Билки и терапия при страхова невроза, паническо разстройство (паник атаки)

Как да си помогнем сами при паник атака. Най-добрите упражнения; дихателни техники, вани. Кои билки могат да помогнат. Готови продукти на билкова основа. Шуслерови соли

Паническа атака, страхова невроза: от подобни  проблеми страда 2% от човечеството; казват, че от това не се умира.

Но изразът “да умираш от страх” си е напълно на място – при паник атака наистина имаш чувството, че ще умреш. Страх, тревога – това са задължителни признаци на една вегетативна криза. При всеки пристъп има три задължителни симптома: емоционален – страх, лоши мисли, невъзможност да се вземе решение; физиологически – задушаване, сърцебиене, болки в корема, световъртеж, мускулно напрежение; поведенчески – безсъние, избягване на сложните ситуации.

Пристъпът може да е единичен и случаен, но може да е съпътстват цялостната симптоматика на една страхова невроза например. Той винаги връхлита след стрес или някакво претоварване. Но колкото и да е тежък – винаги минава; между пристъпите общото здраве не се влошава. Трябва да сме наясно какво точно да направим, ако пак ни се случи – за да се развие всичко по най-лекия начин.

Понякога пристъпът идва нощем: изведнъж усещаш прилив на сили, не ти се спи, бодър си, дишаш леко. И изведнъж след тази оптимистична вълна те залива страх. Проява като паническата атака означава, че различни части на вегетативната система работят всяка сама за себе си, разцентровано; състоянието обаче е обратимо. То задължително ще завърши – нито една паник атака не е безкрайна. Въпросът е какво да правим, когато тя започне.

Първа помощ при паник атака

Има няколко действия, които могат да помогнат за овладяване на пристъп от паник атака или дори за предотвратяването му. На първо място немалко специалисти сочат промяна в дишането, но практиката сочи и варианта да се легне и потърпевшият да се концентрира върху мисълта – това ще мине. Това е най-мързеливият начин, за който обаче се изискват условия за заемане на хоризонтално положение.

Друг трик е т.н. миорелаксация. Състои се в ритмично вдишване и издишване, при което последователно се напрягат различни групи мускули – на лицето, на шията и раменете, на ръцете, на корема, на долната част на гърба, на краката. Вдишването е през носа, издишването – през устата. Миорелаксация може да се практикува и профилактично, за избягване на пристъпи.

Билки и терапия страхова невроза, паническо разстройство (паник атаки)

Доказано: една паник атака може да се преодолее и без лекарства, ако знаем как да си помогнем сами

Помага и забавеното дишане. Номерът е в това да се вдиша дълбоко, да се задържи вдишаният въздух за 8-10 секунди и бавно да се издиша. Върши работа също дишането в книжна торба или дори в събрани шепи.

Доказано облекчава съзнателното отвличане от мисълта за нещо страшно, което те връхлита: съветите в подобни случаи са за броене на предмети или минаващи автомобили, подслушване на чужди разговори, гледане на телевизия.

Как да се лекуваме сами у дома?

Всички описани мерки при паническа атака са приложими в домашни условия. Най-лесно се помни популярният комплекс от три мерки, който винаги може да се задейства без проблеми:

  • Измиваме със студена вода лицето, шията и ръцете до лактите;
  • Изпиваме чаша подсладена вода;
  • Правим усилие да се усмихнем и “запечатваме” усмивката на лицето си.

За мнозина това е достатъчно и те бързо идват на себе си. Разбира се, не винаги е възможно да се изпълни веднага всичко, но е достатъчно първоначално да се ограничим с едно действие и постепенно да се опитваме да изпълним и останалите условия.

Ако един човек има съзнанието какво се случва с него, напълно е възможно той да има готова спасителна тактика в случай на пристъп. Много е важно след подобен пристъп животът му да продължи, като че ли нищо не се е случило. Иначе би се създала асоциативна връзка между страха и определено място, действие, ситуация.

Упражнения против паник атаки

Физическото натоварване може бързо и надеждно да помогне срещу паник атаки. Адреналинът, който отключва паническите атаки, е хормон на активното действие. Животните и нашите предшественици, които не са обременени от условностите на цивилизацията, при бум на адреналин започват да тичат, да се бият и изобщо преминават към активно движение. Съвременният човек е скован от ред условности, които са необходими за оцеляване в обществото като цяло. От това сковаване страда и нашето здраве.

При редовни прояви на атаките е необходима профилактика: тя може да е лесна и проста, например чрез изпълнението на елементарни физически упражнения. Благодарение на тях наистина е възможно да се преодолее стресът и да намериш увереност и спокойствие в себе си. вижте описанията на най-популярните антистрес-упражнения.

Разтягане

Разтяганията са голяма група прости физически действия. Най-разпространеното: наклон напред без сгъване в коленете – навеждате се, докато си пипнете пръстите на краката. Движението е бавно напред и надолу, бавно се възстановява и първоначалната позиция. При изправяне вдишваме бавно, при навеждане издишваме. Това занимание премества фокуса на вниманието ни върху контрола на дишането и мускулатурата; организмът се насища с кислород и настъпва успокояване.

Упражнения “Дърво”, “Котка”, “Орел”

За изпълнението на упражнение “Дърво” трябва да застанем прави и да разтворим крака на ширината на раменете. Ръцете са изпънати нагоре. Започваме да правим наклони наляво и надясно – бавно, плавно, без спиране и без да сгъваме крайниците. С това упражнение постигаме отпускане, разхлабване на напрегнатата мускулатура.

Билки и терапия паническо разстройство (паник атаки)

Упражнения и правилно дишане помагат при паник атаки

Упражнението “Котка” е заето от йога. Основната позиция за изпълнението му изисква да седнем на пода с крака, подгънати под тялото. Прави се наклон напред с протегнати ръце, докато докоснем пода. Огъваме гърба нагоре и отпускаме мускулите – както котката се “изгърбва”. Връщаме се в първоначалната поза.

“Орел” също е заемка от йога. Сядаме на пода по турски; при вдишване бавно повдигаме ръцете нагоре, при издишване пак бавно ги спускаме. С тези движения балансираме дишането и пулса; изпълнението действа ободряващо, неутрализира умората от деня.

Правилно дишане

Контролът върху дишането е от изключителна важност за овладяването на пристъпа. То трябва да е равномерно, бавно и дълбоко. Добре е да се усвоят някои техники, например вдишване през носа и издишване през устата. Полезно е и т.н. квадратно дишане: броим до 4 при вдишване, броим отново до 4 – задържайки дъха, издишваме отново с броене до 4.

Лечебни вани

Билковите вани имат положителен ефект, ако се спазват определени правила и се вземат редовно. Обикновено се препоръчват серии от по 10 лечебни вани, които се вземат вечер, преди сън. Температурата на водата не бива да е по-висока от 37 градуса, а продължителността им – 10 до 15 минути. Много добре действат ваните с хвойна и маточина.

Действащи билки против паник атаки

При страхова невроза с повтарящи се паник атаки, при тревожни състояния се прилагат не само лекарства и физически упражнения, но също и проверени рецепти от народната медицина. Да си припомним някои от тях.

Чай от мента и маточина

Това е един от познатите успокояващи чайове. За приготвянето му е достатъчна една чаена лъжичка суха смес 1:1 от мента и маточина. Билката се залива с чаша вряла вода и се оставя да се запарва 20 минути. Прецежда се и се изпива вечер, преди сън. Достатъчна е една чаша дневно.

Мента, глог, валериана на хапчета

Продуктът е композиция от сухи екстракти от трите лечебни растения. Може да се взема 3-4 пъти дневно, по една таблетка след хранене. Не се взема от деца, както и при бременност и кърмене.

Демир бозан

Билковата смес Демир бозан има редица доказани приложения, като положителният ефект при тревожни разстройства е подчертан. Комбинацията е от билките котешка стъпка, глог, блатен тъжник, хвощ, великденче. Специалистите препоръчват този билков чай като допълващ компонент в една комплексна терапия. Положителното в случая е, че приемът му не предизвиква сънливост и вялост, няма привикване и като цяло се понася добре. За да има осезаем ефект обаче е необходимо да се приема редовно в продължение на месец.

Билки и терапия страхова невроза, паник атаки

Провилно подбраните билки помагат срещу стрес и тревожност

Капки на Бах

Терапията с капки на д-р Бах е популярен метод за справяне с паник атаки, при който се разчита на въздействието на различни растителни есенции. Ангажирането на сетивата с аромати е един от начините да се отвлече съзнанието от натрапчивото очакване на поредния пристъп; действат отпускащо, балансират самочувствието и емоциите. Познати са компоненти от растения като дива джанка, скална роза, трепетлика, гарвански лук, бял конски кестен и др. продуктът може да се използва под формата на капки или спрей.

Билка страшниче или дяволска уста

Тази билка често се влага като компонент в билкови смеси, основно с успокоително действие. То се упражнява благодарение на съдържащите се в растението феноли. Ако искаме да си приготвим настойка само от страшниче, трябва да залеем две супени лъжици от билката с половин литър вряла вода. Оставяме сместа да се запарва два часа и прецеждаме. Пие се до 4 пъти дневно преди хранене, по 100 мл.

Настойка от риган

Известно е успокояващото действие на тази билка с широко приложение. Билката може да се комбинира с други лековити треви или да се приготви настойка само от нея. За целта се вземат две супени лъжици суха наситнена билка и се заливат с 400 мл вряла вода. Оставят се да престоят половин час. След прецеждане се пие четири пъти дневно по 150 мл, половин час преди хранене.
От риган се приготвя и спиртен извлек, който може да се прилага профилактично. Необходими са 10 г прясна билка, която се наситнява и се залива със 100 мл спирт. Кисне на тъмно 10 дни и се прецежда; приемът е три пъти дневно по 30 капки в малко вода.

Чай от лайка

Полезни са 1-2 чаши чай от сушена лайка на ден, като едната е добре да бъде вечер, преди лягане. Може да се използва готова, дозирана във филтърни пакетчета билка.

Мед

Натуралният, пресен пчелен мед е един от природните продукти с многопосочни положителни въздействия. Може да се взема натурално или да се добавя в чай и мляко.

Билкови добавки и хапчета

При страхова невроза и тревожни разстройства по-лесен вариант е да се заложи на готови продукти, в които са вложени компоненти от лечебни растения. Добре е преди прием да се направи консултаци с фитотерапевт – така ще сме сигурни в правилния избор, съответстващ на индивидуалната симптоматика.

Нервенол

страхова невроза и нервенолКапсулите нервенол съдържат натурални съставки, с чиято помощ се балансира нервната система. Помагат при стрес и паник атаки, срещу безсъние, подобряват концентрацията, неутрализират мигренозни пристъпи. Съдържат компоненти от пасифлора, босилек, ашваганда и аминокиселината L-теанин от зелен чай; веган продукт. Приема се по една капсула два-три пъти дневно – след хранене, с вода. Продуктът е от групата на хранителните добавки. Цената за една опаковка от 30 капсули е около 10 лв.

Хомеопатия

Привържениците на този тип лечение са убедени, че хомеопатичните средства са в състояние да помогнат при панически атаки на психично равнище. Грешка би било, ако човек с проблеми от типа на страхова невроза реши сам да започне хомеопатично лечение. Въпросът е продуктите за него да бъдат избрани от специалист . Лекарят хомеопат ще прецени кой медикамент или съчетание ще помогне в даден конкретен случай; терапията е индивидуална и продължителна. Ето кои хомеопатични продукти се използват обикновено при лечението на случаи с паник атаки: литиум муриатикум, арсеникум албум, аксонит, игнация, пулсатила, гелсемиум, мускус, кастореум, аргентум нитрикум, платинум, хамомила.

Ансиодеп при паник атака

страхова невроза и ансиодепКапсулите ансиодеп също са продукт на растителна основа. Съчетават полезните въздействия срещу стрес от ашваганда или индийски женшн, калифорнийски мак и африканска грифония. Добавеният витамин В6 подпомага нервната система и постига ободряваща въздействие в условия на напрегнатост и умора. Приемът е две капсули дневно, между храненията. Продуктът не е подходящ за бременни, кърмечки и малки деца. Може да се набави срещу 18 лв за 30 капсули.

Шуслерови соли

Шуслеровите соли са вид хомеопатични продукти, с чийто прием се компенсират различни минерални дефицит в организма. Те са 12 на брой; обикновено се препоръчват комбинации в зависимост от здравословния проблем и индивидуалните особености на организма. Задачат им е да балансират биохимията на организма и да го подкрепят в усилието да се справи с едно или друго заболяване. При тревожност и страхова невроза с паник атаки обикновено се препоръчва прием на соли №№2, 5 и 7. рано сутрин се вземат 5 таблетки от №2 – калциев фосфат, срещу тревожност и нервно напрежение. Преди обяд се пие същата доза от №5 – за поддържане на енергията и баланс на психиката; вечерният прием е от №7 – за релакс и здрав сън.

По-силни лекарства и препарати

Лекарства и лечение при паник атаки, паническо разстройство, страхова невроза

Не винаги човек може да се справи сам с паник атаките, колкото и старателно да прави упражнения, да контролира дишането си, да пие отвари и настойки. Понякога е наложително да се вземат сериозни медикаменти; какви точно може да определи единствено специалист, запознат с конкретния случай. Съществуват няколко типа лекарства, които се прилагат в подобни случаи: транквиланти, антидепресанти, седативни, ноотропни. Силата и механизмът на въздействието им са различни и приложението изисква компетентност; опасно е да се лекуваме сами, тъй като някои от медикаментите са с доста странични ефекти или създават привикване.

Как да разберем причината и да я атакуваме

Паник атаки: Симптоми на паническо разстройство и страхова невроза

Осъзнаването, че сме преживели паник атака, нормално трябва да бъде последвано от консултация със специалист. това е задължително особено ако кризата не е единична. Първата работа на лекаря е да установи дали има физиологическа причина за проявата. Ако това бъде отречено чрез изследвания и апаратна диагностика – остава хипотезата за психичен дисбаланс или дори заболяване. Лечение има – добре е то да започне рано, за да бъде по-кратък и оздравителният процес.

Източници:

Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу и вижте още по темата:

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:
Билки и терапия при страхова невроза, паническо разстройство (паник атаки)
5 (100%) 1 vote

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *