Чия (чиа): защо я наричаме суперхрана

Семена от чия или чиа – новата мания. Отслабване. За бъбреци. При гастрит и язва. За щитовидна жлеза при хипотиреоидизъм или хашимото. Против запек. За сърце. Против рак. При диабет. Други свойства. Съдържание на желязо и калций. Омега 3. Триптофан. С кисело мляко. С киноа. С годжи бери. С ленено семе. С банан. С мед. Дневна доза. Чия (чиа) протеин на прах. Калории. Странични ефекти и противопоказания.

Хранене, лечение и козметика със семена от чия (чиа): ето ви една нова мания. Дали ще ни държи задълго, зависи от резултатите на приложението.

чия (чиа)

С чия (чиа) се поддържа добро здраве

Дребните семенца, препоръчвани като суперхрана и панацея, според написаното се наричат чия или чиа. Продуктът си има латинско название Salvia hispanica или Salvia Columbariae. На практика това са миниатюрните семенца на два вида салвия. Растението вирее в Централна и Южна Америка (bb-team.org). Семената са част от традиционното меню на индианците и са известни от векове като средство за увеличаване на издръжливостта и подобряване на енергийния баланс. Семената съдържат също алфа линоленова киселина и ненаситените мастни киселини омега-3. Продуктът е богат на антиоксиданти; подобрява адаптивността на организма към бърза промяна на външните условия, противодейства на стреса, стабилизира имунната система. Има детоксикиращо действие и не съдържа глутен. Тези и още неназовани свойства наистина правят чия (чиа) храна на бъдещето.

Отслабване

Семената чия (чиа) имат висока хранителна и енергийна стойност, но в същото време са отлично средство за отслабване (otslabvane-dieti.net). Те съдържат висок процент фибри, което възпира бързото усвояване на мазнини и захари и по този начин предотвратяват образуването на мастни депа по тялото.

Чия (чиа) съдържа полезните микроелементи магнезий, цинк, витамини С, Е и А. Това насърчава метаболизма на клетъчно равнище и ускорява изгарянето на мазнините.

Ето как да следваме план за отслабване с чия (чиа):

  • Приема се по една чаена лъжичка смлени семена от чия (чиа) три пъти дневно по време на хранене; 4-7 дни;
  • В продължение на 2-3 дни семената се приемат по 4 пъти;
  • Дневна доза от 40-50 г чия (чиа) се взема на пет приема; този етап продължава 3-4 дни.

Семената могат да се добавят в основни блюда, салати, смлени – в сокове и фрешове.

За бъбреци

Дребните семена от чия (чиа) имат способността да поемат огромни количества вода. Принципно приемът им изисква предварително накисване поне за 10 минути; за това време те могат да увеличат обема си 9 пъти (vegebg.org). Този процес продължава и след като семената попаднат в организма – така тялото задържа и освобождава излишните течности и това улеснява бъбречните функциил

При гастрит и язва

Предварителното накисване на чия (чиа) е задължително, за да не се получат дразнения на стомашната лигавица.

Ако семената са подготвени правилно, те образуват маса, подобна на гел в стомаха. Този органичен гел предпазва стомашната лигавица и не позволява активиране на заболявания от рода на гастрит и язва. Чия (чиа) улеснява отделянето на шлаки и токсини и балансира чревната перисталтика. Специалистите по хранене припомнят, че по тази причина семената не бива да се консумират неподготвени.

За щитовидна жлеза при хипотиреоидизъм или хашимото

Чия (чиа)

Чия (чиа) се накисва преди консумация

Диетолозите препоръчват при отслабена функция на щитовидната жлеза – хипотиреоидизъм, да я активираме чрез консумацията на семена от чия (чиа). Похапвайте чия (чиа) от време на време – това ще балансира работата на щитовидната жлеза, ще увеличи енергийните постъпления и ще блокира опасните възпалителни процеси в тъканите й. Това е особено важно, когато става дума за автоимунното заболяване хашимото. Както знаем, при него решаваща роля играе неправилното “включване” на имунната система срещу собствените тъкани и клетки. Приемът на чия (чиа) позволява контрол върху тези процеси и облекчаване на състоянието.

Против запек

Вече стана дума за свойството на семената от чия (чиа) да поемат големи количества вода. Това превръща масата семена в желе, което изпълнява защитни функции за лигавиците на стомаха и червата. Подобрява перисталтиката и спасява от запек. Счита се, че приемът на семена от чия (чиа) изчиства чревните стени от задържани шлаки. Така трактът се оздравява, подобрява се кондицията и еластичността на червата (lechitel.bg).

За сърце

Чия (чиа)

Прибавяме семената Чия (чиа) към различни блюда

За чия (чиа) казват, че е отлично средство за здраво сърце. Консумацията намалява холестерола, като по този начин се предотвратява рискът от склерозиране на кръвоносните съдове и запушването им с мастни плаки. Приемът на дребните семена подобрява тонуса на кръвоносната система, респективно – храненето на тъканите. Това е важно за кондицията на сърдечния мускул, предотвратява болестни състояния в резултат на възпаления на тъкани (agronovinite.com).

Против рак

Множество изследвания доказват, че чия (чиа) предотвратява появата на злокачествени клетки и по този начин може да се счита като добър продукт за профилактика на рака. Ако заболяването вече е започнало, приемът на чия (чиа) предпазва от появата на метастази и усложнения (agronoviite.com).

При диабет

Консумацията на чия (чиа) се отразява оздравяващо на болни с диабет от втори тип. Чрез научни изследвания във Великобритания е доказано, че приемът на тези семена оптимизира инсулиновата резистентност и балансира функциите на панкреаса. Превръщането на семената в стомаха и червата в гел забавя усвояването на захарите, което дава по-добри възможности за контрол върху процеса и върху стойностите на кръвната захар (biopogled.com).

Други свойства

Важно свойство на чия (чиа) е високото съдържание на растителен протеин – около 20%. Така семената стават добро решение като източник на енергия и се препоръчват в менюто на активно спортуващи (biopogled.com).

Съдържание на желязо и калций

Коментираната суперхрана е сред онези, които лесно се смилат и няма странични последици от приема им. Трябва само да се спазва правилото за предварително накисване, за да не се дразни стомашната лигавица.

Чия (чиа) сполучливо попълва дефицити от микроелементи. Съдържа пет пъти повече калций от млечните продукти и три пъти повече желязо от спанака и то в лесна за усвояване форма (biopogled.com).

Омега 3

Съдържанието на ненаситени мастни киселини омега-3 и омега-6 прави семената чия (чиа) уникален хранителен вариант за набавянето им. В семената тези мастни киселини са във възможно най-добрата и здравословна пропорция, при която се реализират полезните им ефекти. Един от тях е балансиращата функция върху нервната система и психиката, важни са за паметта и концентрацията.

Друго важно въздействие е върху стойностите на кръвните показатели и състоянието на сърдечно-съдовата система. Семената оптимизират стойностите на холестерола и подобряват мастния метаболизъм. Оказват благотворно въздействие върху еластичността и пропускливостта на кръвоносните съдове, предотвратяват склеротичните промени и предпазват от инфаркт (rainforestfoods.bg).

Триптофан

Семената чия (чиа) съдържат триптофан: това е важна аминокиселина, от чиято наличност се определя способността да се контролира апетитът. Освен това триптофанът участва в регулирането на настроението и е отговорен за качеството на съня (fitnesslady.bg).

С кисело мляко

Специалистите препоръчват закуска с една супена лъжица чия (чиа) в чаша прясно мляко или половин кофичка кисело мляко (dietata.com). Вкусът е приятен, но ви трябват двадесетина минути за приготвянето. Може да накиснете семената във вода от вечерта и това ще ускори приготвянето.

С киноа

Семената от киноа са друг древен продукт, който в днешно време става предпочитан в здравословното хранене. Комбинира се добре с чия (чиа) в различни здравословни салати. Киноа трябва да се свари са 15-20 минути, а чия (чиа) да се накисне за 2-3 часа.

С годжи бери

Още една здравословна комбинация – с годжи бери. Тази комбинация ефективно топи мазнини и се използва в програми за редукция на теглото. Достатъчни са всяка сутрин 50 плодчета годжи бери и една супена лъжица семена от суперхраната, накиснати предварително в половин чаша хладка вода (goji-berry.bg.

С ленено семе

Сместа от ленено семе и чия (чиа) е отличен вариант за здравословно хранене. Използва се като добавка към салати, млечни шейкове и зърнени закуски. За ползата от лененото семе и от чия (чиа) поотделно се знае доста, но комбинацията им дава на организма едно чудесно съчетание от витамини, минерали, протеини и омега киселини. Тази комбинация действа пречистващо на стомашно-чревния тракт, оптимизира функциите му и подобрява функциите на сърцето и на мозъка (zoya.bg).

С банан

Съчетаването на чия (чиа) с банан дава възможност за приготвяне на бърза здравословна закуска. Може да се приготви нещо като крем от банан, фурми, рожково брашно, орехови ядки и чия (чиа). Идеята е всичко да се разбие в блендер, като орехите се накисват от вечерта, а семената чия (чиа) след като всички продукти са разбити на крем. За една порция е достатъчна една чаена лъжичка семена (know-how-to-cook.com).

С мед

Съчетаването с мед позволява да се реализират всички полезни свойства на семената чия (чиа). Това съчетание подобрява тонуса на чревния тракт, блокира възможните възпалителни огнища в организма и укрепва имунната система. Комбинацията упражнява антиоксидантен ефект и предпазва от различни инфекции (kukuriak.com).

Дневна доза

В зависимост от това дали чия (чиа) се използва за профилактика или за лечение – дневната доза може да бъде 1-2 чаени лъжички семена. Не се препоръчва превишаване, за да не се проявят някои от страничните ефекти на храната. За деца дозата е средно половин до една чаена лъжичка. За да няма предозиране, чия (чиа) се добавя в храните допълнително (kukuriak.com).

Чия (чиа) протеин на прах

Ако масленият компонент бъде извлечен от семената чия (чиа), остатъкът се смила на фина пудра и се използва успешно като добавка за протеинови шейкове. На практика въпросният остатък е именно протеинов прах, който лесно се влага в домашни напитки и зарежда организма с калций, фибри, витамин В1 и аминокиселини (balevbiomarket.com). Вече стана дума за това, че нашата суперхрана е изключително богата на растителни протеини.

Калории

Семената от чия (чиа) са калорични – 486 калории на 100 г. В същото време е ясно, че приемът им подпомага свалянето на килограми. Работата е в това, че ако накиснем във вода дневната си доза от семена, след 15-20 минути те ще са увеличили драстично обема си и този процес ще продължи и в стомаха. Така усещането за глад се засища с по-малко храна (gotvach.bg).

Странични ефекти и противопоказания

Семената от чия (чиа) могат да причинят алергични реакции. Освен това те разреждат кръвта – това трябва да се има предвид при редовен прием; допустими са кръвоизливи. Също така семената могат да причинят рязко понижаване на кръвното налягане.

Подуване и газове – тези ефекти тормозят немалко потребители на чия (чиа). Ефектите се дължат на факта, че дребните семенца са твърде богати на фибри. Затова е добре да се консумират накиснати, когато омекват и образуват специфично желе (zdravivsekiden.com).

 

 

Чия (чиа): защо я наричаме суперхрана
3.75 (75%) 24 votes

Enjoyed this post? Share it!

 

9 thoughts on “Чия (чиа): защо я наричаме суперхрана

  1. Благодаря за синтезираната и добре поднесена информация!

  2. Този въпрос вече е зададен на 27.12.15 от Тото,но отговор не намирам.Аз също се интересувам “ по колко чиа може да консумираме на ден“?

  3. .Аз също се интересувам “ по колко чиа може да консумираме на ден“?

  4. четете бе хора,в статията пише по колко да се приема!

  5. всяка сутрин една супена лъжица чия в хладка вода (100гр.)и една шепа годжи бери вземам вече месец и се чуствам много добре.Вярно образуват се много газове и подуване .

  6. Аз взимам 2 пъти на ден по около 1 и 1/2 чаена лъжичка (сутрин и след обяд или вечер) в обезмаслено мляко и съм много доволна. За по-малко от седмица мога да потвърдя, че ефекта е видим.

  7. Несе тровете с тези скъпи боклуци! Яжте български продукти от пшеница ръж, овес, мак, лен и прочие!

  8. Вземам всякя стрин по около 2 супени лъжици с плодове вече 9 месеца. Има ли определен период за приемане?

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *