Загуба на паметта, краткотрайна памет, лечение

Какво да правим при загуба на памет или за подобряване на паметта. Упражнения за оросяване на мозъка и за засилване на т.нар. краткотрайна памет.

Всички забравяме понякога, особено ако сме погълнати от работа или сме под напрежение. Загубата на краткотрайната памет е по-често явление в средната възраст.

Ако постоянно забравяте къде сте оставили нещо или трудно помните имена на хора, вероятно имате нужда от стратегии за подобряване на паметта. Някои промени в начина на живот също се оказват от полза.

Компютърът не може да се сравнява с удивителните способности на човешкия мозък, но съществува сходство в начина им на функциониране. И в двата случая става въпрос за получаване, съхраняване и възпроизвеждане на информация и вероятен риск от проблеми, свързани с тези процеси.

Точно както разширявате паметта на компютъра, можете да подобрите и собствената си памет.

Загубата на паметта при по-възрастните хора е в резултат на лошо оросяване на мозъка в съчетание с липсата на стимулация. Съществуват и други причини: анемия, хипофункция на щитовидната жлеза, депресия и синдром на хроничната умора, които се нуждаят от специализирано лечение.

Лошият хранителен режим и злоупотребата с алкохол също оказват влияние, както и болестта на Алцхаймер при хора в напреднала възраст.

ПРОФИЛАКТИКА на краткотрайната памет:

Намалете риска от загуба на паметта поради лошо кръвоснабдяване, като не пушите и всекидневно по половин час се занимавате с физически упражнения. Работата на мозъка се влияе от начина на хранене, затова яжте здравословно.

ОПТИМИЗИРАНЕ НА краткотрайната памет:

Опитайте се да предоставяте информация на мозъка си по начина, по който той я усвоява най-лесно. Някои хора запаметяват най-добре чрез зрителни образи, други – чрез слухови възприятия, а трети – с други сетива. Например ако учите най-продуктивно, слушайки, запишете информацията на касета.

Раздвижете паметта си

• Използвайте писмени помощни средства като списъци и бележки.

• Когато търсите някоя дума, преминавайте мислено през цялата азбука.

• Редовно опреснявайте дългосрочната си памет с помощта на снимки, видеозаписи, писма и други документи за особено значими събития от миналото.

• Използвайте мнемонични (усилващи паметта) средства.

Тренирайте мозъка си

• Използвайте следните способи за подобряване на паметта;

• Повтаряйте си някакви нови сведения.

• Преди да заспите, си припомнете събитията от изминалия ден.

• Запомняйте имената с помощта на мисловни образи (например с. Ягодово – село, в което се отглеждат ягоди).

Поддържайте интерес към света

• Следете събитията в семейството ви, в града, страната и в света.

• Стимулирайте мозъка си с четене, с решаване на кръстословици или главоблъсканици.

• Заемете се с ново интелектуално занимание – например изучаването на чужд език.

• Създавайте нови познанства и поддържайте старите приятелски връзки.

ЛЕЧЕНИЕ на загуба на памет:

Дори вече да страдате от отслабнала памет, никога не е твърде късно да вземете мерки.

Хранителен режим за подобряване на краткотрайната памет:

• Хранете се често и по малко, за да поддържате в норма нивото на кръвната захар, необходимо за оптималната мозъчна дейност.

• Консумирайте повече пълнозърнести продукти, ядки, семена, плодове, зеленчуци и бобови растения с високо съдържание на бета-каротин, фолиева киселина, калций, мед, желязо, йод, магнезий, манган, селен, цинк, незаменими мастни киселини, растителни пигменти и витамин В, С и Е. Тези хранителни вещества са важни за функционирането на мозъка и за кръвоснабдяването му.

• Веднъж седмично яжте тлъста риба, богата на полезните за мозъка незаменими мастни киселини омега-3, включително на докоза-хексаенова киселина и фосфолипиди (важни съставни части на всички мембрани).

• Не злоупотребявайте с алкохола.

От аптеката:

Ако смятате, че не се храните балансирано, приемайте следните добавки:

  • Мултивитамини и минерали;
  • витамин Е;
  • рибено масло.

Фосфатидил серии:

мозъкът използва този фосфолипид в процеса на възпроизвеждане на информацията и той може да забави загубата на паметта поради напредването на възрастта.

Дишане:

Учестеното повърхностно дишане, характерно за тревожните разстройства, намалява снабдяването на мозъка с кислород и ако продължи дълго, се отразява неблагоприятно на паметта. Използвайте стратегиите за справяне със „стреса. Дихателните упражнения от йога , редовната медитация и/или релаксация също подобряват паметта.

Зелено лекарство

Гинко билоба подобрява мозъчната дейност и предотвратява по-нататъшната загуба на краткотрайната памет при хора с болестта на Алцхаймер или друг вид деменция. Приема се като чай или хранителна добавка.

Кога да потърсите медицинска помощ

• Загубата на паметта е тежка, бързо прогресира или страдате от депресия.

• Приемате ново лекарство или сте увеличили дозата.

Незабавно потърсете лекар, ако:

• Неочаквано се появи загуба на паметта поради травма на главата или загуба на съзнание.

Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу и вижте още по темата:

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:
Загуба на паметта, краткотрайна памет, лечение
3.8 (75%) 4 votes

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *