Защо е важно в храната ни да има фибри

Действие, дневна доза, калории. Полезни или вредни: Гастрит, колит, дебело черво, хемороиди, газове. Разстройство или запек. Щитовидна жлеза. Мускули, фитнес. Хранителни добавки, цена: Псилиум. Хуск. Лактофлор. Живовляк. Вигора. Суправит. Инулин. Активни фибри. Диета, отслабване. Храни богати на фибри. Овесени ядки, мюсли. Ядки. Цикория. Лук. Гъби. Ябълки, моркови, тиква, тиквички. Грейпфрут.

Обичайно е да свързваме здравословното хранене с приема на достатъчно фибри – но какво точно означава това? Как д разбираме тяхното действие, дневна доза, калории?

фибри

От семената на индийски живовлек се приготвя псилиум – ефективен продукт с фибри

Фибри – това са на първо място целулозата, пектинът, арабската гума, желатинът, слизестите вещества; може да се изрежда още (bb-team.org). Наричат се още баластни вещества или влакнини. Ролята им в храненето е изключително важна: благодарение на тях се нормализира чревната перисталтика и се спасяваме от застойни състояния, приемаме по-малко калории – защото сме сити с ограничен прием на храна, освобождаваме се от токсини и шлаки, регулираме кръвната захар и балансираме производството на инсулин, контролираме усвояването на мазнини и прости въглехидрати и не допускаме високи стойности на холестерина. Някои хранителни продукти съдържат много фибри, например зеленчуците, а други като млечните – никак.

Дневната доза фибри, от която организмът се нуждае, е 14 грама за всеки хиляда килокалории от хранителния прием. Средно това е 30-35 грама за мъже и 25 – за жени. Децата и старите хора имат по-малка потребност от фибри и за тях дозата е редуцирана. Приемът на фибри дори при диета за отслабване трябва да е разположен равномерно в рамките на деня; ако фибри в голямо количество постъпят в стомашно-чревния тракт наведнъж, могат да се получат колики, болки и газове, разстройство. Ползата от храните с фибри наистина е доказана, но внякои случаи те могат да са вредни за здравето.

Демир бозан за вестибуларен апарат

Полезни или вредни: Гастрит, колит, дебело черво, хемороиди, газове

Ако един потребител има здрав стомашно-чревен тракт, той без проблеми може да приема храни с разтворими и неразтворими фибри.

Разтворимите фибри се превръщат в тракта в нещо като гел, желе, което забавя усвояването на захарите и мазнините и това улеснява контролирането му. Част от хранителните компоненти всъщност не се усвояват, което прави по-лесно поддържането в нормите на важни стойности като тази на холестерина или кръвната захар (bb-team.org). Такива фибри съдържат необелените плодове и зеленчуци, варивата като боб и леща.

Неразтворимите фибри (целулоза) помагат за бързо изхвърляне на шлаки и токсини, т.е. освобождаването на съдържимото от дебелото черво. Такива фибри има в зелените зеленчуци и пълнозърнестите тестени продукти.

Полезното може да навреди, ако с количеството се прекалява – затова е добре да се внимава с приема на продукти с фибри. Някои болестни състояния директно налагат отказ от храните с фибри или с високо съдържание на фибри – такива са възпалителните заболявания на стомашно-чревния тракт като гастрит, язва, колит.

фибри

Умереният прием на фибри поддържа здравето

Ако имате гастрит и поемете храна с фибри, неразтворимите със сигурност ще раздразнят и без това проблемната ви стомашна лигавица. Разтворимите пък ще поемат всички стомашни сокове и хранителните компоненти ще останат “на сухо” (lichentrenior.com).

При колит нещата са още по-мъчителни, защото споменатите фибри постъпват в червата вече с увеличен обем, а неразтворимите продължават да дразнят лигавиците по пътя си. Освен това “обирането” на течности в разтворимите фибри продължава и на практика отпадният продукт от усвояването на храната също е подложен на сух режим. За да се освободи от него, даден човек трябва силно да се напъва, а това провокира появата на запек, вътрешни и външни хемороиди. Погрешно е в такива случаи да се увеличава процентът фибри в храната, тъй като дразненията нарастват и е възможен преход от състояние на запек към диария.

Разстройство или запек

Много често погрешно се препоръчва на хора със запек да увеличат процента фибри в храната си. Всъщност основна причина за запек не е липсата на фибри, а нарушен баланс на полезната микрофлора в дебелото черво. Важно е също състоянието слаба чревна перисталтика, което може да се дължи на стрес, болест, възрастови промени (lichentrenior.com). Нормално е първо да се изясни причината за състоянието на запек и едва тогава да се решава дали да се използват хранителни добавки с фибри или хранене с повече продукти с фибри. Както вече говорихме – прекаляването с фибри ще създаде усещане за тежест, подуване, газове, без да реши трайно проблема със запек.

Нещо повече – възможно е прекаленото присъствие на фибри в червата да раздразни лигавиците им и да провокира диария, разстройство.

Щитовидна жлеза

При дисфункции на щитовидната жлеза един от проблемите се оказва наднорменото тегло. При намалена активност на жлезата възниква необходимост от стопяване на наднормените килограми и тогава се коментира здравословното хранене. За намаляване на теглото в случая се препоръчва приемът на храни с неразтворими фибри, каквито са пълнозърнестите хлебни изделия и зелените зеленчуци (az-jenata.bg).

Мускули, фитнес

Балансираното меню с фибри е от значение при фитнес и “правене” на мускули. Приемът на такива храни и/или хранителни добавки се подчинява на някои специфични правила; важно е дали приемаме фибри преди или след тренировка, как ги комбинираме с протеините и т.н. Счита се например, че непосредствено след тренировка не е добре да се приемат фибри, тъй като тогава естествено се повишава нивото на инсулина, а приемът на фибри би го редуцирал. При висок инсулин след тренировка има добър растеж на мускулната маса (muskleandfitness.bg). В останалото време с фибри се контролира кръвната захар в граници, недопускащи хранене на мускулите с глюкоза.

Хранителни добавки, цена: Псилиум

фибри

Пазарът предлага и храни, обогатени с фибри

Приемът на храни с оптимално съдържание на фибри е най-добрият начин да се възползваме от положителните им качества, но много хора се интересуват и от снабдяването с фибри като хранителни добавки. Пазарът предлага различни варианти, като при избора следва да се спазват познатите правила: посъветвайте се със специалист от какво точно има нужда вашето тяло, сетне се ориентирайте към утвърдена марка.

Псилиум е продукт с фибри от индийски живовляк (zdravosloven.com). Това са люспи от семена, с чиято помощ се лекува запек и се контролират холестеролът и кръвната захар. Продуктът е уникален, тъй като съдържа почти равни количества разтворими и неразтворими фибри; приготвя се за прием, като се запарва с вода в съотношение една част прах от люспи и 70 части вода. При заливането с вода почти веднага се получава гелоподобна маса, лесна за поглъщане и с бързо действие. Псилиум е най-често продаваната хранителна добавка фибри; цената й е около 6-7 лв за 100 грама.

Хуск

Хуск е търговска марка на същия продукт – виж псилиум. Подробно е обяснено кога може да се прилага – запек, лениви черва, диарии, висок холестерол и висока кръвна захар, при хемороиди и анални фистули, за регулиране на килограмите. Не се препоръчва при ректално кървене и чревно заболяване, което може да причини запушване на червата.

Приемът на хуск води до образуване на гел-маса, която абсорбира вода и води до размекване на екскрементите при запек. Освен това консистенцията на продукта създава предпазен филм пред стените на стомаха и червата. За да има полза от приема на този продукт с фибри, трябва да се пие много вода (framar.bg).

Лактофлор

Лактофлор е хранителна добавка – пробиотик, съчетан с фибри от разтворим тип (инулин). Пробиотикът се грижи за възстановяване и поддържане на колониите от добри лактобактерии. Инуинът, т.е. дозата разтворими фибри, създава условия за нормално и пълнценно развитие на лактобактериите и подкрепя имунната система. Друг е ефект е по-пълноценното усвояване на калций, магнезий и желязо (marvi.bg).

Живовляк

Живовлякът е популярна билка; има го по цял свят в около 200 разновидности. У нас виреят 15 от тях. От живовляк се приготвят запарки и отвари с противовъзпалителен ефект; помагат при проблеми със стомашно-чревния тракт, колит, висок холестерол, регулират кръвната захар и т.н. (hera.bg).

Особено ценен е т.н. индийски живовляк, който се подвизава пазарно под формата на хранителни добавки – хуск и п псилиум. Индийският живовляк съдържа разтворими и неразтворими фири в отлична пропорция и това го прави чудесно средство за контрол на апетита, регулиране на теглото, и стойностите на кръвната захар и холестерина. В стомаха хранителната добавка поема вода и се превръща в маса, подобна на желе. Това затруднява усвояването на хранителните компоненти и позволява регулиране на метаболитните процеси..

Вигора

Дъвчащите таблетки вигора внасят в организма витаминен комплекс, с чиято помощ се поддържат в добра кондиция кожата, ноктите и косата, а съставката лутеин гарантира добро въздействие върху зрението. Препоръчва се прием на две таблетки/два бонбона дневно, след хранене. В състава на продукта е посочен желатинът – едно от баластните вещества, които забавят усвояването на прости въглехидрати и съдействат за контролирана мастна обмяна (framar.bg).

Суправит

Това е утвърдена марка добавки, с чийто прием се тонизира организмът и се попълват дефицитите от витамини и минерали.

Инулин

Инулинът е компонент от групата на т.н. разтворими фибри; съдържа се в земната ябълка – гулията, и в цикорията. Неговата полза за здравето е огромна: като приета с храни субстанция той преминава през стомаха и тънките черва и достига дебелото черво, където остава на разположение на полезните микроорганизми. Инулинът като баластно вещество “измита” неусвоени мазнини и по този начин допринася за потискане високите стойности на холестерина.

Активни фибри

Активни фибри – това е високотехнологичен продукт от типа на хранителните добавки, който (продуктът) съвместява полезните действия на пет вида полезни влакнини. С активни фибри се свързват и изнасят неусвоени част от поетите въглехидрати и мазнини, което се отразява положително върху стойностите на холестерина и глюкозата в кръвта. Продуктът е подходящ за упражняване на контрол върху килограмите, в програми за редукция на теглото (vitazdrave.com).

Диета, отслабване

Фрагмент в здравословното хранене е включването в менюто на фибри, влакнини, баластни вещества. Това предотвратява опасността от трупане на излишни килограми, като същевременно от стомашно-чревния тракт своевременно се изнасят всички шлаки и токсини, които биха причинили болестни състояния.

Храните с фибри за много важни при опити за отслабване. На първо място – защото придават обем на постъпленията в стомаха; усещането за пълнота потиква към спиране на консумацията. Освен това фибрите намаляват времето, през което хранителни маси престояват в чревния тракт, което си е чиста проба профилактика и санитарна дейност. Трета причина да приемаме фибри е фактът, че те чудесно се справят с различни ненужни и опасни компоненти на хранителните постъпления – свързват се с тях и бързо ги изнасят от тялото. Всичко това има отношение към метаболитните процеси и усвояването на хранителните компоненти (otslabvane-dieti.net).

Храни, богати на фибри

С кои храни можем да приемаме най-пълноценно полезните фибри?

На първо място – повечето плодове и зеленчуци, бобови култури. Ако съзнателно увеличим храните с фибри, трябва да увеличим и приема на вода. Това е така, защото фибрите винаги абсорбират много течности и ако ние не се погрижим за правилни постъпления, въпросното абсорбиране ще става за сметка на целия организъм, на вътрешните резерви.

Не пренебрегвайте продуктите от пълнозърнесто брашно, сушените плодове. Пълноценното хранене не изключва храните с фибри – просто следва те да са застъпени умерено, всеки ден (otslabvane-dieti.net).

Овесени ядки, мюсли

Овесените ядки са сред храните с най-високо съдържание на фибри. Те са и основа на популярните здравословни закуски мюсли, където са обогатени с различни сухи плодове, мед, шоколад и пр. Съдържат разтворими и неразтворими фибри – усвояват се бавно и забавят храносмилането благодарение на неразтворимия компонент, и активират дебелото черво поради въздействието на неразтворимите фибри. Така организмът контролира усвояването на мазнини и въглехидрати, а достигналата до дебелото черво маса се освобождава бързо заедно с отделените шлаки и токсини (bb-team.org).

Ядки

Ползата от консумацията на ядки е коментирана неведнъж; те дават на организма витамини, ненаситени мастни киселини и…фибри. Не бива да се счита за здравословно похапването на солени или захаросани ядки. Освен това не бива да се прекалява и с количеството им, тъй като принципно са сред висококалоричните храни. Една доза от около две супени лъжици ядки, например орехи или бадеми, е добър принос с подходящи фибри.

Цикория

Салатната цикория е превъзходен продукт за онези, които искат да направят менюто си по-нискокалорично. Тя съдържа много калий и калций, както и висок процент фибри. С фибри от цикория и екстракт от стевия се приготвя здравословен подсладител (24kitchen.bg).
Важно е да се отбележи, че фибрите от цикория са и разтворими, и неразтворими; разтворимите – инулин, правят този зеленчук подходящ за диабетици.

Лук

Лукът е сред храните с високо съдържание на фибри – в една група с целина, карфиол, брюкселско зеле, праз, броколи, ряпа (otslabvane-dieti.net). Той успешно се включва в диети за отслабване и за намаляване на холестерола, за преодоляване на запек и др. Средно голяма глава лук съдържа два грама фибри; съдържа и баластния компонент инулин.

Гъби

Те са нискокалорична храна, при това с висок процент фибри (framar.bg). Сто грама гъби съдържат около два грама неразтворими фибри, т.е. колкото една глава лук.

Ябълки, моркови, тиква, тиквички

Ябълките са сред плодовете, които наистина трябва да се консумират всеки ден: голямото количество разтворими и неразтворими фибри ги правят изключително полезни за целия организъм. Да не забравяме компонента пектин, който е сред баластните вещества от първостепенно значение за поддържането на холестерина в оптимални стойности и за сабилно здраве на сърдечно-съдовата система (zdrave.bg).

Ако ябълките са пример за високо съдържание на разтворими фибри, то морковите са богати на неразтворими. Всъщност балансираното хранене с достатъчно плодове и зеленчуци е разумната грижа за здравето – не толкова приемът на фибри чрез хранителни добавки.

Тиквата също е съкровищница на фибри: 60% от тях са разтворими и са по същество композиция от пектин и смоли (puls.bg). Разтворимите помагат за контрол върху кръвната захар и глицерола, а неразтворимите – за добрата чревна перисталтика.

Тиквичките също заслужават внимание в тази посока – съдържат голямо количество нежни неразтворими фибри, гарантирано раздвижващи чревния тракт за извеждане на шлаки и токсини от организма.

Грейпфрут

Ако се яде целият плод грейпфрут – а не се изстисква само сокът, ние ще имаме поредно добро постъпление на фибри от неразтворим тип (lubomirivanov.com). Същевременно си набавяме витамини и микроелементи, а освен това правим стъпка към отслабването. Червеният грейпфрут потиска апетита, а консумацията му създава усещане за ситост за дълги часове.

Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу и вижте още по темата:

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *