Кога се пият витамини: Сутрин или вечер и кога са полезни/вредни

Всички ние сме се наслушали за ползата от витамините. И никой не оспорва тази полза, но все повече се появяват колебливи мнения за това какви са оптималните, лечебни дози, които трябва да приема нашият организъм.

Тези колебания се основават на тезата, че освен дефицита, и предозировката на витамини се отразява негативно на здравето ни.

Ще започнем с дефицита на витамини. Той съществува при голяма част от нас. Наскоро американски учени изследвали 21 хиляди души от различни американски градове и установили, че всички до един не получават достатъчно витамини и микроелементи. Така че това си е факт – витамините действително не ни достигат. Оттук следват други въпроси: откъде сепровокира този недостиг?

Може ли да се компенсира, ако се променят стилът на хранене и начинът на живот? Традиционно се смята, че основните причини са три:

ПЪРВАТА ПРИЧИНА: Съвременният човек изразходва много по-малко енергия, ние ядем по-малко, а потребността от витамини, изработвана от милиони години еволюция, си остава предишната.

ВТОРАТА ПРИЧИНА: Съществено се е променило качеството на продуктите. За последните 50 години съдържанието на витамини в плодовете и зеленчуците е намаляло няколко пъти. Причина за това са новите методи на селекция и отглеждане.

“Демир

ТРЕТАТА ПРИЧИНА: Ние неправилно приготвяме, съхраняваме и консумираме продуктите, което още повече понижава тяхната ценност. Колкото и да се стараят учените-диетолози, те не могат да разработят меню от 2500 ккал, което да покрива дневната потребност на човека от всички витамини. Получават се някакви нереални цифри – например човек трябва да изяде 18 котлета и килограм и половина черен хляб, за да “набере” нормата от витамини от групата В.

Част от учените се придържат към друго мнение. Според тях в нашия организъм е заложена способността да се адаптира към променящите се условия на живот. Понижаването на изразходваната енергия намалява потребността от различни хранителни вещества, в това число и витамини.

НЯМА ДОКАЗАТЕЛСТВА, ЧЕ ВИТАМИНОТЕРАПИЯТА ПРЕДПАЗВА ОТ БОЛЕСТИ.

Изследователи от Харвардската медицинска школа препоръчват ежедневно да се приемат витамини, независимо от възрастта и състоянието на здравето.

Те стигнали до този извод, изучавайки данните от научните изследвания и взаимовръзката между приема на витамини и понижаване риска от развитие на редица заболявания. И са уверени, че няма друго средство, което помага да се запази здравето, притежава много свойства и не е скъпо, а в същото време е безопасно.

В много европейски страни се разпространява традиционната профилактична витаминотерапия и нейната теория гласи: ако живеете в града и се храните неправилно, ако понякога пиете и особено ако пушите, вие непременно страдате от дефицит на няколко витамина.

Специалистите в тази област смятат, че проблемът може да се реши с витаминно-минерални комплекси, в които количеството витамини е дозирано. Въпреки че много от тях са на мнение, че излишните витамини така или иначе не се усвояват и човек не е застрашен от хипервитаминоза.

Най-много да се развие алергия или друг страничен ефект, но това не се случва при всички. Овен това витамин D би станал опасен за здравето, ако се приема в десет пъти по-голяма доза. Заговори се и за така наречените “ударни дози”, които се препоръчват в два основни случая: витамин С за профилактика на простуди и антиоксиданти за продължаване на живота.

В първия случай обаче учените, след стотици изследвания на хиляди доброволци, стигнали до извода, че всички те са разочаровани от ударните дози витамин С. Той наистина е полезен, но само в случай че вече сте заболели. Няма научни доказателства за профилактично действие на витамин С. Аскорбиновата киселина не е гаранция против простуди, дори и килограми да изпиеш от нея.

Във втория случай може да се каже същото: витамините С, Е и бета-каротин са антиоксиданти и неутрализират свободните радикали, но са малко фактите, които доказват, че те предпазват от сърдечно- съдови заболявания, витамините помагат при диабет, ревматоиден артрит, рак. А дори някои от тях оказват странични ефекти, особено ако са във високи дози.

ПРЕДОЗИРОВКАТА ВОДИ ДО СЕРИОЗНИ УСЛОЖНЕНИЯ.

Предозировката на витамин С например може да доведе до безпокойство, безсъние, немотивирано усещане за топлина. Пък и на бъбреците, кръвното налягане и кръвта уж “безобидната” аскорбинова киселина не действа по най-добрия начин. Освен това аскорбиновата киселина (витамин С) и витамините от групата В не могат да се подействат, ако се приемат едновременно.

Поради тази причина при продължителен прием на витамин С, може да намалее нивото на витамините В12, В6 и В2. И още един детайл: жените, приемащи противозачатъчни средства, не трябва да приемат големи дози витамин С, защото той понижава действието на тези препарати.

Що се отнася до витамин А, неговият излишък води до развитие на остеопороза, а ако жената се увлече по него по време на бременност, има опасност да се увреди плодът. Вече е доказано, че повишаването с 20% на бетакаротина води до риск от развитие на рак на белите дробове при пушачите.

Предозировката на фолиева киселина може да предизвиква кожни раздразнения, а излишният витамин Е – да повиши кръвното налягане. Витамин В6 може да понижи действието на лекрствата против епилепсия и болестта на Паркинсон. Витамин В1 въобще се отнася към лекарства, при приема на които може да се развие анафилактичен шок.

Затова безразборният прием на витамини в големи дози нанася сериозна вреда на здравето.

Прочети и запомни!

1. Препоръчваме да не приемате наведнъж витаминно-минералните комплекси. По-добре на три пъти – сутрин, обед и вечер, защото така по-ефективно ще се удовлетворят потребностите на организма.

2. Колкото повече съставки участват във витаминно-минералните комплекси, толкова по-голяма е вероятността един или няколко от тях просто да не “заработят”. В света вече се връщат към разделния прием на витамини или към препарати с внимателно подбрани съставки.

3. Винаги четете инструкциите и ги следвайте. Ако е написано, че препаратът трябва да се приема по време на ядене, то значи така трябва да се постъпи.

ПРОБЛЕМИ СЪС СТОМАШНО-ЧРЕВНИЯ ТРАКТ.

Понякога приемът на витамини е просто безполезен, защото в някои случаи те въобще не се усвояват. Ако например приемете таблетка поливитаминен комплекс на гладен стомах и изпиете чаша вода, мастноразтворимите витамини А, D и Е могат въобще да не се усвоят. Лекарите се шегуват, че витамините са най-скъпата в света урина, имайки предвид, че в много случаи излизат от организма, без да са свършили някаква работа.

И основната причина за това е лошото състояние на храносмилателния тракт.

• Ако имате проблеми със задстомашната жлеза, не се усвояват най-вече мастноразтворимите витамини – А, D и Е.

• Ако имате понижена секреция на стомашния сок, в организма ви няма да се задържат витамините от групата В, в частност В12, а неговият недостиг води до анемия.

• При проблеми с червата и по-точно когато е нарушена пропускливостта на лигавицата, витамините въобще “минават” наоколо и поголемите молекули токсини, вместо да се изхвърлят, се всмукват обратно. Това състояние може да бъде провокирано от различни причини – от алкохол, никотин, кофеин и дори от бактерията Хеликобактер пилори.

Затова, преди да приемате витамини, проверете състоянието на храносмилателния си тракт при гастроентеролог. Особено ако ви безпокоят бърза умора и често главоболие. Една от причините за развитие на синдрома на хроничната умора е масовото натрупване в червата на гъбичките кандида. И в този случай витамин В6 е противопоказан, защото е любима “храна” за гъбичките.

В този смисъл ще споменем немският начин на лечение с витамини. Те го наричат лечебна витаминотерапия и препоръчват преди човек да започне да лекува недостига на витамини, трябва да разбере кои именно не му достигат. “Ако имате проблем със здравето, не си назначавайте сами витамини” – препоръчват педантичните германци.

Вижте и ТОВА:

Как най-правилно се приема витамин Д? Дозировка за възрастни и деца

Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу!

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *