Селен – защо боледуваме при дефицита му

Всички плюсове и минуси при употребата на селен. Цена на таблетки и капсули като добавка. При хашимото, шум в ушите и мастопатия. В селеногин и бразилски орех

селен

Балансът на селен в организма е от изключително значение

Селен – това е един от химичните елементи в таблицата на Менделеев, на който медицината едва ли е обръщала особено внимание допреди 30-40 години. Слез 1979 година обаче интересът към него расте непрестанно след откритието, че има противораково действие.

Много специалисти са убедени в мощта на елемента селен като антиоксидант: той наистина е толкова силен, че може с успех да се използва за профилактика на изключително широк кръг сериозни заболявания. Считан е за микроелемент на дълголетието и успешно изпълнява тези си функции – а това е свързано с необичайните му свойства. Коментираният селен при нормални условия не си взаимодейства с кислорода, водата и киселините. При специални условия се разтваря в концентрирана азотна киселина и в алкални разтвори – те му действат окисляващо.

Колко селен ни е необходим?

Микроелементът селен може да се приема продължително като компонент в програми за антиоксидантна защита и укрепване на имунната система. Много специалисти уверяват, че тази задача е изпълнена с приема на 100-400 микрограма от елемента дневно. Ако обаче потребителят страда от вирусна инфекция или има онкологично заболяване, подобна доза няма да е достатъчна – тогава се приемат до 600 микрограма дневно. Установено е при това, че ефективността на приетия селен нараства, ако паралелно с него се взема и витамин Е – дозата трябва да се определи за конкретен пациент. На здравия организъм са му достатъчни около 50-55 микрограма на ден.

Фигурин билки за отслабване

Когато някой коментира подобна тема, неминуемо още в началото възниква въпросът – как си набавяме селен и може ли да не изпадаме в състояние на селенов дефицит чрез здравословно хранене? Вижте храните, които могат да ни зареждат със селен и с чиято помощ се поддържа равновесието на микроелемента в организма:

Най-богати на селен са ядките, популярни като бразилски орех. Той се съдържа още в морските дарове и птичето месо. Селен поемаме и чрез продуктите от зърнени култури – там полезният процент е в зависимост от съдържанието на селен в почвите, върху които са отгледани зърната.

Не са малко обаче житейските ситуации, при които приемът на селен чрез храната се оказва недостатъчен и се налага да го вземаме допълнително. Така е при сърдечни заболявания, за профилактика на онкологични страдания, за предпазване от катаракта и дегенерация на ретината. Наложително е при вирусни инфекции, включително херпес, херпес зостер, вълчанка. Приемът на селен може да забави активното развитие на СПИН-инфекции и да облекчи чувствително мъките от ревматоиден артрит.

Каква точно роля изпълнява в организма ни важният селен?

Важният селен е необходим за нормалното протичане на много жизнени процеси. Той е включен всъщност във всяка клетка, но най-висока е концентрацията му в бъбреците, черния дроб, далака, панкреаса и тестисите.

Основната роля на въпросния селен е да неутрализира свободните радикали, т.е. той действа като антиоксидант. Свободните радикали са агресивни молекули, които увреждат ДНК и причиняват злокачествени изменения в клетките .

Селенът е съставна компонента на фермента глутатионпероксидаза, предпазващ клетките от токсините в храната и околната среда.

Често набавянето на селен става чрез антиоксидантни комплекси, в чийто състав влизат и витамините С и Е. Комбинацията подпомага организма да се предпази от сериозни болести като рак, сърдечни страдания, кетеректе, дегенерация на жълтото петно в ретината, инсулт. Според твърдения на научни екипи селенът е в състояние да забави процесите на стареене, които по същество са резултат от увреждания свободните радикали.

Най-важен принос на коментирания селен за човешкото здраве обаче си остава противодействието на раковите заболявания. Американско проучване, провеждано в продължение на пет години и с множество участници доброволци доказа, че този елемент играе ключова роля в противораковата профлактика и лечението на онкологични заболявания. Казано простичко – според изводите е достатъчно редовно да се приемат 200 микрограма селен дневно, за да спадне заболеваемостта от рак на простатата с 63%, на дебелото черво – с 58%, на белите дробове – с 46%, и да бъде постигнато общо намаляване на смъртността от всички видове рак с 39%.

Друго изследване достигна до извода, че селенът реално предпазва от левкемия, рак на яйчниците и шийката на матката, на дебелото черво, пикочния мехур, хранопровода, панкреаса и черния дроб. Наблюденията са показали, че при раково болни с дефицит на селен се развиват по-големи тумори, по-често има рецидиви, висок е рискът от метастази и продължителността на живота е по-кратка в сравнение с онези, които не страдат от такъв дефицит.

