Медитация в домашни условия

Медитация в домашни условия Изкуството за отпускане на ума, известно като медитация, е забележително проста и понятна техника. Мнозина успяват лесно да я вместят във всекидневието си и резултатите обикновено са забележителни. Напоследък все повече научни изследвания потвърждават действителния ефект от медитацията при лечението на широк кръг от заболявания както физически, така и психически, причинени от стрес или понижена жизнена енергия.

Медитацията помага да тренираме ума си в отсяване на всичко нежелано в живота, което ни разстройва - тревоги, грижи и привидно случайни образи, които изникват в мислите ни. Тя води до състояние на ведро спокойствие, понякога наподобяващо дълбок сън. Разумът и тялото се отпускат напълно и мнозина установяват, че само 20 минути м дитация им действат така ободряващо, както няколко часа сън.

Хората по света са използвали различни видове медитация в продължение на хилядолетия. Древните йоги я описват като силно тонизиращо средство, което повишава енергията, подмладява клетките и забавя процеса на стареене.

Съвременната наука потвърждава мощните лечебни свойства на медитацията. Учените установяват, че с нейна помощ се намаляват признаците на заболявания като високо кръвно налягане, ангина, алергии, диабет, хронично главоболие и бронхиална астма, а също и зависимостта от алкохол и цигари. Занимаващите се с медитация по-рядко прибягват до лекарски услуги и прекарват по-малко време в болница. Те почти не страдат от тревожност и депресия, а паметта им се подобрява. Медитацията зарежда с повече енергия, прави хората по-щастливи и в някои случаи подпомага взаимоотношенията с околните.

Занятия в група
Най-лесният начин да започнете са груповите занятия. Съществуват групи за обучение по
всички видове медитация. Освен това много учители по йога използват нейни присъщи звукове и дихателни упражнения за концентриране на съзнанието. Можете да усвоите монотонното повтаряне (вид звукова медитация), като изберете някоя от източните мантри или западните варианти, например григорианските песнопе-ния, създадени от средновековните монаси.

МЕДИТАЦИЯ В ДОМАШНИ УСЛОВИЯ
Тази техника е лесна за практикуване. Изберете тихо, топло място, където няма да ви безпокоят. Най-добре е да медитирате седнали, в удобна за вас поза, направо на пода или върху твърда възглавничка с дебелина 7-15 см. Ако предпочитате, седнете на стол с твърда облегалка за опора на гърба, с отпуснати на коленете ръце и с ходила, стъпили на пода. Не е препоръчително да медитирате легнали, за да не заспите по време на сеанса.

Основни упражнения за медитация: Съществуват различни начини за медитиране. Първо опитайте основния метод, оказал се удобен за много хора.
• Седнете удобно с изправен гръб, без да се напрягате.
• Изправете гръбнака, за да се получи една линия с главата и врата, и се отпуснете.
• Дишайте равномерно и дълбоко. Съсредоточете се върху ритъма на дишане, върху на влизането и излизането на въздуха, като при това коремът се издува и отпуска. Насочете цялото си внимание към процеса на дишане.
• Ако започнете да се разсейвате, внимателно насочете мислите си обратно към процеса на дишане и към надигането и отпускането на корема.
• Обикновено очите се държат леко притворени, защото това помага да се съсредоточите.
• Мнозина смятат за ефикасно повтарянето на специфична дума или звук като например), еврейската дума шалом (означаваща „мир") или друга дума или израз от специално значение за вас.
• Продължете да медитирате в продължение на 20 минути.
• Бавно се върнете към нормалното си състояние. Не се изправяйте рязко. Огледайте се наоколо, протегнете се, без да бързате.

Медитация с броене: След като сте се настанили удобно, бавно пребройте от едно до десет наум, като задържате вниманието си върху всяко число. Ако започнете да се разсейвате, което често се случва, просто се върнете към числото едно и започнете отначало.

Медитация на свещи: Седнете пред запалена свещ. Съсредоточете погледа си върху пламъка и задръжте вниманието си там.

Визуализация: Визуализацията, или целенасоченият метод за формиране на зрителни образи, представлява техника за релаксация, свързана с медитацията и способстваща за съсредоточаване на съзнанието върху положителни образи с цел преодоляване на негативните емоции и справяне със стреса. Седнете или легнете удобно и се концентрирайте върху процеса на дишане. Извикайте в съзнанието си спокойна и приятна картина и си представете, че сте част от нея. Поддържайте дишането равномерно и използвайте въображението си, за да я обогатите с колкото се може повече детайли.

СПЕЦИАЛНИ ПРЕДПАЗНИ МЕРКИ
Медитацията понякога дава отрицателен ефект. Ако сте започнали някакво лечение, консултирайте се с лекаря си. При концентриране на съзнанието могат да изплуват стари, потиснати спомени. В случай на плашещи или смущаващи преживявания, появили се вследствие на медитирането, се обърнете към опитен специалист или психотерапевт.

Поза за медитация
Йогийските пози лотос и полулотос са широко разпространени при медитация, защото осигуряват добре балансирано, устойчиво положение на тялото. Препоръчително е да изберете най-удобната за вас поза.




« върни се назад

Автор: Редактор
Посетена за седмицата: 3966 пъти (17 юни 2007   09:31)

  13 септември 2011 18:20   |   Candie   |     |  
What an aewosme way to explain this-now I know everything!

lekar.bg препоръчва: