Разширени вени

Повишеното налягане във вените може да увреди техните клапи и да доведе до застой на кръвта, което ги прави издути и на възли, т, е. разширени (варикозни). Може да се засегне всяка вена, но най-често това са повърхностните вени на краката. Някои промени в начина на живот и природни методи помагат да се избегне хирургическа намеса.В нормално състояние клапите по вените на долните крайници не позволяват на кръвта да застоява в долната част на краката поради силата на тежестта. Когато те не функционират добре, кръвта се събира и разширява вените, като тези точно под повърхността на кожата посиняват и се подуват, особено по задната част на прасците и от вътрешната страна на краката. Някои хора нямат допълнителни оплаквания, но други получават отоци по краката и глезените, болки в краката, сърбеж, а в по-тежките случаи екзема, промяна в цвета на кожата и разранявания. Всеки пети страда от разширени вени, като при жените вероятността да заболеят е 4 пъти по-голяма, отколкото при мъжете, а съществува и наследствена предразположеност към заболяването. Други рискови фактори са: лош хранителен режим, заседнал начин на живот, работа, изискваща дълго стоене или седене на едно място, и наднормено тегло. Разширени вени често се появяват по време на бременността поради увеличения обем на кръвта и уголемената матка, която притиска вените в областта на малкия таз и така повишава венозното налягане в краката.ПРОФИЛАКТИКА• За да намалите риска от заболяването: ш Старайте се да не седите или стоите неподвижно задълго на едно място.• Освободете се от излишните килограми.• Подобрете кръвообращението с всекидневна физическа дейност, например чрез ходене.• При продължителен полет със самолет на всеки 1-2 часа ставайте и се разхождайте из салона за 10 минути.• Когато седите, ако е възможно, повдигайте краката си.• При умора и болки в краката им дайте почивка, като ги повдигнете нависоко над нивото на бедрата.• Следете чорапогащниците, късите и дългите чорапи да не са прекалено стегнати.ЛЕЧЕНИЕОбщи мерки: Придържайте се към съветите, изброени по-горе. Освен това:• Не стойте неподвижно прекалено дълго, особено когато времето е горещо. Ако все пак това се налага, често стягайте и отпускайте мускулите на прасците си, за да предотвратите застоя на кръвта във вените и допълнителното им разширяване.• Когато сте седнали, внимавайте ръбът на стола да не се врязва в бедрата ви и да възпрепятства циркулацията на кръвта. Не кръстосвайте крака.• Носете специални чорапи за разширени вени.Хранителен режим: Консумирайте по 5 порции зеленчуци и плодове на ден. Цитрусите са богати на вещества като витамин С, силициев двуокис и флавоноиди (растителни пигменти), кои то спомагат за поддържане на здравината и еластичността на венозните стени. Горските плодове и черешите са с високо съдържание на червени и морави флавоноиди (проантоцианидини), а елдата съдържа голямо количество от флавоноида рутин, който укрепва вените. Консумирайте богати на фибри храни (кафяв ориз и пълнозърнести продукти). Те предотвратяват запека и свързаните с него напъни, които повишават налягането във вените на краката.Домашни средства: Ябълковият оцет притежава стягащи свойства и съдържа флавоноиди, които облекчават разширените и възпалени вени. Прилагайте го външно върху засегнатите участъци сутрин и вечер.От аптеката: Приемайте всекидневно хранителни добавки, съдържащи вещества като витамин С и Е, проантоцианидини,рутин, силициев двуокис и цинк.Целебна йогаРедовните занимания с йога стимулират кръвообращението и подобряват оттичането на тьканната течност и лимфата. Това може да спре влошаването на състоянието.Позите с главата надолу са особено полезни за целта, но не се препоръчват при високо кръвно налягане или съмнение за кръвни съсиреци във вените на краката (тромбофлебит).Поза за почивкаАко сега започвате да се занимавате с йога. опитайте тази поза за облекчаване на състоянието.Легнете по гръб на подложка, разположена на около 45 см от стената. Подпрете краката си на стената и дишайте бавно и дълбоко. Останете в тази позиция за 5 минути.Стойка на раменеТази поза помага за снижаване на налягането във вените на краката. Не се опитвайте да правите стойка на рамене, ако не сте се занимавали с йога преди, освен ако не сте под наблюдението на учител.1. Легнете по гръб, краката са събрани, а ръцете са с длани надолу и лежат отстрани на тялото. Като вдишвате, отблъснете тялото си с ръце и бавно повдигнете краката над главата. Отделете бедрата от пода и придържайте с ръце кръста си – колкото се може по-близо до пода. Това е полустойка на рамене.2. Като издишате, изпънете краката си вертикално и изправете гръбнака. Това е пълна стойка на рамене („свещ\“). Останете така за около 20 бавни и дълбоки вдишвания и издишвания. След това свийте колена и бавно спуснете крака към пода.Билколечение: Стягащите и противовъзпали-телни свойства на някои билки (които се пият или се прилагат външно) облекчават симптомите при разширени вени.• За да подобрите тонуса на вените и да намалите неприятните усещания

Оценете статията

Лекар.БГ препоръчва и:

Няма коментари

Добавете коментар