Безглутенова диета: Ползи, таблици с храни, ценни рецепти и меню

Безглутенова диета: същност, кога е задължителна. Допълнителни ползи от хранене по безглутенова диета. Кои храни са забранени, кои са полезните. Примерно меню, проверени рецепти

Безглутенова диета – това е пълноценно и безопасно хранене при цьолиакия, т.е. индивидуална непоносимост към глутен. Глутенът е растителен протеин, който се съдържа в пшеницата, ечемика и ръжта. Цьолиакията е хранително разстройство, от което страдат най-малко два милиона души на планетата. Единственото спасение за добро здраве при тях е да се откажат от храните с глутен. Това е и основното предназначение на коментираната безглутенова диета.

Благодарение на уникалните си свойства обаче въпросната безглутенова диета стана популярна сред привържениците на здравословното хранене – в частност знаменитости и филмови звезди. Тази диета е сочена и като безопасен начин да смъкнете излишните си килограми. Доказано е също, че с нейна помощ лесно може да се направи очистване на стомашно-чревния тракт от шлаки и токсини, а така също чувствително да се подобри общото самочувствие.

Принципи на добрата безглутенова диета

Главен принцип на диетата е пълното изключване на глутена от храненето, особено ако тя е лечебна, т.е. предназначена за потребител с цьолиакия. Дори незначителни количества от този компонент в храната могат да предизвикат дразнене на стомаха, повръщане, гърч и загуба на съзнание. По тази причина производителите на подобни храни отдавна имат задължението да отбелязват на опаковката дали храната съдържа глутен. Вече споменахме, че това се отнася за зърнените храни – пшеница, ечемик и овес; ядки от тях, брашно, полуготови и готови храни с такъв компонент.

“Фигурин
безглутенова диета, без глутен

Храните с глутен разболяват два милиона души по света

Има известни спорове около овеса; немалко специалисти са на мнение, че чистият овес не би трябвало да вреди. Проблемът е, че той рядко се използва в чист вид.

Друго важно нещо при хранене по безглутенова диета е рискът от хранителни дефицити. Съзнателно трябва да се търси баланс заради възможния недостиг на фибри, жельзо, калций, витамин В12, фолиева киселина, цинк, витамините А, D, E, K. Търсеното не винаги е налице в магазините, затова много от храните трябва да се приготвят в домашни условия.

Предимства спрямо другите диети

Безглутеновата диета по медицински показания без съмнение е нещо безалтернативно, поне на сегашния етап от развитието на науката. Така се спестяват безброй здравословни проблеми на хората с цьолиакия; при това чрез замяната на едни храни с други в този случай е възможно да се осигури пълноценно хранене и на хората да им е вкусно.

Друга тема е изборът на такава диета при хора, които могат да усвояват глутен. Дали е мода, дали е кампания на производителите на безглутенови храни – не би могло да се каже еднозначно. Очевидно безглутеновата диета е популярна и постоянно се говори за ползите й за здравето в общ план. Изтъкват се и предимствата й пред други диети, чрез които се цели отслабване, очистване на организма, оптимизиране на енергийния баланс. Ето какви предимства се изтъкват:

  • Подобрява храносмилането и неутрализира много от хроничните болки в стомашно-чревния тракт;
  • Неутрализиране на хронични възпаления от различно естество;
  • Оптимизиране на енергийния баланс;
  • С тази диета се отслабва бързо и безопасно, като при това отслабващият не се измъчва от постоянен глад; от този тип хранене на практика се изключват голяма част от храните, които са причина за наднормено тегло.
Ползи от диетата

Ето как можем да обобщим основните ползи от една безглутенова диета:

За нервната система: изключването на глутена подобрява концентрацията и яснотата на мисленето. Доказано е, че хората, които консумират много храни с глутен, често страдат от главоболие, депресии и объркано мислене.

За храносмилането: ако имате храносмилателни проблеми, откажете се от продуктите с глутен. При хората с цьолиакия те предизвикват дразнене и болки в чревния тракт. Безглутеновото хранене тушира тези симптоми, намалява състоянията с болки в стомаха, диария, подуване, спазми и констипация.

За енергийния баланс: при цьолиакия трудно ще приемате достатъчно минерални вещества и витамини, ако не се погрижите специално за това. Освен това при подобна диагноза всяко усещане за глад бива последвано от бързо снижаване на енергийното ниво; усещането за умора не е изключение.Цьолиакията би била под контрол, а енергията на организма – балансирана, ако се избере безглутенова диета.

Как се прилага за отслабване?

Глутенът е в храни като ечемика и пшеницата, както и в продукти на зърнена основа, включително като чипс, майонеза, кетчуп. При интензивна консумация на такива храни чревният тракт “се задъхва”, буквално не е в състояние да преработи целия глутен. По тази причина той се задържа върху стомашната лигавица в непреработен вид, уврежда я, причинява токсикози поради задържането на шлаки и продукти от органичния разпад. Така здравето се влошава, а килограмите се увеличават.

безглутенова диета за отслабване, без глутен

Диетата без глутен естествено топи килограми

Изключването на глутена от храненето възстановява нормалната обмяна на веществата, очиства чревния тракт и това дава шанс за редукция на телесното тегло. Отслабването може да тръгне доста бързо, с до 4 кг за седмица. Правилото в този случай е при хранене продуктите с глутен да се заменят с повече плодове и зеленчуци, както и с белтъчна храна от животински произход.

Диета за лечение

Диетата, която напълно изключва храните с глутен, има основното си предназначение за болните от цьолиакия и за хората, страдащи от алергия към растителните протеини. Тя обаче има определени ползи и при страдащи от дреги заболявания: болест на Паркинсон, аутизъм, шизофрения, автоимунен хепатит, астма, диабет, атеросклероза, затлъстяване, псориазис, мигрена, витилиго.

Храни за диетата

безглутенова диета, таблица храни, без глутен

Ако спазвате безглутенова диета за отслабване, похапването на някоя от забранените храни няма да ви навреди. Но за хората с цьолиакия стриктното й спазване е от съществено значение. За тях е важно да знаят точно кои храни не бива изобщо да вкусват заради съдържащия се в тях растителен протеин. Добре е да се съставя предварително меню за седмицата, като се предвидят комбинациите от продукти ден след ден. Проблемът е, че когато се изведат от менюто хлябът, кашите, зърнените храни – човекът се лишава от важни витамини, желязо, фибри. Ясно е, че без тях организмът няма да функционира нормално.

Забранени храни при безглутенова диета

Кои храни трябва да се избягват при глутенова непоносимост? Вижте списъка:

  • На първо място – зърнените храни, съдържащи глутен в най-голямо количество: ечемик, пшеница, ръж, овес; 
  • Следват млечни продукти и сладолед с дълъг срок на годност; колбаси, кренвирши и подобни продукти; рибени и рачешки пръчици; промишлени подправки; месни и рибни консерви; промишлено консервирани плодове и зеленчуци; хлебен квас от ръж; пакетиран чай; нес кафе и какао; промишлени подсладители; цветен карамел, малмалад; бира и чипс; кетчуп и майонез; соеви продукти; готови сухи закуски; пържени картофи; макарони, хляб, хлебни изделия; сини сирена; недестилирана водка; бисквити и грис.  
  • При безглутеновата диета са забранени хранителните добавки Е150, Е636, Е637, Е965, Е953, Е160 и Е411.

Преди да продължим надолу с храните, отворете с дейсния клавиш на мишката в нов таб този хубав материал, който имаме по темата:

Всичко за глутен. Безглутенова диета. Таблица с храни и много други

Необходими храни (без глутен)

Ето с какви храни може да се организира безглутеново хранене – но така, че да не се развие минерален или витаминен дефицит:

  • Просо, ориз, царевица, елда;
  • Риба и месо – но не месни изделия или консерви, субпродукти;
  • Растителни масла – зехтин, соево, слънчогледово, царевично;
  • Натурален чай, кафе без глутен;
  • Свежи плодове;
  • Пресни, варени или задушени зеленчуци;
  • Яйца;
  • Бобови: фасул, леща, грах;
  • Сирене и кашкавал, мляко без добавки;
  • Картофи;
  • Ядки, артишок.
  • И още: повечето алкохоли – без бирата; подправките, медът и някои нови храни от рода на киноа.

безглутенова диета забранени храни, разрешени, без глутен

Глутенът се използва от немалко производители като хранителна добавка; по тази причина хората, които имат нужда от безглутенова диета по медицински показатели, трудно могат да си осигурят здравословно хранене с готови храни. Това е и причината специалистите да им препоръчват домашно приготвяне на базата на основни продукти, в които са сигурни.

Дори продуктите, които са обявени в етикетчето като безглутенови, могат да съдържат незначителни количества глутен. Счита се все пак, че те са безвредни за потребители с цьолиакия. Колкото за здравите хора, избрали въпросната диета – също лекарско мнение е, че на тях глутенът никак не им вреди.

Меню – за лечение и за отслабване

При спазването на безглутенова диета разрешените продукти могат да се хапват на практика във вскакви количества. Единственото правило е – никакъв глутен! Вижте списъка на храните, от които може да се сглоби полезно и вкусно меню за всеки вкус:

Вегетариански супи – зеленчукови, гъбени; месни бульони. Каши, картофи; киселомлечни продукти; салати и морски дарове; пресни, варени или задушени зеленчуци; твърдо сварени яйца, омлети на пара; варено, задушено и печено месо; хлодове, кисели; чай, растителни мазнини. Вижда се, че в повечето случаи е възможно да се изработи нискокалорично меню – така лечебната диета неизбежно осигурява и редукция на излишните килограми.

Меню за седмица

Следващото меню е съобразено с потребностите на средностатистически потребител от минерали и витамини. То е само препоръчително – могат да се правят промени, като се обсъдят с диетолог конкретнитемедицински  случаи и лични предпочитания.

  • Понеделник: Закуска – задушена риба с картофено пюре, чай; Обяд – лек бульон, кюфтета на пара с ориз; Закуска – плодова салата; Вечеря – пудинг от елда с презни зеленчуци.
  • Вторник: Закуска – варено месо с каша от елда, чай; Обяд – зеленчукова супа, плодово желе, пресни зеленчуци; Закуска – печена ябълка, ядки; Вечеря – варено месо с ориз, шипков чай;
  • Сряда: Закуска – каревични ядки, извара, чай или какао; Обяд – рибена супа, пилешко филе с каша от елда, черен чай; Закуска – оризови палачинки с конфитюр, чай; Вечеря – зеленчуково рагу, безглутенов хляб, айрян.
  • Четвъртък: Закуска – лек омлет, кашкавал, чай; Обяд – бульон, салата от ябълка и целина, сок; Закуска – компот, плодово желе; Вечеря – пудинг от елда със зеленчукова гарнитура, зелен чай;
  • Петък: Закуска – извара, обогатена с калций, печена ябълка, чай; Обяд – кюфтета на пара с млечен сос, бульон от месо; Закуска – плодове; Вечеря – рибни кюфтета на пара с картофено пюре, сок;
  • Събота: Закуска – риба на пара с ориз, кафе; Обяд – бульон с фрикадели, печени зеленчуци, чай; Закуска – курабийки с ядки и яблка; Вечеря – варено месо с каша от елда, айрян;
  • Неделя: Закуска – плодове, извара, чай или сок; Обяд – месен бульон, ориз на фурна, зеленчуци, сок; Закуска – плодово желе; Вечеря – пудинг от елда, зеленчуци, чай.

Храненето трябва да е поне четири пъти дневно, през равни интервали от време; вечерята не трябва да е след 18 часа.

Рецепти

За да е по-лесно спазването на тази диета, трябва да се научим да прекарваме колкото може по-малко време в кухнята. Достатъчно е да усвоим основни рецепти, които не са трудоемки и се изпълняват от достъпни базови продукти. В повечето случаи те не изискват някакви свръхпрофесионални клинарни умения. Такива са например “запеканките” – от картофи, от тиквички; крем-супите от картофи, броколи, тиквички; суровите салати; различните палачинки – от брашно от елда, царевично; варена леща и пр. Следват няколко универсални рецепти, които всеки може да подобрява по свой вкус:

Салата от домати и моцарела: всъщност това е вариант на популярната салата “Капрезе”. За нея ни трябват домати, сол, зехтин, чер пипер, червен лук, лимонов сок, босилек. Доматите се бланшират и обелват; нарязваме ги на шайби; нарязваме и моцарела на кръгчета. Приготвяме заливка от зехтина, лимоновия сок, солта и черния пипер; нарязваме на тънко лука и го разбъркваме в заливката. Нареждаме в салатиера доматите и моцарелата, заливаме с прготвения дресинг и поръсваме с накъсания босилек. И готово!

Супа от леща: необходимите продукти са моркови, лук, леща, картоф, сол, копър или чубрица, зехтин или олио, червена чушка, чер пипер, домат. Добре е да се избира от червената белена леща – увира много бързо. Има различни начини за приготвяне на супата, вижте този: Задушаваме глава ситно нарязан лук или парче праз; добавяме ситно нарязаните морков и картоф и заливаме с литър бульон или топла вода. Измитата и накисната в студена вода леща се добавя, когато кореноплодите са почти готови. Слагаме също чубрица, по желание – чесън на скилидки, ситно нарязана червена чушка и домат. Накрая може да поръсим със ситно нарязан магданоз.

Мнения

Диетолозите продължават споровете си за ползата и безполезността на глутеновата диета. Едни от тях са убедени, че тя е необходима както на болните от цьолиакия, така и на здравите хора, ако не постоянно – то поне периодично. Критиците припомнят, че чрез въпросната диета привържениците й рискуват да си навлекат дефицит на желязо и постоянно да не им достигат фибри.

Според потребителските мнения плюсовете на диетата са следните: очистване от шлаки, отслабване, широк асортимент на разрешените продукти, липса на ограничения в количествата, очистване на кожата, добро самочувствие.

Признават се и минусите: постоянно трябва да се мисли за попълване на запасите от желязо, фибри и витамин В; контролът върху вида на продуктите трябва да е постоянен; необходимо е повече време за приготвянето на храната; напълно са изключени хлебните продукти и сладкишите.

Важни съвети

Ако сте принудени да се храните без глутен или ако това е ваше доброволно решение, чуйте няколко полезни съвета от специалисти и осведомени потребители:

  • Преди да си купите какъвто и да било продукт, прочетете внимателна етикетчето на опаковката; убедете се, че производителят го представя като безглутенов;
  • Предупредете приятелите си как се храните – нека да го знаят в случай, че си уреждате колективни събирания с похапване;
  • Купете си готварска книга за ястия без глутен; това ще ви помогне да се справяте по-успешно с новото меню без глутен.

Киноа: Диета, с кисело мляко. Как се консумира. Накисване, отслабване

Източници:

Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу!

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *