Група учени под ръководството на Джон Пол СанДжовани (John Paul SanGiovanni) от Националния институт за очите (National Eye Institute), САЩ, са открили в състава на яйцата, спанака и ред зелени зеленчуци са открили хранителни вещества, които защитават от основната причина за слепота при възрастните хора, съобщава агенцуя Reuters. Новите резултати са били публикувани в Archives of Ophthalmology.
В зеленчуците са открити два нутриента: лютеин (lutein) и зеаксантин (zeaxanthin). И двата принадлежат към групата на каротиноидите, които придават на зеленчуците жълт цвят. Нутриентите помагат на очите да филтрират късите светлинни лъчи и други дразнещи ретината фактори. Тези хранителни вещества съвсем не приличат на събратята си: витамините B C и бета-каротин, казва СанДжовани.
В рамките на изследването, което продължило почти 6 години, били изследвани хранителните предпочитания на 4,5 хиляди човека на възраст от 60 до 80 години. У тези участници в изследването, които употребявали в храната си зеленчуци, съдържащи лютеин и зеаксантин, случаите на настъпване на слепота вследствие на дегенерация на жълтото петно се срещали 35% по-рядко.
Дегенерацията на жълтото петно е главната причина за настъпване на слепота при хора над 65 години. Предразположеността към това заболяване отчасти се предопределя генетично, но върху ситуацията влияят и цял ред други причини. Известно е, например, че пушенето повишава възможността от настъпване на слепота.
Откритите от учените нутриенти се съдържат в яйцата, спанака, зелето, ряпата, салатата, броколито, царевицата, зеленият грах и брюкселското зеле.
|