Атеросклероза

Атеросклероза Атеросклерозата е широко разпространено заболяване, което е сред. причините за високия процент преждевременна смъртност. Промени в начина на живот и подходящо природолечение могат да подобрят и дори да излекуват увредените артерии.

ПРИЧИНИ
Много фактори, често комбинирани, обуславят заболяванията на артериите.

Дефект на артериалната стена
Той провокира натрупването на вреден холесте-рол (окислен липопротеин с ниска плътност, или ЛНП), който се отлага под формата на жълтеникав пласт (атерома) по стените на артериите. Те се стесняват и в кръвния ток възниква турбулентност, водеща до малки разкъсвания на тъканите в артериалните стени.

Увредените отвътре артерии могат да се спукат в слабите си участъци и да се стигне до кръвоизливи, увреждащи околните тъкани. Уплътнените и разранени вътрешни артериални стени благоприятстват образуването на съсире-ци и допълнителни запушвания.

Безспорни причинители са:
• Високото съдържание на вреден холестерол в кръвта.
• Високото ниво на кръвната захар.
• Активното и пасивното тютюнопушене.
• Автоимунните заболявания (причинени от имунната система на самия организъм).
Вероятни причинители са:
• Високото съдържание на аминокиселината хомоцистеин в кръвта (поради недостиг на фолиева киселина и на витамините В6 и Вр, както и вследствие на тютюнопушене, обездвижване и генетични дефекти).
• Вирусните и бактериалните инфекции, например хроничните възпаления на венците или белите дробове.
Атеросклероза (уплътняване на артериалните стени)
Това заболяване води до неефективно кръвообращение. Стените на артериите губят своята еластичност поради фактори като високо кръвно налягане, тютюнопушене, обездвижване, атерома и други.

Сгъстяване на кръвта
То спомага за образуване на съсиреци в артериите и се причинява от обездвижване, различни инфекции, студеното време и/или небалансиран хранителен режим с много наситени мазнини и малко хранителни вещества.
Свръхчувствителност на артериалните мускули
Води до неочаквани промени в артериалния диаметър и потока на кръвта. Причинява се от ниски нива на магнезия и калция в кръвта, стрес, студено време, тютюнопушене, хормонални изменения, недостиг на витамин С или повишена употреба на мазнини.

ПРОФИЛАКТИКА
Съществуват отдавна установени рискови фактори за атеросклерозата. Затова:
Откажете се от тютюнопушенето
Фактор за стесняване на артериите и увеличено окисляване на мазнините в кръвта. Ако се откажете от този вреден навд1к, снижавате риска от възникване на заболявания на артериите. В случай че не успеете, поне сведете до минимум броя на изпушените цигари, защото всяка от тях унищожава около 25 мг витамин С в организма. Същевременно консумирайте храни, богати на витамин С и Е.

Избягвайте обездвижването
Препоръчва се да правите всекидневно по половин час упражнения, които да са достатъчно интензивни, за да стимулират кръвообращението и да ви загреят. Например ходенето пеша поне по 3 км на ден пет дни в седмицата се отразява изключително благотворно на сърцето и кръвообращението, физическата активност повишава нивото на т. нар. добър холестерол със защитни ЛВП (липопротеини с висока плътност) спрямо вредния холестерол. Тя също укрепва сърцето и ускорява отърваването от излишните килограми. Винаги загрявайте преди същинските упражнения особено ако сте се нахранили обилно преди това.

ЗНАЕТЕ ЛИ, ЧЕ... Смята се, че сексът може да доведе до сърдечен удар при хора в рискова група. Но това няма да ви сполети, ако сте в състояние безпроблемно да изкачвате 2 етажа пеша, ако не употребявате алкохол и имате постоянен сексуален партньор. Тогава стресът е по-малък, както и отделеното количество адреналин,, в сравнение със секса с нов партньор.

При заболявания на артериите кръвта по-трудно стига до тъканите и вследствие на това може да настъпи вътрешен кръвоизлив, както и задържане на течности. Тези проблеми са в основата на повечето сърдечносъдови заболявания, включително на хипертонията, стенокардията, инфаркта, болки в краката при ходене, ненормално студени ръце, крака и нос, синдрома на Рейно, мигрена, инсулт. Не са изключени и появата на световъртеж, загубата на памет и дезориентацията. По-рядко се наблюдават възпалителни процеси, известни с общото название васкулити или артериити.

Намалете напрежението с йога
Заниманията с йога помагат срещу стрес и са полезни при артериални заболявания. Застанете прави, със събрани крака, преместете леко напред
центъра на тежестта. Поемете Дълбоко въздух, вдигнете ръце и ги протегнете над главата. Задръжте за 20-30 секунди. Издишайте бавно, като се навеждате напред с протегнати ръце и се стремите да докоснете земята. Останете в тази поза половин минута и дишайте равномерно. Изправете се бавно.

Снемайте напрежението
Старайте се всекидневно да се разтоварвате физически и психически чрез любими дейности, мускулна релаксация или йога.

Силният стрес провокира освобождаването на адреналин, кортизон и други хормони. Така се повишава кръвното налягане и се усилва окисляването на мазнините в кръвта. Дори и леката депресия вдига нивото на стресовите хормони, сгъстява кръвта и увеличава риска от образуване на съсиреци. А също и подтиква към вредни навици като тютюнопушенето, преяждането със сладки и мазни храни и др.

Уменията за справяне със стреса и депресията включват не само грижа за физическото здраве, но и овладяването на подходящи техники за контролиране на чувствата (например на гнева и на други негативни емоции).

РИСКОВЕ ПРИ РАЖДАНЕ
Ниското тегло на новороденото и/ или преждевременното раждане на бебето се считат за предразполагащи фактори за високо кръвно налягане, инфаркт или инсулт в бъдеще. Затова взимайте профилактични мерки за предотвратяване на тези проблеми.

ПРИДЪРЖАЙТЕ СЕ КЪМ ЗДРАВОСЛОВЕН ХРАНИТЕЛЕН РЕЖИМ
Избягвайте да преяждате и ограничете храните, съдържащи животински мазнини (те са предимно наситени) и трансмастни киселини (съдържащи се в много полуфабрикати, приготвени с втвърдени растителни мазнини). Те облекчават навлизането на мазнини в кръвта и спомагат за образуването на атероми.

Намалете консумацията на продукти от животински произход (месо, яйца, масло и необезмаслени млечни изделия). При немалко хора съществува риск от артериални проблеми и заради злоупотребата с готварска сол, защото тя повишава кръвното налягане.

Някои вещества са полезни за сърцето и артериите. Такива са антиоксидантите като бета-каротин, селен и витамините С и Е, които възпрепятстват окисляването на холестерола със защитни ЛВП. Мастните киселини омега-6 (в зеленчуците, ядките, пълнозърнестите продукти, семената и зехтина), мастните киселини омега-3 (в тлъстите риби и тиквеното семе), растителните еетрогени (в соевите продукти) и разтворимите фибри (в овеса и ябълките) тушират действието на вредните мазнини в кръвта.

Тези хранителни вещества поддържат здравината на артериалните стени, стимулират имунната система и неутрализират неблагоприятните ефекти на наситените мазнини и другите фактори, влияещи негативно върху артериите. Плодовете и зеленчуците са богат източник на естествени салицилати, предотвратяващи сгъстяването на кръвта. За това спомагат и мастните киселини омега-3.
При повечето хора чаша вино е полезна за артериите, защото ги разширява и увеличава притока на кръв към сърдечния мускул и други тъкани, а червеното вино (и някои спиртни напитки) съдържа и антиоксиданти (растителни пигменти - флавоноиди). За тези, които избягват употребата на алкохол, гроздовият сок също е идеален източник на флавоноиди.

Храна, укрепваща артериите
Употребата на лук, праз. чесън, домати, ябълки, овес и тлъсти риби намалява риска от сърдечносъдови заболявания поради свойствата на тези храни да разреждат кръвта и да действат като антиоксиданти. Половин глава лук на ден снижава нивото на лошия холестерол.

Контролирайте телесното си тегло
Старайте се да не пълнеете, особено ако сте предразположени към натрупване на мастна тъкан в областта около кръста и корема - това увеличава риска от инфаркт.

Избягвайте студа
Студеният климат води до сгъстяване на кръвта и създава условия за образуването на съси-реци. Избягвайте минусовите температури и ако не е възможно да смените мястото, където живеете, винаги се обличайте добре.

Следете дишането си
При стрес избягвайте пренасищането с въздух на белите дробове (хипервентилацията). Вследствие на учестеното дишане кръвта става слабо алкална, което означава, че на еритроцити-те им е трудно да доставят достатъчно кислород до клетките на артериалните стени. Опитайте дихателните упражнения .

Билколечение
• Загряващите подправки (джинджифил, канела, карамфил и лют червен кайенски пипер) в храната или сварени на чай поддържат артериите в добро състояние, стимулират кръвообращението и разширяват кръвоносните съдове по ръцете и краката.
• Изпивайте дневно по 3 чаши чай от гинко билоба, който действа противовъзпалително на артериалните стени и предотвратява образуването на вреден окислен холестерол.
• Яжте редовно суров чесън или го пийте във вид на таблетки. Той понижава високото кръвно налягане и спомага за свободното протичане на кръвта. Чесънът намалява нивото на холестерола и окисляването му с липопротеини с ниска плътност.

Хранителни добавки
Някои видове хранителни добавки намаляват риска от развитие на артериални заболявания. '
• Пектинът, съдържащ се във фибрите на грейпфрута, снижава нивото на холестерола в кръвта и отпушва блокираните артерии.
• Антиоксидантите бета-каротин, селен и витамините С и Е имат особено значение за защитата на кръвоносната система.
• Бромелинът - ензим, извличан от стеблото на ананаса, разрежда кръвта
• Аминокиселината L-аргинин участва в образуването на азотни окиси, които намаляват напрежението в стените на артериите.

ЛЕЧЕНИЕ
Ако вече страдате от артериално заболяване, имайте предвид, че никога не е прекалено късно да вземете мерки и да подобрите състоянието на артериите си. Консултирайте се с лекуващия си лекар коя от посочените по-долу профилактични мерки е най-подходяща за вашия случай. Потърсете също и природни средства за справяне с проблема.
• Глогът е особено полезен за понижаване на високото кръвно налягане, което е резултат от уплътняване на артериите, от стенокардия и артериални спазми. Използвайте 1 чаена лъжичка цветове или намачкани плодове от растението, за да приготвите 1 чаша чай. Изпивайте я на малки глътки през целия ден.
• Всекидневният прием на 90-300 мг от антиок-сиданта коензим О10 може да разреди пристъпите на стенокардия.

КОГА ДА ПОТЪРСИТЕ МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ
• Ако изпитвате болка при движение; при неочакван световъртеж или премаляване.

Незабавно потърсете лекар, ако:
• Имате болка в гърдите, ръцете, врата.
• Получите внезапно пристъп на задух, загуба на зрението или временна загуба на съзнанието.
• Крайниците ви неочаквано станат нечувствителни, бледи или посинеят.



« върни се назад

Автор: Редактор
Посетена за седмицата: 3647 пъти (21 юни 2007   06:58)


      • В момента няма публикувани мнения!

lekar.bg препоръчва: