Защитният ефект, който чаят оказва на сърдечносъдовата система на човека, напълно изчезва при добавяне на мляко.
Експерименти с доброволци показали, че черният чай значително подобрява способността на артерите за релаксация и разширение, но при добавяне на мляко този ефект изчезва.
Изследванията, проведени на аортите и клетките на ендотелия на мишки, показали, че чаят намалява напрежението на аортата благодарение на образуването на азотен окис, който ускорява разширяването на кръвоносните съдове. Явно добавянето на мляко блокира този ефект.
Публикуваните резултати не са добра новина за британците в чиито традиции е да пият чая с мляко.
Учените предлагат на любителите на такава напитка понякога да пренебрегват националните обичаи.
одробното изследване на това явление показва, че причина за това въздействие на млякото са група протеини, така наречените казеини, които, докато взаимодействат с чая, намаляват концентрацията на катехините в напитката.
Катехините – това са флавоноиди, които се намират в чая и отговарят за защитата на организма от сърдечносъдови заболявания.
Има цял ред доказателства ( от експериментални до клинични изследвания), които сочат, че чай има антиокислително, противовъзпалително и съдоразширяващо действие като по този начин защитава организма от сърдечносъдови заболявания
Тъй като чаят е на второ място по потребление в света след водата, информацията за неговото оздравяващо действие представлява достатъчно важен проблем от гледна точка здравеопазване. Но до този момент не беше известно как точно влияе млякото на защитните свойства на чая.
Затова било решено да се изследва как влияе чай с мляко и без мляко на функциите на ендотелия, който е най-чувствителният индикатор за това какво се случва с кръвоносните съдове.
Доброволците, които участвали в изследването, били 16 здрави жени (в постменопаузен период).
Те изпивали или по половин литър черен прясно сварен чай, или същият този чай с 10% обезмаслено мляко.
С помощта на ултразвуково изследване с висока разрешителна способност се измервали функциите на ендотелия в раменната артерия на предмишницата преди приемане на чай (с или без мляко) и два часа след това като при това се правели 15-секундни замервания на всеки две минути.
Било открито, че в резултат на пиенето на чай се увеличават способността на артериите към отпускане и кръвотокът, а при добавянето на мляко този ефект напълно изчезвал.
Аналогичен бил резултатът при изследванията върху мишки.
Както е известно, млякото съдържа различни протеини. Като проверявали всеки от тях поотделно, изследователите открили, че три от тях - казеините – имат инхибиращ ефект, тъй като вероятно образуват съединения с катехините на чая.
Възможно е с това явление да се обяснява защо във Великобритания защитните функции чая не оказват такова влияние на организма на редовните му потребители, както би трябвало да се очаква.
Настоящите изследвания могат да хвърлят светлина и върху ситуацията с лечението на рака: досега беше смятано, че чаят има и противораково действие, но млякото намалява биологичната му активност и съответно понижава ефективността на въздействие на чая при борбата с раковите заболявания.
|