Дъщеря ми прочела някъде, че ако една жена приема достатъчно количество витамин Д, той ще
я предпази от ревматоиден артрит. Това доказано ли е? Витамин Д играе важна роля в изграждането на костите и има отношение към функционирането на имунната система. До това заключение са стигнали учени от университета «Алабама» в Бирмингам. В изследването си учените от института включили близо 30 000 жени на Възраст между 55 и 69 години. Целта била да се определи влиянието на витамин Д върху женското здраве и по-специално върху риска от развитието на ревматоиден артрит.
Проучването започнало през 1986 година и продължило 11 години. В началото му нито една от участничките не страдала от ревматоиден артрит, а вносът на витамин Д бил оценяван чрез специален въпросник. В по-късен етап от 11 -годишния период на изследването 152 участнички развили ревматоиден артрит.
Изследователите установили, че вносът на витамин Д както чрез храната, така и чрез добавка бил обратнопропорционален на риска от ревматоиден артрит. Високият внос чрез храна и чрез добавки се свързвал съответно с 28 на сто и с 34 на сто намаляване на риска от ревматоиден артрит. Само връзката между вноса на добавки витамин Д и ревматоидния артрит обаче била статистически значима. Не била открита определена храна с високо съдържание на витамин Д или на калций, която да има подчертана връзка с намаляване на риска от ревматоиден артрит.
Имало тенденция обаче за по-ниска честота на ревматоидния артрит при голяма консумация на мляко.
С това защитните функции на витамин Д не се изчерпват. Макар влиянието му върху имунната система да не е изяснено напълно, данни от Бирмингамското проучване подсказват възможната роля на витамин Д за понижаване на риска от имунологични заболявания, твърдят учените.