Хранително разстройство. Общо лечение на анорексия и булимия

Хранителните разстройства, като например анорексия нервоза, булимия и системно преяждане се срещат най-често при подрастващи момичета и млади жени с емоционални проблеми.

За преодоляването им е особено важно да потърсите професионална помощ, но по-задълбоченото вникване в проблема и спазването на някои препоръки могат да предотвратят появата на усложнения и да допълнят лекарските предписания.

Съществуват много разновидности на хранителните разстройства и всички те се характеризират с неправилно отношение към храната.

Анорексия нервоза обикновено засяга жените през ранните години на юношеството. Те отказват да се хранят поради нереалистична оценка на собственото тегло, което смятат за наднормено.

Булимията, при която болният понякога преяжда и след това предизвиква повръщане, е най-разпространена между 15- и 30-годишните, а системното преяждане е характерно за всички възрасти.

Подобно хранително разстройство обикновено причинява голямо страдание на болния човек и на семейството му. Тъй като храната задоволява неосъзнати емоционални нужди и желания, хранителното разстройство представлява опит да се справим с тях и да ги осъществим, като вследствие възниква стрес, безпокойство или депресия. Засегнатите често са напрегнати, имат ниско самочувствие и са склонни да се изолират от външния свят.

Анорексията и булимията понякога са породени от силен страх от напълняване, често провокирано от емоционални проблеми. Болният се храни недостатьчно, предизвиква повръщане или преяжда, за да заличи болезнени усещания, да се почувства по-уверен пред трудностите и проблемите в объркания си живот, изпълнен с гняв и отрицание. При някои хора с анорексия се стига до недостиг на хранителни вещества, което допълнително понижава апетита.

Как да разпознаете признаците

• Следните симптоми свидетелстват за хранително разстройство:
• Прекомерна загриженост за те-лесното тегло.
• Стриктно спазване на диети.
• Разделяне на храните на «добри» и «лоши».
• Прием на ограничен брой храни.
• Редовно пропускане на хранения.
• Ужас от напълняване.
• Изкривена представа за собственото тяло, което обикновено се приема за дебело и грозно.
• Постоянна загуба на телесно тегло.
• Значителни колебания в теглото.
• Чувство на срам и вина при хранене.
• Тайно преяждане.
• Предизвикано повръщане.
• Злоупотреба със слабителни.
• Нередовен цикъл или прескачане на менструация.
• Затваряне в себе си.
• Раздразнителност, депресия или тревожност.
• Умора, припадъци или пристъпи на световъртеж.

СИМПТОМИ

Анорексия нервоза:

Характеризира се с отказ от редовно хранене и подбиране само на няколко вида храни. Проявена в тежка форма, крие опасна за живота значителна загуба на тегло плюс безпокойство, умора, слабост, косопад. Някои болни от анорексия, за да ускорят отслабването, се подлагат на прекомерни физически натоварвания.

Булимия:

Основните симптоми са пристъпи на преяждане, последвани от предизвикано повръщане или употреба на слабителни средства, за да се предотврати усвояването на храната. Възможно е теглото на болния да е в норма. Честото повръщане води до изтощение, увреждане на зъбите, гърлото е постоянно раздразнено, налице са болки в корема, подуване, храносмилателни и метаболитни смущения.

Злоупотребата със слабителни средства може да наруши чревната функция и предизвиква хроничен запек. Проблемът причинява и недостиг на хранителни вещества, минерали и течности.Системно преяждане: Страдащите от този проблем са в повечето случаи с наднормено тегло и изпитват непрестанно желание да се хранят дори когато не са гладни. Системното преяждане е свързано с поглъщането на огромни количества храна наведнъж, често за кратко време. Болният не може да се контролира и се храни бързо, но не се чувства заситен. Някои прекарват голяма част от времето си в планиране на дневното меню и необходимите за него продукти. Те обикновено ядат тайно, защото изпитват срам и се чувстват виновни заради проблема си.

ЛЕЧЕНИЕ

Справяне със стреса:

Напрежението и безпокойството играят значителна роля при много хранителни разстройства. Необходима е емоционалната подкрепа на човек, с когото можете да споделите откровено проблемите си. Някои болни откриват, че творческите занимания като водене на дневник, рисуване и скулптура им помагат да излеят чувствата, конто не могат да изразят на глас. Ако ядете прекалено много, направете списък на интересни или любими за вас неща като алтернатива, когато ви обзе-ме непреодолимо желание да по-хапнете (отпуснете се в ароматна вана, разходете се или се обадете на приятел).

Цветни есенции:

За да неутрализирате негативните мисли за себе си или за своето тяло, си изберете една или повече есенции, конто най-точно отговарят на емоционалното ви състояние.Пийте по 4 капки с малко вода 4 пъти дневно на гладно.

Следните есенции са особено подходящи:
  • Киселица: ако не одобрявате външния си вид.
  • Rock Water на д-р Бах: ако сте много строги към себе си и се лишавате от храна.
Хранителен режим:

Страдащите от системно преяждане често консумират храни, богати на захар и скорбяла, конто повишават нивото на кръвната захар. Панкреасът реагира, като произвежда допълнително количество инсулин, вследствие на което нивото на кръвната захар спада рязко. Това води до потребност от поглъщане на още захар или рафинирани въглехидрати.

Затова се придържайте към следните правила:
  • Увеличете приема на фибри.
  • Поддържайте стабилно ниво на кръвната захар, като се храните често и по малко, вместо да преяждате 2-3 пъти дневно.
  • За регулиране на равнището на кръвната захар увеличете приема на продукта, богати на хром
  • Ограничете алкохола и кофеина, защото те събуждат апетита.
  • Открийте кои храни ви изкушават особено много и водят до колебания в теглото.
  • Опитайте елиминиращ хранителен режим
Витамини и минерали:

Апетитът се контролира от невротрансмитери в хипоталамуса. Действието им зависи от нивото на кръвната захар, мастните киселини и хормоните, конто на свой ред се влияят от безпокойството, депресията и недостига на витамин В и цинк в организма. За да поддържате баланса на невротрансмитерите, яжте храна, богата на следните вещества (или ги приемайте под формата на мултивитамини и минерали):

  • Калций (в прясното мляко, сиренето, ядките, семената, зеленолистните зеленчуци, бобовите растения).
  • Магнезий (в раците, мидите, ядките, пълнозърнестите продукта, бобовите растения, зеленолистните зеленчуци).
  • Манган (в чая, ядките, семената, пълнозърнестите храни, зеленолистните зеленчуци, ананаса, стафидите, боровинките).
  • Калий (в плодовете и зеленчуците).
  • Селен (в рибата, пълнозърнестите храни, екологично чистите плодове и зеленчуци).
  • Витамин В комплекс (в крехкото месо, прясното мляко, пълнозърнестите храни, пресни-те зеленчуци).
  • Цинк (в крехкото месо, раците, мидите, жълтьците, ядките, семената, пълнозърнестите храни, твърдите сирена, кореноплодните зеленчуци).
Йога:

Редовните занимания с йога намаляват напрежението и депресията. Те:

  1. Допринасят за постигане на по-силен само-контрол, за да се научите да устоявате на съблазните и да управлявате желанията си.
  2. Помагат ви да се отпуснете.
Цветно дишане за вътрешна хармония

Тази техника помага да се отърсите от неприятни мисли и да се по-чувствате в хармония с обкръжаващия ви свят. Докато дишате, се съсредоточавате върху всеки един от енергийните центрове на тялото (чакри), върху цветовете, с конто те се асоциират, и върху емоциите и способностите, конто тези центрове управляват.

Предлагат алтернатива на нездравословното хранене, като помагат да осъзнаете, че зависи изцяло от вас как ще изживеете живота си.

Овладяване на емоциите:

Тази техника помага да изградите позитивно мислене и да овладява-те порива да прекалявате с храната, без това да предизвиква чувство на вина. Когато усещате необходимост да похапнете, си помислете, че ще го направите, без да бързате, по-спокойно и по-бавно, за да изпитате удоволствие от тази храна. След това вдишайте и издишайте дълбоко 5 пъти и започнете да се храните бавно, като се наслаждавате на всяка хапка.

Други терапии:

Помолете личния си лекар да ви насочи към психиатър или психотерапевт, специалист по хранителни разстройства и диетолог, който да ви даде съвет за начина на хранене и за това как да се справите с проблема си чрез избор на балансирани храни.

КОГА ДА ПОТЪРСИТЕ МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ

  • Ако повече от 4 седмици начинът ви на хранене може да бъде причислен към някое от описаните състояния.
  • Рязко губите или качвате килограми.
  • Злоупотребявате с диуретици, слабителни или средства, предизвикващи повръщане.

Незабавно потърсете лекар, ако:

  • Страдате от булимия или напълно сте спрели да се храните.
Оставете мнения, отзиви и коментари в нашия форум по-долу и вижте още по темата:

Получавайте първи ЛЕКАР.БГ безплатно на мейла!

Публикуваме доста рядко! Въведете своя Email адрес ТУК:
Хранително разстройство. Общо лечение на анорексия и булимия
5 (100%) 1 vote

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *