Овесена каша – включете я в менюто си на всяка цена!

Най-ценните рецепти с овесена каша за захранване на бебе, за отслабване и за намаляване на висок холестерол. Плюсове (ползи) и минуси (вреди)

Съдържание на публикацията: Подготовка на продуктите ; Най-добрите рецепти; Съвети; Ползи и вреди; Захранване на бебе; Въвеждане в менюто; Първи рецепти; Плюсове и минуси; Още рецепти; Отслабване с овесена каша; Калории; Рецепта за отслабване; Разтоварващ ден.

Овесена каша: за приготвянето й можем да използваме брашно, грис или популярните овесени ядки. Тази каша се счита за една от най-полезните храни, приготвени от житни растения. Съдържа висок процент растителни протеини – до 16%, и мазнини – до 6%. Овесеният протеин съдържа всички незаменими аминокиселини – при това в изключително лесна за усвояване форма. Благодарение на високото съдържание на нишесте коментираната овесена каша е изключително ценна от енергетична гледна точка.

овесена каша

Въвеждането на полезната овесена каша в детското хранене става по специална програма

Похапвайки овесена каша, ние приемаме множество витамини и соли на калция, фосфора, желязото и магнезия. Тя е с нисък гликемичен индекс, което автоматично я вкарва във всяко меню от програми за редукция на теглото. Тя насища за дълго – усвоява се бавно и постепенно, което допуска отличен контрол върху апетита и управление на усещането за глад.

Демир бозан за безсъние

Прясната овесена каша е едва ли не задължителна за хората с болести на черния дроб, диабет, атеросклероза. Тя е много полезна за стомаха и чревния тракт. Способността й да обвива храносмилателното трасе отвътре с нещо като плака подпомага храносмилането. Известно е, че при гастрит и язва на стомаха или дванадесетопръстника диетолозите препоръчват слизести отвари и супи, каши като овесената. Ако закусвате с овесена каша, много от възможните ви храносмилателни проблеми ще бъдат ликвидирани.

Храненето с овесена каша освен това е и отлична профилактика срещу сърдечни заболявания. С помощта на същата овесена каша помагаме на организма си да се възстанови след дълго боледуване.

Приготвянето на овесена каша в днешно време е улеснено от достъпа до т.н. овесени ядки. Това са предварително обработени зърна – пропарени и пресовани, които стават за овесена каша и без варене. Достатъчно е да ги залеем с вряла вода и след двадесетина минути можем да си хапнем от полезната овесена каша. Можем и да я обогатим с различни добавки – орехи, сушени или пресни плодове, сирене, масло, мед. Вкусът не е за пренебрегване!

Подготовка на продуктите

Преди да пристъпим към варенето на овесена каша, трябва хубаво да измием овесените зърна. Разбираемо е защо като най-пълноценна овесена каша се определя тази, която е сварена именно от цели зърна. За приготвянето й е необходимо повече време, но тя е класиката: резултатът е истинската овесена каша. Тъй като рядко разполагаме с много време за подобно удоволствие и ритъмът на живота ни е твърде забързан, ще ни свършат работа и овесените ядки, с които кашата ще е готова само за броени минути.

Най-добрите рецепти

Ето и три проверени рецепти, с които – в зависимост от времето си – ще приготвите по-бърза или класическа овесена каша. Хубавото в тези рецепти е това, че те дават една неутрална основа за кулинарната ви фантазия. Ако искате, можете да обогатявате с различни добавки.

Овесена каша с мляко. За нея са необходими две чаши мляко, четири супени лъжици овесени ядки, краве масло, захар, сол. С такава каша можете да приучите и децата си към здравословно хранене. Как се приготвя? Нагряваме до кипене млякото на тих огън. Сипваме захар на вкус и щипка сол; захарта е по желание. Разбъркваме, за да се стопи захарта; прибавяме овесените ядки и бъркаме още пет-шест минути. Отдръпваме от огъня, слагаме и малка бучка масло и оставяме за пет минути под капак.
Кашата, която ще се получи, не е много гъста. Ако искате да получите друга консистенция, добавяйте повече овесени ядки.

Овесена каша с портокали. Тя е великолепна за първо хранене през деня. Ще засити глада ви и ще подобри настроението с чудесния си вкус и аромат. За портокаловата овесена каша са необходими два цитруса, една чаша овесени ядки, четвърт литър прясно мляко, 50 г стафиди и една супена лъжица мед. Измиваме портокалите и настъргваме на ситно ренде кората на единия от тях; после изцеждаме сока. Втория обелваме на резенчета и оставяме настрана. Слагаме в подходящ съд портокаловия сок, млякото и овесените ядки и варим на тих огън, като бъркаме постоянно. Сварената каша отдръпваме от огъня и добавяме стафидите и меда. Оставяме за 5-6 минути под капак, след което разсипваме в купички и украсяваме с резенчета портокал.

Овесена каша от цели зърна.Всъщност именно това е истинската овесена каша. Именно тя съдържа всички полезни компоненти, които коментираме във блюдо.

овесена каша

Познатите овесени ядки са фактор в основната овесена каша, към която добавяме каквото си пожелаем

За класическата овесена каша е необходима една чаша цели овесени зърна, четвърт литър мляко, три супени лъжици захар, щипка сол и краве масло. Зърната могат да се приготвят от вечерта: измиват се хубаво и се заливат със студена вода най-малко за пет часа. След като това време изтече, зърната се измиват отново и сезаливат с три чаши студена вода. Слагаме съда с овес на тих огън за около 40 минути. Добавяме млякото, захарта и солта и варим до час под капак във фурната на 180 градуса. Готовата каша разсипваме в дълбоки чинии с добавена бучка масло. Можем да обогатим със сладко, сушени плодове, кондензирано мляко или каквото обичате.

Съвети

Когато си избирате продуктите за овесена каша, трябва да обърнете внимание на характеристиките на продукта и да решите дали те съответстват на вашите изисквания. Ако залагате на овесени ядки, имате варианти с фини и по-грубо обработени. На пазара и особено в магазините за здравословни храни могат да се намерят и овесени ядки от внос.

Фините овесени ядки са под формата на тънки и нежни люспи; избирайте тях, ако имате някакви стомашни проблеми или ако готвите за малко дете. Структурата на фините ядки позволява да приготвите овесена каша най-бързо, без дори да я варите – само ги залейте с горещото мляко, похлупете и изчакайте десетина минути.
Грубите овесени ядки трябва все пак да поврат няколко минути, но те също са вариант за по-бързо приготвяне в сравнение със зърната овес. Трябва да знаете, че грубите са по-полезни; по-малки са загубите на полезни компоненти от обработки.

След като отворите пакета с овесени ядки, погрижете се за правилното му съхранение. Дръжте ги в затворен съд – буркан или кутия. Годните за консумация овесени ядки трябва да са с приятна миризма и белезникав цвят.

Ползи и вреди

Добрата стара овесена каша е чудесен източник на въглехидрати – особено за малките деца. Въвеждането на такава каша при храненето на бебе например означава чудесно задоволяване на енергетичните потребности на детския организъм. Затова овесена каша се препоръчва като закуска – така енергийният баланс на мъника се оптимизира за дневните часове. Дори в тази възраст е важен фактът, че при висока енергийна стойност такава храна не натоварва организма с мазнини.

Коментираната овесена каша се цени и заради богатия състав от витамини и минерали. Вече споменахме за калция и фосфора, които осигуряват нормално развитие на опорно-двигателния апарат. Калият и магнезият участват в изграждането и поддържането на мускулна тъкан, за правилно функциониране на сърдечния мускул и баланс на нервната система. В по-зряла възраст описаният профил има роля и в липидния баланс – редукция на лошия холестерол и предпазване на кръвоносните съдове от втвърдяване и запушване с мастни плаки.

овесена каша

Вариантите овесена каша са безброй

По-нататък в списъка на ползите трябва на всяка цена да споменем желязото – за поддържане на хемоглобина в норма и предпазване от желязодефицитна анемия. Йодът обезпечава нормалните обменни процеси, а витамините от Б-групата нормализират храносмилането и поддържат кожата здрава и еластична.

При този богат и балансиран състав на суровините за овесена каша наистина може да се говори за нея като за изключително важна храна. Освен това тя е съвършен адсорбент и е в състояние да изчиства организма от солите на тежки метали и токсини.

Ако захраните едно бебе с овесена каша, вие го зареждате и с антиоксиданти; това повишава имунитета му. Да не пропукаме и факта, че кашата вкарва в стомашно-чревния тракт полезни фибри и това подобрява чревната перисталтика.

Трябва обаче да отбележим това, че овесът съдържа глутен; точно това е причината педиатрите да препоръчват първо захранване с каша от други зърнада се опита с малка доза и да се следи за евентуални реакции. Ако всичко е наред, дозата овесена каша може постепенно да се увеличава – до цяло хранене с нея.

Предупреждението за глутена не е случайно. В детския организъм до около 8-10-месечна възраст липсва ферментът аминопептидаза, който разлага глутеновата молекула. По тази причина вкарването на глутен в детския организъм има токсичен ефект. Резултатът е проблеми с храносмилането – колики, болки в корема, подуване и разстройство. Алергичната реакция причинява също и обриви по кожата, които се появяват след приема на овесена каша.

И още едно предупреждение: дори описаната реакция да липсва, овесена каша не бива да се дава на малко дете по-често от два пъти седмично. Честият прием на тази храна възпира усвояването на калций в чревния тракт.

Вече стана дума, че фибрите от нашата овесена каша оптимизират чревната перисталтика. Ако обаче дете или възрастен има по-скоро “разхлабени” черва, честият прием на овес ще причинява диарии и системна загуба на течности.

Захранване на бебе

Консултирайте се с педиатър за най-подходящото време, когато бебето ви може да се захрани с овесена каша. Сроковете са само ориентировъчни, конкретното определяне отчита различни фактори. Бебетата, които се кърмят, могат да опитат овесена каша след 8-месечна възраст, а тези на адаптирани млека – след шестмесечна.
Възможната алергия към глутен не бива да се изключва, независимо от здравословното състояние на детето. То трябва първо да се запознае с каша от друга “суровина+ – например оризова, царевична или от елда.

Въвеждане в менюто

Въвеждането на овесена каша трябва да става много внимателно. Вече стана дума, че е добре първо да се направи опит с малко количество и да се изчака за евентуална реакция. Ако всичко е нормално, захранването може да продължи с плавно увеличаване на количеството. Специалистите препоръчват на младите майки да си водят хранителен дневник – така по-добре ще се ориентират, ако някой от новите продукти, не само коментираната овесена каша, все пак провокира алергична реакция.

Първи рецепти

Ако сте сигурни, че за детето ви е безопасно да опитате с овесена каша, сварете му неголямо количество – сварете класическата каша от смлени овесени зърна, а не от овесени ядки. Именно тя е най-полезна. Независимо от избора на рецепта обаче спазвайте няколко общовалидни правила за първото захранване с този продукт:

При първите опити не добавяйте никакви допълнителни съставки – захар, сол, масло;
Сварете кашата с вода, а не с мляко; когато вече е готова добавете изцедена кърма или адаптирано мляко;
Кашата трябва да е много рядка и в нея да няма никакви бучици.

Ето и рецептите:

  • Овесена каша от смлени цели зърна: можете сами да си направите малко количество брашно с помощта на блендер. Отмерете една чаена лъжичка брашно- 5 г, на 100 мл вода – това е т.н. петпроцентна каша, оптимална за бебета. Ако в даден момент ви е необходимо по-голямо количество, увеличавайте пропорционално съставките. След време, когато мъникът свикне с тази храна и я харесва, правете десетпроцентна каша, т.е. слагайте две лъжички брашно на 100 мл вода. Брашното се изсипва на струйка във врящата вода, бърка се до хомогенна смес и се вари на тих огън още 5-6 минути.
  • Овесена каша с мляко – прави се след като детето е свикнало с “водната” и храносмилането му е стабилно, няма и проблеми с усвояването на протеина от кравето мляко. В този случай може да се заложи на овесени ядки, като спазваме пропорцията две супени лъжици ядки на една чаша вода и една чаша прясно мляко с нисък процент мазнини. Овесените ядки се измиват и изцеждат, оставят се леко да засъхнат, след което се пускат във врящата вода; добавят се сол или захар. Кашата се бърка на тих огън до готовност. Млякото се стопля в друг съд, докато сварената с вода каша се прекарва и претрива през цедка. Смесваме двете съставки и добавяме малко количество краве масло.

Преимущества на овесените ядки

За преимуществата на овесените ядки – основна суровина за овесена каша на консуматора от XXI век, може да се говори с часове. Ясно е, че имат съвършени пропорции на добрите съставки – протеини, микроелементи, фибри и витамини. Те са добър вариант за нормализиране на храносмилането и чревната перисталтика, за постигане на оптимални стойности на холестерина и кръвната захар. Подобряват хемоглобиновата характеристика на кръвта и предпазват от анемия. Важна е функцията им на укрепващ фактор за нервната и имунната система.

Редовната консумация на продукти с овесени ядки прави организма по-устойчив на стрес и възпалителни процеси. С мсичко това – намаляват риска от инфаркт и инсулт, от злокачествени израждания на клетките; забавят процесите на стареене. Успешно работят за изчистване на организма от шлаки и токсини, балансират работата на щитовидната жлеза и черния дроб. Подпомагат бързото възстановяване след болести, стрес и умора.

Още рецепти

  • Овесена каша с козе мляко. Това екзотично блюдо се приготвя с овесени ядки и козе мляко, разредено с вода в пропорция 1, след като я кипнем добавяме една супена лъжица ядки. Варим 20 минути на тих огън при постоянно бъркане. Готовата овесена каша се претрива през цедка или сито и се оставя да изстине.
  • Овесена каша с добавки. След като мъникът е свикнал с вкуса на овесената каша, тя може да се обогатява с различни добавки – например настъргана ябълка или круша, смачкан на пюре банан. Приготвянето на такова блюдо не е трудно и обикновено се харесва.

Отслабване с овесена каша

Ако внимателно анализираме състава на овесените ядки, ще открием, че въпреки обработките и загубите на полезни компоненти в тях има маса полезни вещества. Това са фибри, нишесте, сложни въглехидрати, витамини и микроелементи – списъкът не е подробен и пълен, но нещата са очевидни. Такъв продукт е напълно подходящ за хранителния план на човек, решил да стопи наднормени килограми.

Калории

Знаете ли, че 100 грама овесена каша, свърена с вода и без захар, имат само 102 калории? Това е доста по-малко в зравнение с други зърнени продукти. Същевременно коментираната овесена каша има по-високо съдържание на някои важни компоненти. С овесена каша може да се ускори обмяната на веществата и да се нормализира храносмилането. Фибрите на овеса успешно освобождават организма от шлаки и токсини, а сложните въглехидрати засищат за дълго и за преработването им е необходим висок разход на енергия.

Консумацията на овесена каша е благо за сърдечно-съдовата система. Уникалният състав на тази зърнена храна доказано редуцира стойностите на холестерина и кръвната захар. Наличните витамини от Б-групата подобряват настроението, паметта и концентрацията, удължават часовете с висока работоспособност. Това никак не е малко; добавете и възможността да стопите килограми без усилие, повишавайки при това работоспособността си. Достатъчно е да си хапнете на закуска една порция лесно приготвена овесена каша.

Рецепта за отслабване

За да има максимален ефект от режима с овесена каша за отслабване, тя трябва да се приготви с вода. И не да се вари, за да се запазят максимално полезните й елементи. Достатъчно е ядките да се залеят с вряла вода и да се оставят за 10-15 минути. След като насипем сухите овесени ядки в купичка, заливаме с вода на около сантиметър над нивото им.

Такава каша, само от ядки и вода, при цялото желание за отслабване няма да се възприеме масово. Всъщност не е необходимо да се прави чак такава жертва: добавете си сушени плодове или мед, но малко. Бихте могли също вместо вода да използвате прясно йте, че кашата с вода при отслабване е най-добрата.

Разтоварващ ден

Ако правите разтоварващ ден с овесена каша, на всяка цена следвайте рецептата с вода. Единствената препоръчвана добавка е соевият сос. Количеството определяте вие – всъщност ограничения няма.
Освен овесена каша в такъв ден поемайте много течности. Минерална вода и чай без захар, за предпочитане зелен – това е решението. Пригответе си поне два литра. Кафе, сокове и други напитки оставете за следващия ден. За лека нощ може да си разбиете един айрян.

Ако правилно прекарате този разтоварващ ден, само в неговите рамки ще стопите от половин до два килограма. Само не се увличайте – не го правете по-често от веднъж в седмицата.

Източници:

  1. http://allrecipes.com/recipes/1315/breakfast-and-brunch/cereals/oatmeal/
  2. http://drelena.com/oatmeal-for-breakfast-may-not-be-good-for-you/
  3. http://zhenskoe-mnenie.ru/themes/retsepty/ovsjanaja-kasha-luchshie-retsepty-kak-varit-ovsjanuju-kashu/

Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу!

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *