Холестерол: Причини и средства за лечение на висок холестерол

Как да действаме при висок холестерол. Причини и лечение. Кой е лош и кой е добър. Норма и референтни стойности, общ холестерол.

Съдържание: ♣ Вреден ли е?

Причини за висок холестерол. ♣ Лош и добър. ♣ Норма и референтни стойности. ♣ Триглицериди. ♣ Лекарства и лечение. ♣ Билки. ♣ Демир Бозан. ♣ Бабини зъби. ♣ Овесени ядки. ♣ Бадеми. ♣ Ленено семе. ♣ Чесън. ♣ Ябълки. ♣ Ябълков пектин. ♣ Люцерна. ♣ Мед. ♣ Бобови растения. ♣ Соя. Фибри. ♣ Алкохол. ♣ Холестерин. ♣ При бременност. ♣ Диета и хранене. ♣ Статини. ♣ Лечение с Омега 3.

Холестерол – произнасянето на тази дума автоматично ни кара да си мислим за високо кръвно налягане, мастни плаки по кръвоносните съдове, инфаркт. Всъщност холестерол – това е важен градивен материал за клетъчните мембрани и хормоните. ВАЖНО: Погледнете двете видеа в края на материала, те онагледяват всичко, за което става дума в статията!

Тялото ни не може да съществува без холестерол; тези мастни компоненти, в съчетание с особен вид протеини, пътуват из организма под формата на т.н. липопротеини и вършат добри и лоши неща.

Липопротеините могат да са с ниска плътност – това е лошият холестерол, който причинява заболяванията на сърдечно-съдовата система. Могат да са и с висока плътност – добрият холестерол, който в здравия организъм има високи стойности. Съществува и трета група липопротеини – с много ниска плътност, съчетание от триглицериди, холестерол и незначителен процент протеини.

Доброто здраве предполага точно определено съотношение между добрия и лошия холестерол: високи стойности на добрия и колкото може по-ниски на лошия. Следователно не може да се говори за вреден холестерол изобщо, а само за вредата от високия лош холестерол.

Причини за висок холестерол

Причините за висок (лош) холестерол много често са генетични – т.е. начинът на живот и хранене не предполага такъв статус. В някои случаи черният дроб произвежда твърде малко клетки за липопротеините с висока плътност, както и твърде много – с болестно ниска.

Това създава условия за нездравословно съотношение между добрия и лошия холестерол. Резултатът е склеротични изменения в кръвоносните съдове, атеросклероза, сърдечни заболявания, риск от преждевременна смърт.

За високия холестерол допринасят също храненето – приемът на животински мазнини, тютюнопушенето, стресът. Някои хронични заболявания – например диабетът от втори тип, също провокират високи стойности на лошия холестерол.

Лош и добър. Норма и референтни стойности

висок LDL холестерол

Получихме въпрос за нормализирането на висок LDL холестерол и се наемаме да му отговорим! Пишете ни и вие как се справяте?

Съвременната медицина не търси общо понижаване на стойностите на холестерола, а по-скоро подобряване на съотношението между тях. За много хора например е неизвестно това, че добрият холестерол – т.е. този с висока плътност, отнема лошия холестерол от образуваните плаки и го транспортира до черния дроб.

Там става преработването и изхвърлянето им чрез съдействието на жлъчния сок. Добрият холестерол освен това притежава способността да потиска възпалителни процеси и действа като антиоксидант. Много специалисти са на мнение, че недостигът на добър холестерол създава по-висок риск за здравето от излишъците на лошия.

Трудно ли се влиза в норма?

Приблизително така се питат хората, чиито показатели за LDL холестерол – т.е. лош холестерол, според изследванията са високи. Специално споменаваме “според изследванията” за да обърнем внимание на една недостатъчно известна подробност: преди липиден профил, т.е. изследване на холестерол и триглицериди, е задължително изследваният ДА НЕ ХАПВА НИЩО в продължение на 12 часа. Ако това изискване бъде нарушено по някаква причина – отчетените резултати няма да са представителни.

Колкото до това – как да понижим лошия холестерол или LDL  холестерол – всъщност има проста работеща рецепта: изяждайте една ябълка всеки ден в продължение на месец и той ще се понижи с 40%. Така поне твърди изследователят Робърт ди Силвестро. Според него цялата работа свършват полифенолите в плода (за ролята на ябълките и повече за храненето при висок LDL холестерол вижте по-долу). Счита се дори че ябълковата диета е по-ефективна от горещо препоръчвани антиоксиданти като куркумин, зелен чай, доматен екстракт .

Ако наистина сте загрижени за своя холестерол, трябва да знаете защо  стойностите ви са завишени. Има поне десет причини за това – вижте кои от тях се проявяват при вас и противодействайте срещу всяка от тях, ако е възможно (по medikforum.ru). Става дума за генетична предразположеност, възраст над 46 години, мъжки пол, тютюнопушене, нездравословно хранене, наднормено тегло с нарушения на мастната обмяна, заседнал живот, стрес и психоемоционални напрежения, злоупотреба с алкохол, хронични заболявания – сред тях хипертония, заболявания на щитовидната жлеза, диабет. Тук се затваря един омагьосан кръг: нарушеният липиден баланс, т.е. високи стойности на LDL холестерол, провокира промени в кръвоносните съдове, храненето на тъканите и клетките, функциите на отделни органи и системи. Излезли от  обичайния си ритъм, тези фактори въздействат обратно върху липидния обмен и стойностите на лошия холестерол продължават да нарастват.

Кои стойности на холестерол се считат за норма?

Най-напред, общото количество на холестерола в тялото е около 250 г. Когато съотношението между лошия и добрия холестерол е по-малко от четири, нещата са под контрол и няма опасност от образуване на мастни плаки.

  • Общият холестерол на здрав човек е под 5.2 mmol/L. Стойностите от 5.2 до 6.5 са гранични, а над 6.5 алармират за болестно състояние.
  • Лошият холестерол в норма е под 4, с гранични стойности от 4 до 5, при болестно състояние – над 5 mmol/L.
  • Добрият холестерол в норма е над 1, с гранични стойности от 1 до 0.9, при болестно състояние – под 0.9 mmol/L.

Референтни стойности обявява всяка специализирана лаборатория и те понякога леко се отличават от нормата заради прилаганите различни методики и апаратура. Ето един примерен вариант на референтни стойности за холестерол в норма: обща стойност 3.4 – 5.2, добър холестерол за мъже над 0.9, за жени над 1, лош холестерол 3-3.6, триглицериди 0.6-2.2 mmol/L.

Триглицериди

холестерол

Лошият холестерол е причина за мастни плаки в артериите

Триглицеридите са мастни молекули с много ниска плътност; високата им концентрация е заплаха за здравето и живота.

ВАЖНО: Вижте и нашата подробна статия по темата ТУК: Как да се справим с опасните триглицериди?

Мазната храна и изобщо всяка излишна хапка, която не сме превърнали и изразходвали в енергия, се превръща в триглицериди. На тях в много голяма степен се дължат наднормените килограми и заоблените форми.

Ако високата стойност на триглицеридите е заплаха за здравето, комбинирането с висок лош хлестерол и ниски стойности на добрия още повече увеличава опасността.

Нещата стават съвсем тревожни, ако човекът с такава липидна характеристика има диабет и/или хипертония. Добавете тютюнопушене и липса на физическа активност и нещата ще станат съвсем драматични. Че може да бъде и по-лошо ще стане ясно ако се разбере, че в същата негативна посока действа и алкохолът.

Лекарства и лечение

Застрашаващата здравето и живота характеристика на холестерол е причина да се търси медикаментозно въздействие като мярка. Медикаментите сами по себе си не са всичко, което прави лечението в подобни случаи успешно.

Задължителна е диетата, която редуцира храните от животински произход, особено мазнини и мазно червено месо. От лекарствата, които се използват при висок холестерол, е важно да се знаят следните:

  • Статини – потискат производството на холестерол в черния дроб;
  • Никотинова киселина – за понижаване на глицеридите;
  • Йонообменни смоли, които насърчават свързването на холестерола с жлъчния сок в червата и изхвърляне;
  • Инхибитори на холестерола в приеманата храна; потискат усвояването на мазнини.

Билки

Кои лечебни растения и храни съдействат за нормализиране стойностите на опасния лош холестерол? Много специалисти започват изреждането от овесените ядки и трици. Те вършат работа цялостно – чрез внесените полезни компоненти, но и чрез фибрите, които буквално чистят и изхвърлят лошия холестерол.

С подобно действие е и лененото семе.

Ето още полезни храни и растения в опитите за контрол върху лошия холестерол: бадеми, чесън, артишок, ябълки, бобови култури – боб, леща, нахут, соя, елда, бял имел, глог, кимион, семе от копър, полски хвощ, жълт кантарион.

Демир Бозан

Билковата композиция Демир Бозан, която продължава да се радва на висока популярност, успешно коригира високите нива на лошия холестерол в кръвта (demirbozan.com). Препоръчва се прием на билковия чай в продължение на три месеца, един месец почивка и нов тримесечен терапевтичен курс.

През това време е задължително да се спазва подходящата диета. Билковата композиция Демир Бозан регулира мастния метаболизъм, усвояването на полезния холестерол и неутрализира вредния благодарение на комплексното въздействие на съставящите лечебни растения – котешка стъпка, глог, блатен тъжник, хвощ, великденче и царевична коса.

Бабини зъби

Един от лечебните ефекти на популярната билка бабини зъби е свързан с въздействието на отварата й върху стойностите на холестерол: понижава общото ниво. Важно е да се запомни, че приемът на отварата по проверена рецепта започва с малки дози и постепенно се увеличава.

Ето как да си направим отвара от бабини зъби при висок холестерол:

* Пет супени лъжици суха билкова маса се заливат с литър студена вода и се оставят да заврат. Отварата ври на слаб огън един час, като се долива вода, така че да се запазва обемът. След това свареното се оставя под капак да престои 24 часа.

Прецежда се през филтърна хартия или сатен – да се внимава с прецеждането, тъй като растението има малки иглички и някоя от тях може да раздразни стомаха или червата.

Схема на прием: първи ден – три пъти по три супени лъжици отвара на билката. Прави се 10-дневна почивка и терапията се повтаря.

Овесени ядки

холестерол

Нездравословното хранене вдига лошия холестерол

Овесените ядки са богат източник на фибри, чието внасяне в храносмилането балансира стойностите на добрия и на лошия холестерол, подобрява съотношението между тях.

Според експерти по хранене 20 г разтворими фибри дневно гарантират подобна картина, като същевременно осигуряват нормално функциониране на храносмилателната система. Малка купичка овесени ядки съдържа пет грама фибри.

Бадеми

Една малка шепа бадемови ядки внасят в организма около 160 калории и заедно с тях – прилична доза витамин Е, калий, магнезий и желязо, полезни мазнини и фибри. Бадемите са с най-висок процент фибри сред ядките. Тези характеристики ги правят много приемлив вариант за хранене в случаите с нарушен баланс на добрия и лошия холестерол.

Ленено семе

Доказано – лененото семе зарежда организма с полезните омега-3 ненаситени мастни киселини. Изследвана е ролята на омега-3 в много посоки, на първо място – в профилактиката на сърдечно-съдовите заболявания и хипертонията.

Ефектът се дължи на способността на омега-3 да балансират стойностите на добрия и лошия холестерол. Работят в полза на добрия, предотвратяват задържането на липопротеини с ниска плътност в кръвоносните съдове и образуването на холестеролови плаки.

Чесън

Чесънът може да се използва като профилактично средство срещу атеросклероза, както и за корекция на стойностите на лошия холестерол. Редовната консумация на стар чесън през зимата намалява риска от нежелани промени в съотношенията на добрия и лошия холестерол – реална опасност при обичайното зимно меню с намалена консумация на зеленчуци и плодове за сметка на животинските продукти.

Чесънът потиска растежа на лош холестерол, както и на общите нива на холестерол, като същевременно насърчава присъствието на липопротеини с висока плътност, т.е. добър холестерол. Твърди се, че ако всеки ден през зимата се консумират по 3-4 скилидки чесън, негативните характеристики за холестерол могат да се подобрят с 12 до 15%. Да не говорим и за това, че паралелно се намалява опасността да ни налегне грипен вирус.

Ябълки. Ябълков пектин

холестерол

С бобови храни няма страшно!

Ябълките са “ренде” за холестериновите плаки. Ако редовно ядем ябълки, стойностите на лошия холестерол ще останат в норма.

Ябълките контролират и общите нива на холестерол, без да въздействат и по-точно да потискат добрия. Най-добре е да се ядат цели ябълки, а най-полезната част на плода е около семките. Там е и “складът” на ябълковия пектин.

Ябълките и ябълковият пектин са в състояние да понижат стойностите на лошия холестерол с до 20%.

Люцерна

Люцерната съдържа стероидни сапонини: тези компоненти предотвратяват пълното усвояване на холестерола от хранителните продукти. По този начин организмът не абсорбира всички поети количества, следователно намалява рискът от нарастване на стойностите на лошия и общия холестерол.

Независимо дали е на кълнове или като развито листно растение – люцерната съдейства за баланс на показателите за холестерол и предотвратява образуването на прословутите мастни плаки по кръвоносните съдове.

Мед

Медът доказано неутрализира стойностите на лошия холестерол, затова е препоръчван за профилактика на склеротичните промени в кръвоносните съдове. Препоръчва се прием на не повече от 50 г дневно, самостоятелно или в различни комбинации – с канела за повишаване на артериалното налягане, с кисело мляко за балансиране на чревната микрофлора или с бадеми.

Комбинацията от мед и малка шепа бадеми е чудесен регулатор на холестерола: понижават се показателите на лошия, а на добрия се повишават.

Бобови растения

Една порция от варен боб или леща намалява риска от образуване на холестеролови плаки в артериите. Множество изследвания са установили каква голяма полза за мастния обмен имат бобовите храни – боб, леща, грах, нахут.

холестерол

Храненето е много важно за баланса на холестерол

Техният състав балансира стойностите на липопротеините с ниска плътност, т.е. на т.н. лош холестерол. Варивата са бедни на мазнини, но изключително богати на растителни протеини, минерали, витамини и фибри и това ги прави задължителна храна за всеки, който държи на сърдечното си здраве.

Соя

Соята е сред храните, препоръчвани при лечебно хранене – за диабетици, хора с хипертония и при висок холестерол. Тази култура внася в организма ценни растителни протеини.

Счита се, че внасянето на соев протеин във всекидневния порцион съдейства за снижаване на холестероловите стойности, както и за намаляване на триглицеридните показатели. Има хипотеза за това, че ефектът се дължи на изофлавоните от соевите продукти.

Фибри

Фибрите са част от растителната храна и са важни за освобождаването на храносмилателната система от отпадните продукти на асимилацията. Те са два вида – неразтворими, съхраняващи структурата си – тези “изнасят” чрез ускоряване на перисталтиката съдържимите остатъци от чревния тракт.

И разтворими: в тракта се превръщат в желе, което забавя усвояването на поетите храни, включително мазнините. Забавянето дава възможност някои от поетите хранителни компоненти да се усвоят само частично. Именно разтворимите фибри въздействат върху лошия холестерол и блокират неговото увеличаване.

Такива фибри съдържат ръжта, лененото семе, овесените ядки, ябълки, моркови, портокали. По-бърз ефект от разтворими фибри се получава чрез хранителни добавки, но за предпочитане са храните все пак.

Алкохол

Счита се, че умереният прием на алкохол може да повиши стойностите на добрия холестерол и по този начин да се постигне положителна промяна в профила на липопротеините. Тук обаче е необходима въздържаност; едно питие от 50 г концентрат за жени и 100 г за мъже е достатъчно да подобри характеристиката на холестерола ви. При високи триглицериди просто трябва да забравите алкохола.

Холестерин

“Холестерин” се определя като по-остаряло название, същото, което днес е холестерол.

При бременност

Допускането на висок холестерол по време на бременност увеличава пет пъти вероятността децата да имат проблеми с метаболизма и ранни заболявания на сърдечно-съдовата система.

По принцип в такова състояние холестеролът на бъдещата майка се повишава поради хормонални и физиологични промени. Твърде високите стойности обаче са опасни както за бременната, така и за плода.

Лечение с медикаменти по време на бременността не може да се провежда, тъй като това може да се окаже опасно за бебето.

Решението е да се заложи на хранителния режим – много плодове и зеленчуци, по-малко мазни и пържени храни. И повече движение – физическите натоварвания винаги трябва да са съобразени с бременността.

Диета и хранене

Здравословното хранене, което влияе положително както върху стойностите на общия холестерол, така и на съотношението добър-лош холестерол, акцентира върху растителните храни и храните с фибри – пълнозърнести, зеленчуци, плодове, варива.

Колкото може по-малко животински мазнини – директни или в други продукти като сладкиши, да се заложи на мазна риба и зехтин. Балансирано хранене – с полезни продукти от всички групи, включително протеини и пълнозърнести продукти. По-малко захар и сол; по-малко преработени и рафинирани продукти.

Статини

Това са медикаменти, които блокират производството на холестерол в черния дроб чрез потискането на специален ензим. Същевременно се насърчава продукцията на добрия, с висока плътност на липопротеините холестерол.

Така статините подобряват холестероловата характеристика, забавят склеротичните промени и предотвратяват образуването на артериални плаки.

Лечение с Омега 3

Продуктите с ненаситени мастни киселини Омега 3 доказано редуцират лошия холестерол. Доста специалисти са на мнение, че продукти като рибено масло и ленено семе/брашно могат да нормализират холестерола, ако отклоненията не са сериозни.

При по-сериозна ситуация такива продукти могат да се приемат паралелно с медикаменти – например статините, като имат допълваща функция. Популярен продукт с подобно действие в последно време е маслото от антарктически скариди – крил.

Оставете мнения и коментари в нашия форум по-долу и вижте още по темата:

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Холестерол: Причини и средства за лечение на висок холестерол
4 (80%) 11 votes

Enjoyed this post? Share it!

 

5 коментара по “Холестерол: Причини и средства за лечение на висок холестерол

  1. Аз съм с висок LDL холестерол и затова ми е интересно да знам повече и да чета как да се нормализира. Благодаря ви!

    • И ние ви благодарим за отзива! Ще се опитаме да дадем още повече информация по темата за холестерола, за да бъдем полезни на читателите. Пишете ни отново!

  2. Здравейте,полезни са публикациите ви.Искам да знам повече за билките .

    • Здравейте, Стефка! Подготвихме нова статия, специално за билки при холестерол, която пуснахме ТУК. Ще се радваме да й хвърлите един поглед и на нея, когато е готова. Междувременно приемаме идеи какво да включим в материала. Мерси предварително!

  3. Здравейте. Имам висок холестерол. Изписаха ми лекарство за намаляване на холестерола, което трябва да пия в продължение на 3 месеца. Въпроса ми е да зпочвам ли въобще да взимам медикаменти? Дали организма няма да свикне с тях и после да се получи „ЙО-ЙО“ ефект. Благодаря предварително!

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *