Лечение на силен стрес – това, което трябва да знаем за него

Стресът възниква като ответна реакция на различни физически, психически или емоционални фактори.

Понякога той ни стимулира да покажем най-доброто от себе си, но ако степента на напрежение е прекалено висока или продължителна, може дори да се разболеем. Всеки човек трябва да усвои ефикасни способи за справяне със стреса, който е неизбежен.

Стресовата ситуация може да бъде вълнуваща, стимулираща или изпълваща с енергия. Някои хора процъфтяват при постоянен стрес, но повечето успяват да се справят само за известно време и след това възникват психически или физически проблеми – дистрес (натрупване на прекалено много стрес).

При стрес някои хормони се повишават, а когато обстановката се нормализира, нивата им спадат и организмът се отпуска. Но ако той продължава дълго и се появява често, или пък вие реагирате винаги с дистрес, хормоналните стойности могат да останат повишени. Изследванията показват, че 75% от заболяванията са предизвикани от стрес.

Фигурин билки за отслабване

Към тях спадат високо кръвно налягане, сърдечни пристъпи, инсулт, депресия, тревожни разстройства, синдром на хроничната умора, синдром на раздразненото дебело черво и други храносмилателни разстройства, затлъстяване, мигрена и дихателни проблеми.

Постоянният стрес поразява имунната система и прави организма по-податлив на инфекции, рак и авто-имунни заболявания като ревматоиден артрит, лупус (вълчанка), заболяване на щитовидната жлеза и някои видове анемия. Той е причина и за проблеми със зачеването (стерилитет). Пушенето, преяждането и други вредни навици често са свързани със стреса.

СИМПТОМИ НА СТРЕСА

Повишеното ниво на хормоните, свързани със стреса, води до следното:

  • Силно сърцебиене.
  • Учестено, повърхностно дишане
  • Увеличаване или намаляване на телесното тегло
  • Плачливост
  • Главоболие.
  • Проблеми с концентрацията
  • Сухота в устата
  • Лошо храносмилане
  • Изпотяване
  • Повтарящи се инфекции
  • Треперене
  • Раздразнителност
  • Проблеми със съня

Обичайните причини за стреса

  • Загуба на близък човек.
  • Лоши взаимоотношения с околните.
  • Парични затруднения.
  • Безработица.
  • Лоша организация на времето.
  • Недостатъчна почивка.
  • Скука.
  • Здравословни проблеми.

ПРОФИЛАКТИКА на стреса.

Невинаги е възможно да се предотвратят събитията, които причиняват стрес, но можете да промените начина, по който реагирате. Овладейте стратегии за справяне със стреса. Така нивото на свързаните с него хормони ще спадне и бързо ще успеете да се приспособите към новите ситуации. Много неща влияят върху начина, по който реагирате на стреса, включително това дали сте първородно или второ, най-малко или единствено дете, възрастта, полът, образованието, житейският опит, личностните характеристики, очакванията и здравословното състояние.

ЛЕЧЕНИЕ на стрес.

Общи мерки: Първата стъпка за справяне със стреса е да установите какво и кой ви кара да се чувствате стресирани и как реагирате. След това сведете до минимум стресовите ситуации, които зависят от вас, например сменете работата, ограничете разходите си и направете работното си място по-комфортно. Третата стъпка за преодоляване на стреса е да използвате стратегии, които ще ви помогнат да реагирате на напрежението по съзидателен начин.

Хранителен режим: По време на стрес организмът изразходва хранителните вещества много по-бързо от обикновено. Това може да доведе до недостига им и съответно до отслабване на имунната система, ако не компенсирате загубата чрез храненето или посредством добавки.

  • Хранете се редовно и в спокойна обстановка.
  • Консумирайте храни, богати на витамин А, В, С и Е, флавоноиди, калций, магнезий, селен и незаменими мастни киселини.
  • Намалете приема на кофеин и алкохол.
  • Яжте повече плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни и по-малко белтъчини от животински произход, както и рафинирани храни от бяло брашно или захар.
  • Всекидневно приемайте добавки от мултивитамини и минерали.

Ароматерапия: Използвайте отпускащи етерични масла – за масаж, във ваната, за вдишванеот изпарител или напръскани върху кърпа. Употребявайте масажно масло, приготвено чрез смесване на общо 8 капки масло от лавандула, нероли и/или иланг-иланг в 1 супена лъжица бадемово масло или олио от гроздови семки. Използвайте това масло за точков масаж (шиацу) на врата и раменете, който спомага за намаляване на напрежението.

Медитация: Успокояващото въздействие на медитацията – усещане за равновесие и покой -може да ви помогне да се почувствате по-дистанцирани от причините за стреса. Основните медитативни техники се усвояват най-лесно в група. Медитирайте всеки ден.

Билколечение: В периоди на силен стрес са полезни веднъж или два пъти дневно чайове от успокояващи билки (лайка, валериана, липов цвят или цвят на детелина).

Физически упражнения срещу проблемите Всекидневните 30-минутни енергични физически упражнения намаляват ди-стреса, като „изгарят“ излишъците от стресови хормони в кръвта и повишават нивото на химическите вещества.

Погледнете и ТУК:

14 начина за бързо лечение на стрес и против депресия

Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу и вижте още по темата:

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:
Лечение на силен стрес – това, което трябва да знаем за него
5 (100%) 2 vote[s]

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *