Мускулни болки и скованост

Мускулни болки и скованост Чувствителни, схванати и болезнени мускули в резултат на усилено физическо натоварване или поради биохимични промени в организма са често срещано оплакване. Съществуват изпитани на-родни средства за справяне с проблема.

Мускулните болки и скованост най-често са резултат от разтежение, схващане и нараняване. В засегнатите мускули е възможна появата на спазъм (състояние на продължително напряга-не като защитен рефлекс срещу по-нататъшно травмиране при движение.

Мускулното напрежение се поражда и вследствие на травма или болка в съседна част от тялото. Ако група мускулни влакна (предимно в краищата на трапецовидните мускули в областта на врата и раменете) е особено стегната, на мястото се усеща подкожно уплътнение. Понякога в напрегнатит мускули на гьрба, врата и раменете се появяват болезнени подутини (фиброзни възли).

Мускулното напрежение затруднява местно-то кръвообращение, което забавя възстановяването на засегнатата мускулатура или на съседните тъкани. То провокира и отделянето на вещества: цитокини и простагландини, конто предизвикват болка. Ако мускулното напрежение е вследствие на прещипан нерв (често по гърба), то го притиска допълнително и усилва болката.Допълнителни причини за мускулни болки и скованост са:
• Стрес, тревожност или депресия.
• Излагане на студен въздух или течение.
• Недостиг на хранителям вещества, предимноно на минерали.
• Чувствителност към определена храна.
• Спазми.
• Синдром на хроничната умора.
• Силно главоболие.
• Повтарящи се навяхвания.
• Неправилна стойка на тялото.

ФИБРОМИАЛГИЯ; КОГАТО БОЛКАТА Е ВСЕОБХВАТНА
Някога наричано фиброзит или мускулен ревматизъм, състоянието включва разпространена мускулна болка, сутрешна скованост и чувствителност на местата, където мускулите се залавят за костите. Тези места са познати като миофасциални отключващи точки или „ах-ши" точки в традиционната китайска медицина, защото при натискането им човек.

обикновено извиква „ах-ши!" („Ох!" на китайски). Смята се, че всеки скелетен мускул има отключваща точка и че тази чувствителност се дължи на травмирането на мускула или на защитния му слой от съединителна тъкан (фасциалната му обвивка). За категоричното диагностициране на фибромиалгия трябва да са болезнени поне 11 от 18 точки.

Страдащите от заболяването обикновено не могат да спят дълбоко и са податливи на депресия, главоболие, менструални болки, уморени крака и синдрома на Рейно. Съществува голямо припокриване на симптомите на фибромиалгията и на синдрома на хроничната умора, но причината за първото заболяване все още не е известна.

ПРОФИЛАКТИКА
За да опазите мускулите си по време на физическо натоварване, спазвайте следните основни правила. Винаги първо загрявайте с леки упражнения за цялото тяло, за да увеличите притока на кръв към мускулите. След като загреете, започнете да разтягате основните мускули. Не приключвайте тренировката рязко. а с постепенно намаляване на интензивността на
натоварването, след което отново разпънете мускулите.

Начинът на живот също влияе върху състоянието на мускулите. Балансираното редуване на почивка и спортни занимания предотвратява проблеми като болки в раменете и гърба, фибромиалгия, спазми, уморени крака и силно главоболие.

Поддържането. на добра стойка на тялото също е от значение, за да не натоварвате прекалено дълго определена мускулна група. За целта винаги се старайте да поддържате главата си на една линия с гръбначния стълб и не отпускайте раменете си.
Здравословният хранителен режим осигурява нужните за мускулите вещества, за да могат да работят добре и бързо да се възстановяват след натоварване. Такива са аминокиселини-те, калцият, магнезият, калият, селенът, витамините В и С и флавоноидите. Важно е да поемате достатъчно количество течности. Ограничете стреса до минимум за да предотвратите предизвиканите от него мускулни болки и появата на фибромиалгия.

ЛЕЧЕНИЕ
Най-важният аспект на лечението се състои в опазване на мускулите от по-нататъшно увреждане, докато трае оздравителният процес в засегнатата тъкан. Отпускането им облекчава симптомите и стимулира възстановяването.

Почивка
Дайте почивка за 2-3 дни на скованите и болезнени мускули, но дълги периоди на неподвижност не се препоръчват, защото могат да доведат до съкращаване на мускулните влакна.

Упражнения
След неколкодневна почивка започнете внимателно да разтягате скованите мускули. Отначало тренирайте до 5 минути, но не еднократно. Постепенно увеличавайте натоварването, а ако усетите болка, преустановете заниманията. В зависимост от проблема ще успеете да разтегнете мускула напълно след няколко дни или месеца. Например при хронично сковани и болезнени мускули на раменете и гърба ще ви е необходим повече от месец.

Ароматерапия
• Масажът или ваната с етерични масла действат болкоуспокояващо.
• Смесете 10 капки масло от розмарин (или 2 капки масло от дива лайка) с 1 супена лъжица соево олио или масло от сладък бадем. Втрийте леко в болезнения участък. Не използвайте масло от розмарин през първите 20 седмици на бременността.
• Към горещата вана добавете по 3 капки масло от лавандула и от кипарис (последното масло не се препоръчва през първите 20 седмици на бременността).
• Сложете върху горещ компрес 3 капки масло от загряваща подправка (например джин-джифил) и превържете засегнатия мускул.

Билколечение
Полезно е 3 или 4 пъти дневно леко да втривате билков мехлем върху болезнените или сковани мускули. Използвайте крем от арника.
Направете загряващо масажно масло, като добавите 30 г люта чушка в половин литър слънчогледово олио. Първо изпробвайте сместа върху малък участьк, за да не се обринете. Като алтернатива купете от аптека или дрогерия крем с капсаицин (вещество, получено от люти чушки).

Топло и студено
• Скованите болезнени мускули реагират добре на топлина, докато при скъсване или разтежение се препоръчва студен компрес през първите 24 часа (после може да затоплите).
• Нагрявайте 2 пъти дневно по половин час скованите мускули с лампа с инфрачервени лъчи от разстояние 50-75 см.
• Поставете върху мускула обвит с кърпа термофор с гореща вода или електрическа въз-главничка.
• Накиснете продължително засегнатото място в топла (не гореща) вода.
• Редувайте 2-3 пъти горещ компрес за 3 минути и студен за 1 минута. Повторете процедурата няколко пъти дневно, докато почувства-те подобрение. За по-голям ефект накиснете горещия компрес в 300 мл вода, в която сте разтворили 2 супени лъжици екстракт от хамамелис.
• Опитайте с поставяне на опаковка лед от фризера върху травмирания мускул.


Масаж срещу болката
Масажът е сред най-ефективните.средства за облекчаване на болезнени мускули. Първо вземете топла вана и го проведете в затоплена стая, за да стимулирате отпускането на мускулите. Помолете масажиращия да следва посочените по-долу указания:



1. Масажирайте болезнените мускули чрез поглаждане и размачкване.
2. Отпуснете напрегнатите мускулни снопове, като потривате влакната едно в друго: движете пръсти напряко по тях, без да ги плъзгате надолу.
3. Натискайте силно чувствителните точки с върховете на палците.

Хранителен режим
• Консумирайте богати на магнезий храни или приемайте минерала като хранителна добавка по 300 мг дневно.
• Вземайте добавка от калций (по 250 мг 2 пъти дневно).
• Намалете приема на животински белтъчини (месо, сирене, яйца) и на храни, съдържащи бяло брашно и захар.

Хомеопатия
• Arnica: за мускулна скованост след изтощително и непривично физическо натоварва-не; за болки в мускулите при движение и за породени от това неспокойствие и повишена чувствителнос.
• Bryonia: при болки, конто се влошават от движение или от сух, студен вятьр.
• Rhus toxicodendron: за мускулна скованост вследствие от пренатоварване, която се подобрява след леко раздвижване.

Други терапии
Ако продължителните болки и скованост са в резултат на лоша стойка, опитайте с физиотерапия, с метода Алегзандър или с йога. Консултациите със специалист по остеопатия, хиропрактика или шиацу също могат да ви бъдат от полза.

Акупресура при мускулна скованост
За да отпуснете мускулите, масажирайте
по 2 минути следните точки:
• Натиснете с палец точка ЖМ 34, намираща се във вдлъбнатината под коленната става, в горната част на фибулата (малката пищялна кост).
• Чрез въртеливи движения натискайте с палец върху точка ТН 5, която се нам-ра на 2 пръста разстояние от свивката на китката от вътрешна страна.

КОГА ДА ПОТЪРСИТЕ МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ
Симптомите продължават повече от седмица.
Състоянието ви се влошава.
Мускулните оплаквания са придружени от температура, главоболие, диария, болки, натъртване и изтръпване.



« върни се назад

Автор: Редактор
Посетена за седмицата: 23835 пъти (05 юли 2007   07:12)

  21 ноември 2013 07:04   |   Сис   |   BG   |  
Прекрасна статия! Браво!
  25 декември 2012 19:13   |   Dim   |   Burgas   |  
Много хубава статия! Браво! Аз имам подобен проблем, хроничен вече от 1.5 година, и се притеснявам да не се получило това съкращаване на мускулите. Защото се е получило и леко изкривяване, което само вечер при отпускане на мускула освобождава ставата на гърба... и се получава омагьосан затворен кръг. Надявам се че ще се оправя по скоро. На 30 години съм.
  03 август 2011 04:16   |   Seven   |     |  
Shoot, so that"s that one supopess.
  15 октомври 2007 17:59   |   Minette   |   göteborg   |  
to4no taka e, az imam diagnozata ot 15g vazrast.
vsiaka sedmica sam na akupunktur i parafin.
o6te niama tabletki no masage i yoga e hubavo i vodna gymnastika.
imam specialen matrak koyto se forma za mene. No dalbok san nikoga ne sam imala.
pozr ot Minette Svecia data 15okt 07


lekar.bg препоръчва: