Проблеми на менопаузата

Какво представлява явлението менопауза и кои билки са подходящи при менопауза за отстраняване на досадните ѝ симптоми.

Когато менструацията спре, обикновено в периода между 45 и 55 години, жената губи естествената си способност да ражда.

Менопаузата е начало на нов етап от живота. Но преходът към него може да предизвика физически и емоционални проблеми, които се влияят добре от природолечение.

Началото на менопаузата е не само генетично предопределено, но зависи и от редица заболявания и фактори: от начина на живот, тютюнопушенето, хранителния режим и нивото на стрес. Изчерпването на запаса от яйцеклетки в яйчниците води до намаляване на хормоналната активност.

Количеството на хормона естроген започва да спада преди менопаузата, понижава се ускорено известно време след това и накрая се стабилизира. Същото се случва и с другия полов хормон – прогестерона, но според експертите проблемите по време на менопаузата са свързани предимно с естрогена.

Ако жената смята за свое главно достойнство способността си да ражда деца, с настъпването на климакса може да пострада самочувствието и. Наред с другите сериозни промени в живота (като излизането на децата от дома, развод, немощни или болни родители), менопаузата може също да предизвика чувство за многобройни загуби.

Ако освен това имате и проблеми (напрежение в службата, наближаващо пенсиониране, намаляване на доходите), този етап ще ви се стори особено тежък. Но все пак има и положителни страни: менструацията и страховете от забременяване приключват и се оказва, че разполагате с повече свободно време.

Хормонозаместителна терапия

Много жени вземат по предписание добавки от естроген и прогес-терон, за да се справят с неприятните явления по време на менопаузата (горещи вълни, сърдечносъдови заболявания и остеопороза). Такава хормонозаместителна терапия (ХЗТ) е много ефикасна, но носи рискове в дългосрочен план, например от рак на гърдата.

Според някои данни прекъсната програма от ХЗТ представлява най-добрият вариант. Обсъдете това с личния лекар, включително и дали във вашия случай не е по-добре да приложите естествени средства като консумиране на соеви продукти например.

Признаци и симптомиОсвен спирането на цикъла – най-разпространеният признак на менопаузата, у 80% от жените и често предшестващи края на менструацията са горещите вълни и нощното изпотяване. Тези симптоми продължават седмици, месеци и дори години.

Много жени не ги смятат за особен проблем, но 25% от тях търсят лекарска помощ, защото страдат от нарушения в съня, от чувството на обърканост и неудобство. Може да се появи вагинална сухота, която води до болка по време на полов акт.

Други симптоми са главоболие, умора, безсъние и депресия. Кожата става по-тънка и суха. През този период настъпват и други промени в организма като част от естествения процес на стареене. Намалява костната плътност и нараства рискът от остеопороза (слаби, крехки и чупливи кости).

Сърдечно-съдовите заболявания и инсултите са по-вероятни след менопаузата главно поради намаляването на защитните свойства на женските полови хормони.

ПРОФИЛАКТИКА на менопауза.

Рискът от остеопороза намалява, ако през целия си живот сте приемали храни с високо съдържание на калций, магнезий и други укрепващи костите вещества. Редовното спортуване, което разпределя натоварването върху цялото тяло (като ходене и танци), също увеличава костната плътност.

Срещу артериални заболявания се занимавайте с динамични спортове като джогинг или плуване 3 пъти седмично. Правилното хранене ще ви предпази от инфаркт, инсулт и подобни на тях заболявания, както и от горещите вълни и други симптоми на менопаузата.

Здрави и активни при менопауза.

Редовното спортуване по време на менопаузата е един от най-добрите начини да облекчите симптомите й. Има доказателства, че упражненията на въздух повишават нивото на естрогена.След климактериума е особено важно да избягвате стреса, за да не се стигне до спад в нивото на естрогена, предизвикан от психическо напрежение. Това, както и редовният полов живот намаляват риска от появата на влагалищна сухота.

ЛЕЧЕНИЕ на менопауза.

Хранителен режим:

Храните, които осигуряват калций, незаменими мастни киселини, растителни хормони и витамин С и Е поддържат костите здрави и балансират нивото на различните мазнини в кръвта. Те са ефективни и срещу горещите вълни, нощното изпотяване и вагиналната сухота.

Жените, които включват в менюто си соя (тофу, темпех, соево брашно и др.), преодоляват горещите вълни и нощното изпотяване. Изследванията показват, че растителните хормони в соевите продукти имитират действието на човешкия естроген и компенсират спада в нивото му.

Още по-важно е, че растителните хормони могат да блокират действието на естрогена, когато колебанията в хормоналните нива създават дисбаланс в съотношението между естрогена и прогестерона.

Богатите на незаменими мастни киселини храни са особено важни за хормоналното производство, както и за здравата кожа и нерви. Яжте ядки, семена и пълнозърнести продукти, по 3 порции седмично тлъста риба (сьомга, скумрия, риба тон и сардини), както и студенопресовани растителни мазнини.

Пийте поне 6 чаши вода на ден. Ако горещите вълни са проблем, намалете приема на топли напитки, особено чай и кафе, и избягвайте пикантните храни и алкохола. Откажете се от кофеина постепенно, за да се предпазите от главоболие, и го заменете с кафе без кофеин или с чай.

«Японска» диета при менопауза.

За да сте здрави по време на менопаузата, яжте храни, които съдържат растителни хормони (соеви продукти, целина, резене, ревен, люцерна, плодове, пълнозърнести продукти и ленено семе). Мастните киселини в тлъстите риби също оказват благоприятен ефект.

Физически упражнения: Редовното спортуване облекчава депресията, като повишава нивото на хормоноподобните вещества ендорфини, влияещи на настроението. То намалява също и горещите вълни, а ако се съчетае със здравословно хранене, регулира телесното тегло и чрез ускоряване на метаболизма.

Спортуването предотвратява или забавя остеопорозата.

От аптеката: Полезните хранителни добавки включват:

• Витамин С и флавоноиди: при горещи вълни.

• Витамин Е: при горещи вълни и вагинална сухота.

• Специална добавка от витамини за менопауза, особено при непълноценно хранене.

• Витамин В комплекс и магнезий: при лека депресия или безпокойство.• Рибено масло: за производство на хормони (ако е недостатъчно в храната ви).

Билки при менопауза:

Много билки нормализират хормоналния баланс и често действат като слаб естроген. За многостранен ефект вземайте градински чай и/или китайска пищялка. Изпробвате също и масло от ленено семе или от вечерна иглика.

При характерните симптоми на менопаузата опитайте следното: • Чай или хранителни добавки от адамово дърво, гроздовидна актея или дяволска уста за горещи вълни и/или нощно изпотяване.

• Ментата, която има охлаждащи свойства, е полезна срещу горещи вълни. Пийте редовно ментов чай и си носете шишенце с ментово масло, за да облекчите внезапно появили се симптоми: поръсете няколко капки от маслото върху носна кърпичка и вдишайте дълбоко.

• Жълт кантарион: при проблеми със съня и депресия.

• Дяволска уста: при безпокойство.

• Дяволска уста или китайска пищялка: при влагалищна сухота.

Целебни растения

Мента, адамово дърво, гроздовидна актея, дяволска уста, жълт кантарион, ливадна детелина и китайска пищялка облекчават симптомите на менопаузата.

Белият равнец регулира прекалено силното менструално кървене в месеците, предшестващи спирането на цикъла, но го избягвайте, ако страдате от горещи вълни.

Ароматерапия при менопауза:

Сред етеричните масла, регулиращи хормоналното производство, са тези от нероли, сандалово дърво, лавандула, мускатен конски босилек, българска роза и гераниум.

За да се избавите от повторна поява на горещи вълни или други симптоми, добавете към всекидневната си вана 3 капки масло от мускатен конски босилек и по 2 капки от розово и гераниево масло.

Инхалация с няколко капки лавандулово масло ще ви отпусне и ще свали напрежението.

Цветни есенции при менопауза:

• Лиственица: при липса на самочувствие.

• Синап: при безпричинна депресия.

• Хрущялка: при колебания в настроението.

• Орех: за справяне с промените.

Хомеопатия при менопауза:

• Sepia: при горещи вълни, безпокойство, болки по време на полов акт и/или понижено либидо.

• Lachesis: при горещи вълни, обилно менструално течение, нощно изпотяване, маточни спазми и/или раздразнителност.

• Мехлем от календула (невен): при влагалищна сухота.

• Pulsatilla: при горещи вълни, силни емоции или колебания в настроението.

КОГА ДА ПОТЪРСИТЕ МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ

• Имате симптоми, които са прекалено силно изразени или рязко се променят.

Проблеми на менопаузата 5.00/5 (100.00%) 1 vote
ВАЖНО: Ако публикацията Проблеми на менопаузата ви е допаднала или има какво да добавите или попитате, молим, коментирайте я най-долу на страницата!

Лекар.БГ препоръчва и:

Няма коментари

Добавете коментар