Най-доброто лечение за радикулит е гимнастиката

Какви упражнения можем да правим за лечение на радикулит и други гръбначни проблеми, и кои от тях трябва да избягваме. Важно е!

Внезапната остра болка в кръста е позната на много от нас. При някои хора се случва, когато повдигнат нещо тежко в наклонено положение, при други – при рязко движение в леглото, при спортуване и не на последно място – при простуда. Как да постъпим в тези случаи?

Проблемите с гръбнака започват още от детството

Най-напред ще отбележим, че само на пръв поглед болката изглежда внезапна. При лекарски преглед почти винаги се откриват различни нарушения в гръбначния стълб. Например извивката му в областта на кръста, която би трябвало да е такава, че да изпълнява ролята на ресор, за да омекотява натоварването, се оказва изпъкнала, а това създава нарушения.

Първата причина за проблемите с гръбнака е травма при раждане.

упражнения радикулит лечение симптоми

Упражненията принципно са най-доброто лечение за симптомите на радикулит, но не всички упражнения

Почти 60 на сто от травмите при новородените са именно в тази област. Освен това много деца се раждат с различна дължина на краката – с разлика от по 3-4 мм. Така че патологията се развива още в детството. Децата тръгват на училище, осанката се променя, появяват се изкривявания на гръбначния стълб – сколиоза, кифоза и т.н. Всички тези нарушения са толкова разпространени, че лечебната физкултура е нужна практически на всеки.

Фигурин чай за отслабване

Основното е да се укрепват коремните мускули и тези на гърба и на кръста.

При различните видове деформации на гръбначния стълб – сколиоза, остеохондроза, радикулит – съществуват различен комплекс упражнения, целта на които е укрепване на мускулния корсет – това значи коремните мускули, мускулите на гърба и тези на краката.

Този мускулен корсет, както го нарекохме, помага да се разтовари гръбначният стълб, да се намали налягането върху него. Освен това упражненията са полезни не само за болни от радикулит и остеохондроза, а и за здравите хора. Особено за по-възрастните, защото почти всеки човек над 60-годишна възраст заболява от остеохондроза.

А тази болест не се ограничава само с един отдел на гръбначния стълб. Започва от шийния отдел, бавно преминава към гръдния, за да достигне до кръстния отдел на гръбначния стълб.

Причините са различни и до голяма степен зависят от самите нас

До голяма степен и ние самите спомагаме за развитие на заболяванията на гръбначния стълб. В това отношение значителна е ролята на трудовата дейност, с която се занимава човек. Остеохондрозата на шийния отдел най-често засяга счетоводители, касиери и хората от всички подобни професии, които на работното си място изпитват постоянно статично напрежение точно там.

Шофьорите страдат от остеохондроза или радикулит на кръстния отдел на гръбначния стълб.

шиен радикулит упражнение

При шиен радикулит редовно правете това упражнение, но внимателно!

Те са под постоянна компресия – притискане на гръбначния стълб плюс вибрация.

Причините могат да бъдат и нарушение обмяната на веществата, простудни заболявания, резки движения, претоварване в спортната зала, повдигане на тежести – особено в детска възраст, когато скелетът още не се е оформил окончателно.

Тласкането на тежести от деца в ученическа възраст, особено при неправилната осанка, която почти всички имат, са много вредни. Не по-малко безвредно е носенето на тежка ученическа чанта в едната ръка или неудобната поза на училищния чин.

Радикулитът често съпътства остеохондрозата на по-късен стадий.

Радикулитът представлява прищипване и възпаление на нервни коренчета – най-често в седалището. Това се случва в резултат на всякакви нарушения в гръбначния стълб. На практика радикулитът често е продължение на същото това заболяване, което наричаме остеохондроза, само че на по-късен стадий от болестта, когато остеохондрозата вече е преминала в хронична форма. Разбира се, тези две заболявания могат да съществуват и по отделно.

Това означава, че в самите прешлени са възникнали необратими изменения.

Подвижността на прешлените обезпечава еластичността на междупрешленните дискове. Дисковете се състоят от ядра, около които има фиброзни пръстени. Когато в гръбначния стълб се появят някакви нарушения, междупрешленните дискове могат да се разместят, да бъдат притиснати, да изсъхнат и да изпъкнат.

Може дори да се спука фиброзният пръстен и съдържащата се в него течност да изтече навън. В този случай вече говорим за херния, която по принцип се отстранява само по хирургичен път. Във всички от тези случаи може да възникне болестен синдром в резултат на прищипване на коренчето. Но ако не се стигне до спукване на фиброзния пръстен, чрез определени упражнения човек може сам да си помогне.

Полезните и вредните упражнения при радикулит и гръбначни проблеми

радикулит упражнения болки в кръста

Това може да бъде опасно при радикулит с болки в кръста. Но все пак попитайте лекаря!

Когато човек укрепне коремните мускули и тези на кръста и гърба, това ще намали налягането върху междупрешленните дискове. Упражненията по лечебна физкултура могат да се правят, когато премине острият период и болките изчезнат – всъщност остават само болките, предизвиквани от движение.

В период на силни болки мускулите на гърба са силно стегнати и притиснати. Тогава са по-подходящи всякакви дихателни упражнения. Болният може да си позволи отпускащи движения – например махове с ръце, както и с крака в легнало положение, но нищо повече.

Има и едно друго упражнение, идеално при радикулит – висене на лост.

То е противопоказно само ако човек има дискова херния. В другите случаи е разрешено, но болният трябва да бъде много внимателен при неговото практикуване. Най-напред, разбира се, трябва да е убеден в диагнозата. Всъщност човек с радикулит може да прави всякакви упражнения само след като ги е съгласувал с лекар.

В период на обостряне болките се премахват само по медикаментозен път. Чак след като се почувства по-добре, болният може да започне с упражненията.

Кога при радикулит са забранени тежките фитнес упражнения и бягането сутрин.

В коментарите по-долу получихме запитване за сутрешно бягане, коремни преси и клякания с лост във фитнес залата. Лекарят е забранил на пациента да ги прави и той сондира за още мнения. Отговорът е, че трябва да бъдете извънредно внимателни, когато става дума за упражнения, натоварващи гръбнака. Невинаги е забранено, но трябва да се допитвате до лекаря си. В случая двете упражнения, които се споменават, са нежелателни по две причини: Първо, натоварват гръбнака, и второ са забранени от лекаря.

Тичането изглежда по-безобидно, но и там има тънкости: дали е продължително, дали е по неравен терен, дали имате допълнително натоварване.

Във фитнеса е трудно да се намерят упражнения, които изобщо не товарят гръбнака и кръста.

упражнение за радикулит в кръста

Това упражнение при радикулит почти винаги е окей, защото отпуска и разтоварва прешлените!

Самите фитнес инструктори препоръчват лежанката – горна, долна или нормална; машините за гърди, лег-пресата и бедреното разгъване и така нататък. Но и в тези случаи е спорно дали кръстът изобщо не се товари. Най-добре е категорично да избегнете упражненията, които лекарят ви забранява, да се допитате също така и до своя фитнес инструктор за конкретната област, която не бива да се натоварва и накрая сами да пробвате. Ако усетите, че лежанката натоварва кръста ви, спрете веднага! Също така зависи и от тежестите, които вдигате. До определено тегло на дъмбелите и лоста всичко може да бъде наред, но от там нагоре нещо да прищрака. Изводът е: Правете упражнения, но не се натоварвайте излишно! Укрепвайте мускулния корсет, за да разтоварите по този начин прешлените на гръбнака, но гледайте да не прекалите!

Профилактика на радикулит, остеохондроза и гръбначни изкривявания

За да поддържаме гръбнака в здраво състояние и да не изпитваме болки, трябва да съобразяваме начина си на живот с потребностите на нашето тяло. Необходимо е да редуваме режимите на труд и отдих, движение и покой. Нужно е да се движим често, без да натоварваме излишно гръбнака – това могат да са разходки, спорт… Не бива да седим дълго време в една и съща поза. Също така трябва да оптимизираме режима си на хранене – да поддържаме нормално тегло, храненето да е балансирано и да съдържа необходимите витамини и минерали. Трябва да спим на удобно и сравнително твърдо легло.

Темата за упражненията при радикулит е доста деликатна.

Затова молим читателите също да споделят с нас какво си позволяват като физическа дейност и упражнения при радикулит. Както казва Valio по-долу, всяко мнение е важно. Пишете ни! Какви са вашите наблюдения?

Вижте и ТОВА:

Лечение на радикулит: Атакувайте го с народна медицина!

Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу и вижте още по темата:

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:

Enjoyed this post? Share it!

 

9 коментара по “Най-доброто лечение за радикулит е гимнастиката

  1. А проблем ли е тичането сутрин и по-тежките фитнес натоварвания, като кляканията с лост също така и коремните преси. Поне така ми каза докторът за тези 2 упражнения, че не бива да ги правя. Ще съм ви благодарен, ако ми отговорите, все пак всяко мнение е важно.

    • Здравейте, Вальо! Отговорихме ви като дописахме материала с три вътрешни подзаглавия в края на текста.

      Положението в случая е деликатно и може да се обобщи така: При радикулит са позволени всички упражнения, които не са забранени. Звучи абсурдно, но вие сам трябва да намерите къде е здравословната мярка.

      Упражненията трябва да укрепват вашия така наречен мускулен корсет, но да не товарят излишно гръбнака и кръста.

      Целта на тези упражнения е прехвърлянето на напрежението върху мускулите и разтоварването на гръбначния стълб по този начин.

      Дано и други читатели да се включат с наблюдения от собствения си опит, но и вие също така пробвайте различни неща, без да се поставяте под риск!

      И се върнете отново на сайта, за да ни кажете кое ви действа добре като упражнения и кое ви действа зле!

      Този текст се чете от поне 20 различни души всеки ден. Всеки един от тях се пита същите неща. Затова всички ще ви бъдем много благодарни, ако споделите с нас как сте решили въпроса с фитнеса при радикулит, а също и с бягането сутрин!

      Успех!

  2. Благодаря много за бързия отговор,скоро ще започна бягането и ще Ви пиша как се чувствам, а за упражненията скоро започнах отново да тренирам и все още не се натоварвам много,но за в бъдеще мисля да го правя и ще пиша, ако има нещо.

  3. „На практика радикулитът е същото това заболяване, което наричаме остеохондроза, само че на по-късен стадий от болестта, когато остеохондрозата вече е преминала в хронична форма.“
    Не съм съгласна с това определение. Радикулит може да има и без остеохондроза, както и остеохондрозата може да я има без да се развие радикулит.

    • Здравейте, д-р Карафизиева! Благодарим ви за уместната забележка. Коригирахме материала с разликите между радикулита и остеохондрозата. За съжаление това недоразумение се шири из целия български интернет и наистина е време да разясним на хората, че нещата не стоят точно така.

  4. Здравейте, наскоро ми откриха радикулит.Искам да попитам как биха се отразили тренировки по народни хора на това заболяване.Лекарят ми каза , че може да се прави йога и стречинг.Благодаря предварително за отговора!

    • Здравейте, Жужи. Можете да танцувате народни танци при радикулит, но за съжаление далеч не всички. Най-разумно е да се обърнете към треньора си, да му съобщите за заболяването си и той да ви дава само такива танци, които не са ви противопоказани. Успех!

  5. Здравейте, първо искам да благодаря за бързия отговор.Искам също така да споделя своя опит-след рентгенова снимка и две консултации с невролог се оказа че танците не са забранени.По скоро спортове с извиване на гръбнака откъм кръста , като ски, кънки и баскетбол.При народните танци се натоварват предимно ставите, няма много движения от кръста, напротив стойката трябва да е изправена, а въртенето става сцялото тяло, не само от кръста.Искам също да кажа , че в групата имаме много колежки с различни заболявания, включително дископатия, сколиоза, спина бифида и т.н.Разбира се има значение как точно се играе-аз играя на пръсти, това натоварва ставите от една страна, но от друга се явява един вид игра на естествени амортисьори.Ако се съчетае спортът , който желаете със специфични комплекси от упражнения за заздравяване на поясно-кръстната мускулатура всичко е възможно.Комплекса от упражнения ми го показа ръководителката на йогата, но трябва да се прави всеки ден по 30 минути в продължение на 3 месеца, за да има ефект.Истината е в един по-горен пост:При радикулит са позволени всички упражнения, които не са забранени.Не спирайте да спортувате, без движение сме обречени на болката!

  6. Здравейте от доста време страдам от болки и изтръпвания в дясното рамо и ръка.Наскоро се прегледах и ми сложиха диагноза шийна радикулопатия.А пък много обичам тениса на маса.Играя за ветерани и В гр.Някакви вреди от движенията на ръката дали мога да получа?

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *