Откъде да си набавим калий?

Откъде да си набавим калий? От жизнено необходимите за човешкия организъм химически елементи обикновено натрият, калият и хлорът се разглеждат заедно, тъй като в него те са тясно свързани. Основните им функции се изразяват в поддържане на осмотичното налягане и регулация на водния и киселинно-алкалния баланс на организма. Играят важна роля при проявите на възбудимост на нервните и мускулните клетки. Натриевият хлорид и калиевият хлорид са от съществено значение за поддържане в кръвната плазма на глобулините в разтворено състояние, както и за регулиране на плазмените белтъци в разтворено състояние. Калият участвува като ко-фактор в някои ензими и заедно с натрия участват във важни функции на клетъчните стени. Изчислява се, че у възрастен човек се съдържа общо около 150 грама калий, значителна част от който е вътреклетъчен. Количеството на калия в кръвта при здравите хора се подлага на малки отклонения, тъй като с обикновената ежедневна смесена храна се доставят около 2 до 3 грама и това количество превишава възникващите нужди дори многократно. При някои болестни процеси обаче могат да възникнат отклонения в посока на повишение или намаление на концентрацията на калия в кръвта и един от случаите на намаление е често пъти свързан със значително повишената ежедневна диуреза в резултат на лекарствено въздействие при лечението на повишено кръвно налягане. Обичайна и задължителна практика е при провеждането на продължителна дехидратираща терапия да се прави периодически лабораторно изследване на калия чрез вземане на кръвна проба.

С най-високо съдържание на калий на 100 грама продукт са маслините - около 1500 милиграма, зрелият боб - около 1150 мг, сушените сливи и смокините - по около 1000 мг. Също така с много добро съдържание на калий са спанакът, лещата, сушеният грах, ръженото брашно, картофите, хайверът, а от плодовете - бананите. Те съдържат на 100 г около 400 до 600 мг калий. Могат да се препоръчат и зеленият боб, бадемовите ядки, ряпата, тиквата, медът, морковите, доматите и доматеният сок, зелето, морковите, кайсиите и прасковите, говеждото месо, различните видове риби и др. Те съдържат от 200 до 400 мг калий на 100 г продукт. Между 100 и 200 мг е съдържанието на този микроелемент в гроздето, портокалите и портокаловия сок, различните видове млека, яйцата, ябълките, зелените чушки и др. Посочените данни за съдържанието на калия в различните хранителни продукти, плодове и зеленчуци могат да варират за отделни географски райони и области, но показват, че не е трудно да се осигурят повишени количества от елемента при потребностите, породени от дехидратиращо лечение. Ако въпреки пълноценното хранене се установи тенденция за намаляване нивото на калия в кръвния серум, могат да се използват с лекарско предписание и лечебни препарати с калий. Средностатистическите норми за калия в кръвния серум при здрави възрастни лица е в рамките на 3.5-5.5 mm/l.

Освен чрез ежедневната храна калий и другите микроелементи могат да бъдат ефективно осигурявани и чрез хранителни добавки.


« върни се назад

Автор: Редактор
Посетена за седмицата: 4503 пъти (19 септември 2008   20:02)


      • В момента няма публикувани мнения!

lekar.bg препоръчва: