Магнезий, ползи, приложение. Липса (дефицит) и предозиране

Магнезий – значение за човешкия организъм. Дефицит на магнезий – причини и признаци; защо е опасен. Рискове на предозирането

Магнезий: какво е значението на елемента Mg за човешкия организъм? Функционалният потенциал на магнезия като химически елемент е огромен и за това ще поговорим сега.

За какво ни е нужен магнезий?

Той участва във формирането на костите, отговаря за нормалното функциониране на отделителната система, предпазва бъдещите майки от спонтанни аборти, от преждевременно раждане или непълноценно размитие на плода. Благодарение на коментирания магнезий мускулната тъкан приема инмупли от нервните окончания, а в клетките се синтезира енергия. така работата на опорно-двигателния апарат например изцяло зависи от нивото на магнезия в организма.

Характеристика

Mg заема осмо място по разпространеност в света. Химичният елемент се съдържа в морската вода, изкопаеми минерали и минерални утайки. В строежа на човешкото тяло магнезият е на четвърто място по присъствие след натрия, калия и калция. Приемаме го под формата на органични или неорганични съединения. Органичните са например аспартат, лактат, глюконат и др. ; сред неорганичните са оксид, хидроксид, сулфат, хлорид.

Полезното въздействие на организма

Главна задача на Mg в организма е ускоряването на метаболизма или обмяната на веществата, и формирането на костната тъкан. Но това не изчерпва конкретните полезни въздействия на елемента. Всъщност благодарение на него можем да разчитаме на следните неща:

  • Повишава се имунната активност на клетките; ето защо елементът трябва да е застъпен в храненето на малките деца;
  • Предотвратяват се генни мутации, тъй като Mg поддържа стабилността на генетичната информация в ДНК и РНК;
  • Забавя се синтезът на хистамин – хормона, отговорен за всички обменни процеси. Той контролира функциите на дихателната система, на опорно-двигателния апарат, състоянието на кожата, работата на сърцето. Затова при алергични реакции, когато се освобождават голямо количество хистамини, се проявяват такива симптоми като суха кашлица, зачервяване и сълзене на очите. Колкото повече е хистаминът, толкова по-ярко са изразени въпросните симптоми. може да се стигне дори и до анафилактичен шок със задушаване и загуба на съзнание;
  • Регулира се сърдечният ритъм. Сърцето е издръжлив орган, но все пак се нуждае от почивка. Благодарение на магнезия се забавя сърдечния ритъм и артериалното налягане спада;
  • Повишава се минералната плътност на костите. В детското тяло преобладава хрущялната тъкан, която постепенно се вкостенява, покрива се с минерали. Колкото по-плътен е минералният слой, толкова по-малък е рискът от счупвания. В това отношение принос имат също калцият и фосфорът.
  • Други полезни въздействия на магнезия засягат продукцията на ферменти, синтезът на нуклеинови киселини, мазнини и белтъци, регулира стойностите на холестерина и кръвната захар, енергийния баланс и пр.
магнезий

При отклонения от нормата Mg създава здравословни проблеми

Дневна норма на магнезий

Дневната норма зависи от възрастта и пола. Ето в какви граници:

Деца: до 6 месеца – 30 мг; от 6 до 12 месеца – 75 мг; от 1 до 3 години – 80 мг; от 4 до 8 години – 130 мг; от 9 до 13 години – 240 мг.
• Подрастващи от 14 до 18 години: момичета – 360 мг; момчета – 410 мг.
• Възрастни: мъже от 19 до 30 години – 400 мг; над тази възраст – 420 мг; жени от 19 до 30 години – 310 мг, а по-възрастни 320;
• Бременни до 18 години – 400; 19-30 години – 350; на 31 и по-възрастни – 360;
• Кърмачки до 18 години – 360; 19-30 години – 310; на 31 и повече – 320 мг.

Усвояемост на магнезия

Магнезият се всмуква в дванадесетопръстника и частично в дебелото черво. Най-пълноценни постъпления на Mg идват чрез органичните съединения на елемента – комплекси с аминокиселини и органични киселини, например магнезиев лактат, магнезием цитрат. Неорганичните соли от типа на магнезиев сулфат също осигуряват постъпления на магнезий в организма, но усвояемостта е значително по-слаба.

Взаимодействие с други елементи

Редовните постъпления на магнезий в организма са жизнено важни, но дори концентрацията му да е в норма – това все още не гарантира стабилен имунитет, добро здраве и работоспособност. Не по-малко важно е взаимодействието на микроелемента с други вещества. В някои случаи съчетаването носи негативи и трябва да се избягва. Специалистите препоръчват да се избягват следните съчетания на магнезия:

  • Магнезий и калций: двата елемента се усвояват по един и същи начин и комбинирането им може да затрудни усвояването на магнезия. За да не се случва това, в менюто следва да се спазва пропорцията калций към магнезий 2:1.
  • С мазни храни. Колкото повече мазнини има в менюто, толкова по-слабо е усвояването на поетите съединения на магнезия. При подобно съчетаване се образуват сапунени съединения, които храносмилателната система не преработва; стига се до запек или диария. Прекалено високите дози влакнини в храните блокират усвояването на магнезия; този тип хранителни компоненти са богати на оксалати и соли на фитиновата киселина; те се преработват зле в чревния тракт и пречат на усвояването на други вещества.
  • При паралелен прием с желязо организмът не усвоява нито единия, нито другия елемент.

Защо възниква дефицит (липса)?

Съществуват множество изследвания за причините, които водят до състояния на магнезиев дефицит. Изброяването им обикновено започва с бележда за недостатъчно постъпление на магнезий с праната. Следва влошеното усвояване заради високото съдържание в храните на фосфати, липиди калций. Възможни са нарушения на обменните процеси конкретно за магнезий; важни са и състоянията с повишен разход на Mg, който не се компенсира с повишен прием.

Понякога обяснението за магнезиевия дефицит е в преживяването на стрес, емоционални и психологически натоварвания, високи физически и умствени натоварвания и пр. Повече магнезий разходва организмът и при бременност, интензивен растеж, при пребиваване в среда с високи температури.

Не са изключени и състояния с недостиг при възстановяването след тежко боледуване, при хроничен алкохолизъм, продължителен прием на диуретици, антибиотици, противоракови и други силни медикаменти; при интоксикации с кобалт, манган, никел, кадмий, олово и берилий. Възможно е слабото усвояване на достатъчно високи дози магнезий да е свързано с чревни заболявания или да е последица от хирургични интервенции.

Признаци и симптоми за дефицит

Дефицитът на магнезий не остава незабелязан: състоянието се проявява чрез различни симптоми, важно е те да бъдат разпознати. Вниманието трябва да бъде насочено към нарушения във функциите на някои органи и системи, както и към отговори на въпроса – защо боледувам точно от това.

магнезий

Симптомите за дефицит или излишък на магнезий са добре разпознаваеми

Ето и симптомите, които могат да насочат лекаря към наличностите на магнезий: нарушения на съня, безсъние; състояние на постоянна умора дори след дълъг сън; висока чувствителност към шум и други дразнители; резки промени в кръвното налягане; главоболие, нарушено равновесие; учестено сърцебиене; мускулни спазми и схващания; стомашни спазми, диария; косопад, чупливост на ноктите.

Искате ли да проверите дали не ви заплашва магнезиев дефицит? Направете следното: застанете в права стойка; напрегнете всички мускули и се протегнете с възможно най-голямо усилие. Ако усетите болки в прасците – проверете си магнезия!

Видове дефицит

Медиците разглеждат дефицита на магнезий като първичен или вторичен. Първичният е вроден, проявява се заради генетични фактори. Вторичният възниква под въздействието на негативни фактори от външната среда или нездравословен начин на живот. Недостигът може да бъде също резултат от хормонални промени – например по време на бременност или менопауза. Тъкмо в такива периоди от живота на една жена например магнезият е крайно необходим. Затова се препоръчва прием на добавки с минерли и митамини – но за избора им е много важно да се произнесе специалист.

С какво е опасен

Недостигът на магнезий в организма може да причини неприятни и дори опасни последици за здравето. Ето какви:

Отслабване на имунитета. Следват чести простуди с усложнения. За да се излекуваме след подобни болести, трябва дълго да се грижим за възстановяването си; в тази фаза организмът буквално изгребва всичките си резерви.
Постоянно сме уморени. Магнезият контролира предаването на нервните импулси и процесите на възбуда и задържане в главния мозък. При дефицит този контрол е разцентрован; следват чести безсъния, нарушаване на енергийния баланс, депресии и фобии, тревожност и пр.
Световъртеж и “светкавици” в очите. Поради недостига на сън следват зрителни нарушения и концентрация на вниманието. След две нощи без сън очаквайте халюцинации.
Мускулни спазми, крампи. Дефицитът нарушава работата на т.н. калево-натриева помпа, която регулира предаването на импулси от нервните окончания към мускулните влакна. Нарушава се координацията на движенията.
Нарушения на сърдечния ритъм. Сърцето е мускул; при нарушен калиево-натриев баланс мускулните влакна се съкращават произволно, настъпва тахикардия.

Усвояването на калция зависи от нивото на магнезия. Ако той е в дефицит, настъпват смущения в стомашно-чревния тракт – запек или диария, гадене, метеоризъм, повръщане, болезнени спазми. Влошава се състоянието на кожата и косата, ноктите се цепят и чупят.

Излишък на магнезий (предозиране)

Независимо от широкия функционален потенциал на елемента, превишените му дози могат да причинят различни патологични състояния. Излишъци могат да се получат при самоволно превишаване на дозите, които се приемат редовно. Възможно е това да се случи и ако пациентът не взема добавката по обичайния ред, а пропуска и след това компенсира с двойно по-високи количества.

Принципно условия за предозиране на магнезиевите наличности в организма се получават и при потребители със захарен диабет тип2, при обширни травми с увреждания на тъкани, при патологии – последица от радиационно облъчване или при прием на цитостатици.

Признаци за излишък

Хипермагниемията или предозиране на магнезия може да се разпознае по симптоми, които изискват потвърждение чрез лабораторни изследвания. В подобно състояние настъпват нарушения на речта, затормозване на реакциите и загуба на координация. Други признаци са сънливост, забавен сърдечен ритъм, пресъхване на лигавиците, болки в корема, понижаване на кръвното, гадене и повръщане, диария.

С какво е опасно предозирането?

Превишаването на дневната доза дори само с 10-50 мг може да причини хронична умора, бъбречни камъни, хипертиреоза, псориазис. При по-голямо превишаване може да се стигне дори до блокиране на дишането и спиране на сърцето.

Източници на магнезий

Как се преодолява дефицитът на магнезий? Ако действително има такъв проблем, редно е специалистът да избере терапията и начините за набавяне на недостигащия магнезий. При леки отклонения от нормата това може да е специалният хранителен режим и наблягането на продукти с високо съдържание на магнезиеви компоненти.

Храни, богати на магнезий

Известно е, че само растителните храни имат необходимото високо съдържание на Mg и че то може да компенсира леки дефицити на елемента в човешкия организъм.

Храни, богати на магнезий: Растителни и животински. Таблици, норми, препоръки

Магнезий на таблетки и добавки

Пазарът на добавки с магнезий е истинско изкушение – но знаем ли какво точно ни трябва? Разумният потребител се консултира с лекар или фармацевт, преди да избере най-подходящия за проблема му продукт.

Магнезий на таблетки, какъв да си купя? Цена. Добавки. Как се пие

Магнезиев гел (магнезиево олио)

Трансдермалният прием на магнезий под формата на олио или гел за мазане – може би това е най-безопасният начин да наваксаме недостигащия компонент.

Магнезиев гел (магнезиево олио). Как да изберем? За коса, кожа, мускули и стави

Източници:

http://hudey.net/vitaminy-i-mineraly/magnij/

Для чего нужен магний организму?

https://ilive.com.ua/food/magniy_112445i15828.html

Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу и вижте още по темата:

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:
Магнезий, ползи, приложение. Липса (дефицит) и предозиране
5 (100%) 1 vote

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *