Загуба на апетит

Загуба на апетит 5.00/5 (100.00%) 1 vote

Храненето е основна жизнена необходимост и огромно удоволствие. Съществуват обаче много причини, поради които човек губи апетит.

Повечето от тях не крият опасности за здравето. Често природните методи за самолечение помагат, както и промените в начина на живот. Но ако състоянието продължи дълго и сте отслабнали, потърсете медицинска помощ.

Много хора губят апетит за кратък период от време, например когато страдат от храносмилателни проблеми или имат висока температура. Тревожните разстройства или депресията също оказват влияние (въпреки че някои депресирани хора се стремят постоянно да се тъпчат).

След като основната причина се отстрани, апетитът се възвръща без вредни последствия за организма.

Редовната злоупотреба с алкохол зарежда организма с голямо количество калории и убива желанието за истинско хранене. Подобно действие оказват състояния, които предизвикват гадене (прилошаване при пътуване, гастроентерит, първите месеци на бременността, лечение с определени медикаменти и въздействието на пестициди, олово и други отрови).

Загубата на апетита за продължително време вероятно свидетелства за по-сериозно заболяване, например инфекциозна мононуклеоза, ревматоиден артрит, високо кръвно налягане, рак на стомаха, туберкулоза, хепатит или тежка депресия.

Изненадващ е фактът, че хората, страдащи от анорексия невроза, свързана с опасна за живота загуба на тегло, често не губят апетита си. Те продължават да изпитват силен глад и въпреки това консумират малки количества храна.

Възбуждащи апетита сокове

Чаша сок от моркови и лечебна поточарка, изпита на малки глътки половин час преди хранене, е отлично средство за пови-шаване на апетита. Изстискайте сока от 4 моркова и връзка поточарка и добавете същото количество вода. Ако сместа ви се струва прекалено горчива, увеличете съдържанието на сока от моркови.

ПРОФИЛАКТИКА

Загубата на апетита може да е симптом на заболяване, което трябва да се лекува. Иначе съществуват много начини за повишаването му.

  • Хранете се редовно и по малко, като подбирате питателни и привлекателни на вид ястия.
  • Консумирайте предястия с горчиви храни, които възбуждат апетита (маслини, лечебна поточарка, млади листа от глухарче, розмарин и цикория).
  • Избягвайте злоупотребата с алкохол, но имайте предвид, че аперитивът с горчив вкус преди хранене може да повиши апетита ви. Една малка чаша вино с основното ястие също по-мага да се отпуснете и да хапнете повече.
  • Предпочитайте приема на няколко по-малки блюда, отколкото на едно или две, но по-обилни.
  • Откажете се от продукти от бяло брашно и захар, тъй като не съдържат качествата на непреработените храни. Ако рафинираните продукти наистина са единствените, които ви привличат, приемайте всекидневно добавки от мултивитамини и минерали.
  • Пийте кафе и чай само след хранене. Кофеинът понякога потиска апетита. Прекомерният прием на течности заедно с храната изпълва стомаха и затруднява храносмилането.
  • Занимавайте се редовно с физически упражнения, за да огладнеете.
  • Ако пушите, потърсете помощ, за да спрете или ограничите цигарите, защото те потискат апетита.
  • Ако сте загубили интерес към храната поради стрес, помолете някой приятел да ви направи отпускащ масаж със смес от 5 капки лавандулово и 2 супени лъжици бадемово масло.

Когато детето не се храни

Ако детето ви е злоядо без точно установена причина, проучете дали няма някакъв проблем вкъщи или в училище. Отказът от обяд в училище може да не се дължи на храната, а на проблеми при общуването.

ЛЕЧЕНИЕ

Изборът на лечение зависи от основната причина за вашето състояние. Вижте например препоръките при храносмилателни разстройства, сутрешно гадене и прилошаване при пътуване

Гадене и напрежение по време на хранене:

Направете си лек и успокояващ ароматерапевтичен масаж. Към 5 чаени лъжици бадемово масло добавете по 2 капки масло от мента и от черен пипер и 1 капка розово масло. Използвайте сместа, за да масажирате корема си с бавни въртеливи движения по посока на часовниковата стрелка.

Тревожни разстройства или депресия:

Потърсете помощ от специалист, за да установите първопричината за проблема. Междувременно се погрижете за себе си, като приготвяте привлекателни на вид, питателни ястия, които обикновено харесвате. Приемайте всекидневно добавки от мултивитамини и минерали.

Полезни ордьоври

Преди хранене дъвчете малко пресен джинджифил или го приемайте във вид на чай. За стимулиране на апетита добавете няколко капки етерично масло от джинджифил към 5 чаени лъжички зехтин и масажирайте корема.

Кога да потърсите медицинска помощ

При деца на възраст от 1 до 3 години

• Загубата на апетит продължава няколко дни или се появяват и други симптоми.

При по-големи деца и възрастни

Състоянието трае повече от седмица или се съпътства от повръщане, диария, кашлица, болки в корема, рязка загуба на тегло и др.

За бебета до 12 месеца незабавно потърсете лекар, ако:

  • Освен липса на апетит, има и по-малко от 5 мокри пелени в рамките на 24 часа.
  • Бебето отказва да се храни за период над 24 ч.
  • Налице са повръщане, неудържим плач или други симптоми.

Лекар.БГ препоръчва и:

Няма коментари

Добавете коментар