Селенът може също да предпазва сърцето – той намалява риска от образуване на тромби, като по този начин се редуцира и вероятността от инфаркт и инсулт. Освен това той оптимизира съотношението между добър и лош холестерол, което е изключително важно за сърдечното здраве. Допълнителният прием на селен чрез мултивитамини е полезен за всеки човек, но особено за онези, които вече са преживели инфаркт, активни пушачи са или са в напреднала възраст.

селен

Бразилският орех е сред храните с най-високо съдържание на селен.

Вече стана дума, че приемът на селен е успешна профилактика срещу катаракта и дегенеративни промени на зрителния апарат. Успешно се съхранява стареенето на ретината, което е причина за влошаване на зрението или дори за слепота при възрастните хора. Селенът е важен и за баланса на хормоните, произвеждани от щитовидната жлеза – а това се отразява на работата на всички клетки в организма.

И още приноси на селена: като имуностимулант той съдейства за по-лесно преодоляване на вирусни атаки – херпес, херпес зостер, съответно и при инфектиране със СПИН. В съчетание с витамин Е пък има противовъзпалително действие и облекчава симптомите на хронични заболявания като ревматоиден артрит, псориазис, вълчанка и екземи.

Как проличава дефицитът на селен?

Хората обикновено без специално да се замислят попълват с храната потребностите си от селен, но храненето в някои региони на света обуславя един вид природно редуциран прием. Вече обяснихме при кои болести това има негативно въздействие – ракови заболявания, работата на зрителните органи, сърдечни страдания, нарушения на имунитета, възпалителни процеси, възпаления на кожата. Недостигът на селен може да повиши риска от вродени дефекти на плода.

Първите признаци за дефицит на селен са мускулна слабост и лесна умора. Освен почти постоянната умора и бързо ицчерпване на силите, хората с дефицит на селен чувстват слабост, губят остротата на зрението си, усещат болки в мускулите. Кожата се променя – изтънява и изсъхва, по нея се появяват признаци на различни екземи, дерматити, раздразнения. Кръвните анализи могат да покажат повишени стойности на холестерина. Това е само малка част от симптомите за дефицит на селен. Има и други, които могат да се докажат само при провеждане на точни лабораторни тестове.

Ако в организма дълго време не постъпва достатъчно селен, метаболитните процеси се забавят – започват да се трупат наднормени килограми и има реална опасност да започне затлъстяване. Селеновият “глад” провокират инфаркт на миокарда, исхемична болест на сърцето, злокачествени тумори, ревматоиден артрит и остеоартрит, множествена склероза, бронхиална астма.

Най-добре е индивидуалната потребност от селен да се изчислява по формулата един микрограм селен – на един килограм от теглото. Бременни и кърмачки имат по-висока потребност, както и спортисти, пушачи и упражняващите физически труд.

Какво се случва при предозиране на селен?

селен

Наваксването на дефицит от селен става със специални добавки

Селен над нормата едва ли може да се приеме само с храната – но чрез хранителните добавки е възможно в организма да постъпи повече от необходимото количество от микроелемента. Терапевтичната доза селен е до 600 микрограма на ден, а при 900 вече може да се говори за токсичност. Предозирането на практика води до отравяне със селен – това състояние се разпознава по специфичния дъх на чесън от устата и от кожата, загуба на нокти и коса, нервност, гадене и повръщане, изпадане в депресия.
Ако имате здравословни проблеми и считате, че с прием на селен те могат да се овладеят, говорете с лекаря си – нека той да прецени дали наистина е така и ако трябва да вземате, в какви дози. Превишаването на адекватната доза не е безопасно.

Селен за женския организъм

Балансът на селен в организма е изключително важен за женския организъм. Като мощен антиоксидант той позволява на кожата по-дълго да запази своята еластичност. Особено ярко се проявява тази му способност при комбинирания прием с витамин Е, по този начин процесите на усвояване протичат много бързо и пълноценно. Така положително се отразява селенът и на косата – спира се косопадът, косата расте по-бързо, а ако до този момент е имало пърхот – проблемът се ликвидира.

С две думи – приемът на селен допринася за поддържане на добра визия, на естествената привлекателност и женска красота. Особено стойностно е присъствието на достатъчно селен при бременност: в такова състояние бъдещата майка изпитва психически дискомфорт и е нестабилна. Селенът подкрепя оздравителните процеси в психиката и поддържа здрав емоционален фон. Същевременно съдейства за пълноценното зареждане на бъдещия детски организъм с всички необходими минерали.

Освен пълноценно развитие на mлода – у бременните жени приемът на селен предпазва от спонтанен аборт или смърт на плода в майчината утроба. С приема на селен бъдещите майки си осигуряват устойчивост срещу вирусни заболявания и инфекции; ако приема селен в разумни дози, тя полага грижи и за бъдещата имунна система на нероденото си дете.

И така, не бива да се допуска дефицит на селен – но не е добре и да има предозиране. Чрез прием на храни, богати на селен, предозиране не може да се достигне – касае се очевидно за адекватен прием на препарати със селен. Селенът е необходим за нормалното протичане на важни физиологични и метаболитни процеси и със сигурност при глад за селен правилността им се нарушава. Някои навици като пушенето, прием на алкохол, прием на противозачатъчни таблетки значително изтощават запасите от селен в организма. Затова е изключително важно в менюто ви да има много плодове и зеленчуци, и то такива, които не са били подлагани на термична обработка.

Кои храни са богати на селен

След като сме наясно колко важен е селенът за човешкото здраве – да видим в кои храни съдържанието му е най-високо. Така ще знаем как да си съставим меню, чрез което да балансираме селена в организма си. Селен има в морските дарове, рибата, месните субпродукти, черния дроб, зърнените храни, яйцата, гъбите, чесъна, слънчогледовите семки, бадемите, плодовете и зеленчуците. Ако редовно включваме някои от тези храни в менюто си, ще можем да поддържаме идеалния баланс на микроелементи и минерали, необходими за нормалните функции на организма.

Все пак трябва да отчитаме и това, че термичната обработка съкращава микроелементите в храните наполовина. Затова е хубаво повечето продукти да се консумират пресни и сурови – така зареждането със селен ще е най-пълноценно. Специалистите по здравословно хранене уверяват, че това е най-добрият начин за балансиране на селена в организма. Приемът на синтетични добавки с микроелемента няма същия ефект, както естественото зареждане чрез храненето=

Селен и сърдечно-съдови заболявания

Дефицитът на селен в организма е една от основните причини за развитие на сърдечно-съдови заболявания. В науката е известно, че хората, които не страдат от такъв дефицит, развиват такива заболявания в 70% по-малко случаи. Селенът извежда от организма токсични вещества като живак и олово – а именно тяхното натрупване в организма причинява запушване на коронарни кръвоносни съдове.

При добър баланс на селен в организма ви можете да разчитате на стабилно здраве. След като сте наясно с това, вие по-внимателно ще следите какво слагате на трапезата си и как да не изпаднете в дефицит на селен – нужно е само внимателно да подбирате храната си.

Селен и щитовидна жлеза

Селенът има свойството да изработва глутатионпероксидаза – това е важният фермент, който “включва” производството на основен тиреоиден хормон. Въпросният хормон нормализира работата на ендокринната система, оптимизира метаболизма и предотвратява отлагането на мазнини и затлъстяване. Освен това глутатионпероксидазата притежава противовъзпалителен ефект. Ето защо при лечението на  болести като ревматоиден артрит, остеоартрит, колит, астма и псориазис е важно в храненето да се включват повече храни със селен.

Микроелементът има специална роля и при лечението на разсеяната склероза.

Селен и рак: помага ли?

Този въпрос е доста противоречив и изучаването му продължава при нестихващ научен интерес. Известният в тази област д-р Аткинс определя като първостепенно средство при профилактиката и терапията на рака приемът на селен. Мнението му обаче, че със селен може да се намали с 40% заболеваемостта от рак, не се споделя от твърде много медици. Тяхното несъгласие е мотивирано от факта, че наднорменият прием на селен е токсичен.

Немски медици настояват, че силната токсичност на приетия селен на практика е изключително опасна за здравето. Тяхното мнение: не бива да се очакват чудеса от допълнителния прием на селен, а зареждането на организма трябва да става по естествен път, чрез храненето. Тъкмо при такива условия може да се намали рискът от отслабване на имунната система и мутации в клетките, водещи до развитието на злокачествени тумори. Темата все още е отворена и очевидно дълго време ще се правят нови открития, ще има нови дискусии.

Селен и витамини

Усвояването на селен е в пряка връзка с баланса на витамините в организма: антиоксидантното действие на селена е най-пълно в присъствието на витамините Е и С. Именно тази комбинация упражнява категорично антиейдж въздействие – забавя стареенето и свързаните с него негативни процеси в организма. Балансът на микроелементи и витамини предпазва от ранни дегенеративни промени в зрението – в частност развитието на катаракта, подобрява състоянието на сърдечно-съдовата система и намалява риска от инфаркт и инсулт, от промени в кръвоносните съдове и артрит.

Именно по тази причина е необходимо да се поддържат оптималните стойности на селен в организма. Той има доказан принос за обновяването и поддържането на имунната система и предпазва от тежки заболявания като рак, СПИН, сърдечни заболявания. Редно е да се следи наличието на селен, да се поддържа здравословното му количество чрез храненето и ако е необходимо – да се добавя “аварийно” под формата на таблетки или капсули.

Селен – таблетки и капсули, цена

На лекарствения пазар продукти със селен има достатъчно – толкова, че да се объркаш и да допуснеш грешки. Затова купуването на подобни продукти трябва да стане след лекарска консултация и ако е необходимо – след контролно изследване. Селен може да се приема под формата на монопрепарати или в комбинация с други компоненти.

Таблетки селен предлагат почти всички големи производители на подобни продукти: Валмарк, USA LABORATORIES, GNC, SANCT BERNHARD, GEO NUTRITION, Натурал факторс, Солгар и др. Цените варират около 12 до 20 лв за 100 хапчета от 100 мг, или приблизително 14-15 – за опаковка от 90 таблетки по 100 мг. Ако решите да си купите по-малка разфасовка, подходящ вариант е селен от Валмарк, 30 табретки от 100 мг за 7 лева.

Ако лекарят препоръча, могат да се вземат и таблетки селен с добавени витамини А, Ц, Е и цинк. Цената е около 20-22 лв за опаковка от 60 таблетки.

Възможно е да се ползва и селен на капсули, стандартната доза е една капсула дневно. Аптечната им цена е около 7 лв за 30 капсули – достатъчни за едномесечна програма (по framar.bg).

Селен при Хашимото

Автоимунното заболяване на щитовидната жлеза, известно като синдром на Хашимото, може да се контролира чрез планиран прием на селен и рибено масло. Важна роля в такива програми играят ненаситените мастни киселини от лененото масло, които се комбинират по уникален начин с микроелемента селен. Доказано е, че приш дефицит на селен в организма щитовидната жлеза страда и никакво лечение не е в състояние да овладее неприятните симптоми на болестта. При доставяне на необходимите дози селен, подкрепени от омега в рибеното масло, имунната система става по-стабилна, блокират се опасни възпалителни процеси и кондицията като цяло се подобрява.

Селен в селеногин

Селеногин е лекарствен продукт – комбинация от гинко билоба екстракт, и селен – извлечен от екзотичния райски орех. Ефектите на гинко са известни, а от селена в тази комбинация се очаква укрепване на имунната система, балансиране функциите на щитовидната жлеза, стабилизиране на антиоксидантната защита на организма. Освен това селенът  подобрява спермогенезата и съдейства за поддържане на здрави нокти и коса.

Селеногин се прилага като средство за подобряване на кръвообращението в главния мозък и крайниците; освен това стабилизира имунната система и неутрализира свободните радикали в организма. Много хора със слухови проблеми вземат селеногин с надеждата да се спасят от шум в ушите; при някои от тях помага наистина.

По-подробно за селеногин вижте ТУК!

Селен в ценния бразилски орех

По тази тема може да се говори и пише безкрайно много. Ядките на вкусния бразилски орех са така богати на селен, че само две от тях на ден са достатъчни за поддържане на нормални селенови стойности. Менюто с добавени смлени ядки подкрепя имунната система и балансира работата на щитовидната жлеза.

Макар тези ядки да са полезни – не прекалявайте с тях. Възможно е да предозирате приема на селен, а предозирането вреди – ще го разберете, ако сте прекалили с бразилския орех и изведнъж установите, че ноктите ви се чупят, а косата окапва. Други симптоми на селеновото предозиране са главоболие, гадене и повръщане, болки в корема. Според специалистите това няма да се случва, ако похапвате не повече от 3, най-много четири ядки дневно.

Вижте – още за БРАЗИЛСКИ ОРЕХ!

Селен при мастопатия

За противовъзпалителното действие на селена вече е ставало дума. При мастопатия или възпаление на млечната жлеза е добре в комплексната терапия да се включват мултивитамини – Е, А и В комплекс, с добавени селен и йод. Така по-лесно се овладява възпалението и по-бързо протича оздравителният процес (bgbilka.com).

Източници:

http://bgbilka.com/2825/селен/

http://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/lifestyle-guide-11/supplement-guide-selenium

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Selenium-HealthProfessional/

http://www.medmoon.ru/medicina/selen.html

http://fb.ru/article/211489/chem-polezen-mineral-selen-dlya-organizma-jenschinyi

 

Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу и вижте още по темата:

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:
Селен – защо боледуваме при дефицита му
3 (60%) 6 vote[s]

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *