Депресия

Депресия 5.00/5 (100.00%) 1 vote

Всичко, което е нужно да знаем за депресия

депресия

Депресията подлежи на лечение

Повечето хора понякога се чувстват потиснати. Изразените депресивни състояния обаче причиняват тъга, песимизъм и чувство на тревожност и безнадеждност. Те водят както до физически нарушения в организма, така и до отклонения в поведението на човека. За тях е необходима медицинска помощ, а природолечебните методи са подходящи за леките форми на депресия.

Периодите на лошо настроение са нормална част от живота и са в резултат на стресови ситуации и неразрешени проблеми или спорове.

По-дълбока «ситуационна» депресия възниква след значима загуба, например развод, смърт на близък човек или провал в работата. Някои хора, преживяващи подобни проблеми, не са способни да се върнат към нормалния си живот, тъй като страдат от нарушения във функционирането на невромедиаторите в мозъка.

Подобни нарушения обаче могат да предизвикат депресия дори при отсъствието на печално събитие. В такива случаи е необходимо професионално лечение, което се занимава както с емоционалните, така и с физическите проблеми.

Диагнозата «депресия» по-често се поставя на жени отчасти поради факта, че те са по-склонни да търсят професионална помощ, и защото депресията понякога е свързана с нивото на хормоните в организма.

ПРИЧИНИ

депресия

Причините за депресия могат да бъдат разнообразни

Съществуват множество причини за възникване на депресия, например:

• Генетична и/или биохимична предразположеност на човека към променливи или депресивни настроения.

• Предменструална депресия – вероятно поради промяна на хормоналните нива в организма.

• Постродилна депресия в резултат на хормонални промени и други проблеми, например отсъствие на подкрепящ партньор или друг близък човек, изолация, напускане на работа и загуба на доходи.

• Трудно детство с болезнени преживявания (например загубата на родител), водещи по-късно до депресия.

• Чувствителност към определени храни, съпроводена и от други симптоми

• Чувствителност към недостиг на ярка дневна светлина през зимата, причиняваща сезонно афективно разстройство (САР). Този тип хора копнеят за сладки, нишестени храни, наддават на тегло и се чувстват уморени.

 

СТРАДАТЕ ЛИ ОТ СЕРИОЗНА ДЕПРЕСИЯ?

депресия

Депресията няма възраст

Долуизброените вероятни симптоми на заболяването изискват медицинска помощ:

• Неработоспособност и невъзможност за изпълняване на всекидневните задължения;

• Липса на удоволствие от дейности, които преди са доставяли радост;

• Затруднения в общуването с близките;

• Загуба на интерес към секса;

• Лош сън и ранно събуждане.;

• Постоянна умора;

• Чувство за студ;

• Безпокойство, тревога или раздразнителност;

• Неконтролируем апетит или безапетитие;

• Злоупотреба с алкохол или наркотици;

• Чувство за безполезност;

• Отсъствие на интерес към външния вид;

• Неспособност за вземане на решения;

• Разсеяност и слаба концентрация;

• Чувство за вина

ПРОФИЛАКТИКА

Използвайте техники за справяне със стреса, например:

депресия

Алкохолът не решава проблемите, а само ги задълбочава

• Търсете и приемайте предложената чужда помощ и подкрепа.

• Консумирайте здравословни продукти, богати на хранителни вещества, които оптимизират работата на мозъка.

• Ограничете приема на алкохол и кофеин. Пристрастяването към тях с течение на времето може да повлияе зле на настроението (вж. «Лечение»).

• Наслаждавайте се на живота, не бъдете прекалено критични и обичайте себе си.

• Осигурете си достатъчно сън през нощта (поне 6 часа).

• Редовно се занимавайте с йога, медитация или други техники за релаксация.

ЛЕЧЕНИЕ

Няма да са ви от полза натякванията на околните, че трябва да сте благодарни за това, което имате, или че трябва да се отърсите от депресията. Но вие сами можете да си помогнете по доста начини, за да се разведрите или да съдействате на професионалното лечение при по-сериозна форма на депресия.

ХРАНЕНЕ ПРИ ДЕПРЕСИЯ

Консумирайте предимно храни, съдържащи посочените по-долу витамини и минерали, които способстват за поддържане на оптимално равновесие в мозъка между химическите вещества, влияещи положително на настроението и осигуряващи нормалната функция на мозъчните клетки.

Витамин В6 – Месо, риба, яйчни жълтъци, пълнозърнести продукти. Спомага за превръщането в мозъка на триптофана в банани, авокадо, ядки, семена, зеленолистни зеленчуци серотонин, който повишава настроението

Витамин С – Пресни зеленчуци и плодове, особено цитрусови. Способства за усвояването на желязото.

Желязо - Месо, риба, яйчни жълтъци, фасул, зеленолистни зеленчуци Повишава производството на много химически носители (трансмитери) в мозъка.

Инозит – Бирена мая, плодове, зеленчуци, бобови растения, месо, мляко, пълнозърнести продукти Помага за регулиране на колебанията в настроението.

Калий – Пълнозърнести продукти, зеленчуци, плодове (особено банани) Възстановява нивото на калия в организма, чиито ниски стойности са характерни за страдащите от депресия

Магнезий – Раци, миди, фасул, пълнозърнести продукти, зеленолистни зеленчуци, ядки. Способства за нормалната работа на мозъчните клетки

Фолиева киселина – зеленолистни зеленчуци.

Цинк – Месо, раци, миди, яйчни жълтъци, грах, фасул, пълнозърнести продукти, кореноплодни зеленчуци, ядки. Увеличава синтеза на серотонин в мозъка, който повишава настроението. Повишава производството на енергия в мозъчните клетки, което помага за предотвратяване на депресията.

Повишете нивото на триптофана. Триптофаньт е необходим за производството на серотонин, който повишава настроението. Съдържа се в множество богати на протеини храни и се усвоява най-добре в съчетание с въглехидрати.

Хранителен режим

• Препоръчително е да приемате малко количество храна по няколко пъти на ден, отколкото на 3 основни хранения.

• Нека менюто ви е разнообразно и добре балансирано, като не се поддавате на силното желание за определен вид храна, например бонбони или сирене. То вероятно се дължи на ниското ниво на невромедиатора серотонин в организма. За да вдигнете равнището му, консумирайте продукти, богати на протеини и особено на аминокиселината триптофан.

• Препоръчителната закуска се състои от мляко, сандвич с пуешко или пилешко месо, фурми и лешници.

• Сладоледът, пържените картофи или млечният шейк могат временно да подобрят настроението и шоколадът действително съдържа вещество с подобни свойства. Въпреки това не прекалявайте със сладкото и с мазното.• Не „давете“ мъката си в алкохол. Той помага да се отпуснете само за известно време.

Може би ви интересува Страхова невроза, прочетете ТУК

Лекар.БГ препоръчва и:

1 коментар to “Депресия”

  1. Plamen Shopov

    май 24. 2014

    Радикално решение за депресия – 2 литра вода + 1/2 чаена лъжичка сол (Тялото жадува за вода – Д-р Батманжелидж)
    Изложената във вашата книга (Тялото жадува за вода) проста формула – 2 литра (8 чаши) вода плюс 1/2 чаена лъжичка сол на денонощие ми помогна да преодолея депресията. Главата в книгата посветена на депресията, ми помогна да победя в борбата, в която загубих повече от десет години.

    Reply to this comment

Добавете коментар