здравословното хранене
Здравословното хранене не бива да стига до крайни ограничения

Пет глупави крайности на здравословното хранене

Ние често се отказваме от обичайните храни в полза на някои по-здравословни. Но здравословното хранене – така, както го разбират мнозина, понякога насърчава хората да стигат до крайности. Новата, по-здравословна храна всъщност може да навреди, ако се достигне наистина до глупави откази.

здравословното хранене
Здравословното хранене не бива да стига до крайни ограничения

1. Една от най-често коментираните крайности на здравословното хранене е пълният отказ от хляб и тестени изделия, описват от www.kp.ru. Хлябът е по много причини една от най-масовите храни на българина. Вярно – този източник на бързи въглехидрати ни кара да трупаме килограми, ако прекаляваме. Когато решим да се заемем със здравословното хранене, ние сме склонни да поставим хляба под №1 в списъка на забранените храни. Не ви ли се струва парадоксално все пак, че в “царицата” на здравословното хранене – средиземноморската диета, хлябът и макаронените изделия са на особена почит?! Целият номер е в това, че там се работи с т.н. твърда пшеница. В състава на брашното от такава пшеница въглехидратите са бавни и действат отлично на метаболизма. В Италия например такъв вид брашно е било въведено в употреба със закон и сега използването му е нещо обичайно. Изходът от крайния отказ от тесто е един: четете опаковките на брашното и макароните, които купувате. Макароните от твърда пшеница освен това се разпознават и визуално: те са по-тъмни, също като пълнозърнестия хляб. Не се отказвайте и от него, особено ако е замесен с едро смляно цяло зърно от твърда пшеница!

2. Друга крайност на здравословното хранене е консумацията само на обезмаслени млечни продукти. Млечните мазнини наистина са враг на сърдечно-съдовата система, пак те провокират диабет и някои видове рак. Пълното изключване на тези мазнини от менюто обаче е грешка – така губим всички мастноразтворими витамини. Освен това подобни продукти никак не са вкусни и за да ни накарат все пак да ги купуваме – производители и търговци са се наговорили да добавят в тях захар. Умереност и в този пункт на здравословното хранене: купувайте млека с 2.5% масленост, без да злоупотребявате с количеството.

3. Преориентация към продукти за диабетици. Много фенове на здравословното хранене ги консумират, без да имат диабет. В тях рафинираната захар например е заменена с фруктоза. Какво следва от това? Първо – калориите съвсем не са по-малко. И второ – в подсладените продукти за диабетици има трансмазнини. Всъщност тъкмо тези добавки блокират възприемчивостта към инсулина. Ако все пак държите да се подслаждате от диабетичния щанд, внимавайте на опаковката да пише “без трансмазнини”.

Дайте мнение и Вие тук!
здравословното хранене
Вкусът към здравословното хранене се създава още в детството

4. Заблудите за сокове от кутийки. Когато се преориентираме към тях вместо газирани напитки, ние вършим поредна грешка. Основният недостатък на газираните напитки е съдържанието на захар, а в соковете тя е не по-малко. Дори когато сокът е 100-процентово натурален, в него е добавена захар, а също и консерванти. За сметка на това са отнети фибрите, които имат изключително значение за обменните процеси. Диетолозите съветват любителите на здравословното хранене: ако все пак не могат да минат без соковете от кутийка, да ги разреждат наполовина с вода и да ограничат дневната дажба до 200 мл.

5. Глупава крайност при преминаване към здравословното хранене е пълният отказ от сол и захар. Всъщност реализацията й е проблемна, защото тези две “отрови” са вложени в много от готовите продукти. В голямо количество и донякъде в скрит вид ги има в чипса, фаст фууд във всичките му образци, инстантни супи, колбаси, консервирани зеленчуци, както и подсладените каши, сокове и колбаси. Не бива да се забравя, че солта е необходима за пълноценното функциониране на организма, а захарта е източник на енергия. Номерът в здравословното хранене понякога е не напълно да изключиш един продукт, а да го приемаш в разумни дози.

За Марта Савова

Марта Савова е дългогодишен журналист с насоченост в областта на здравната и социалната тематика, политиката, културата и финансите.За контакт: [email protected]За информацията си използва главно своите контакти в медицинските среди, сред които има професори и национални консултанти, а също и материали на webmd.com, kp.ru и други авторитетни източници.

Прочети още

Как да постигнем моментално спиране на хрема?

Моментално спиране на хрема. Пресичане на хрема при дете. Спиране на сополи

Как да постигнем моментално спиране на хрема? Как най-добре се прави пресичане на хрема при …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

АБОНИРАЙ СЕ БЕЗПЛАТНО!

Получавай на мейла си новите публикации на Лекар.БГ

Публикуваме рядко, не пропускайте!



АБОНИРАЙ СЕ!